۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۷
آستراخان مرکز حمل و نقل کالاهای ایرانی به اوراسیا شود
استاندار آستراخان روسیه:

آستراخان مرکز حمل و نقل کالاهای ایرانی به اوراسیا شود

رشت- استاندار آستراخان روسیه خواستار شد که آستراخان مرکز حمل و نقل کالاهای ایرانی به اوراسیا شود.

به گزارش بازار به نقل از استانداری گیلان، ایگور بابوشکین با اشاره به فعالیت ۱۷۴ شرکت با سرمایه ایرانی در آستراخان افزود: بر اساس آمارهایی که در سال ۲۰۱۹ در خصوص حجم تجارت آستراخان با ایران انجام گرفت؛ این رقم حدود ۲۶۰ میلیون دلار بود که نسبت به سال ۲۰۱۸ با ۱۰ درصد افزایش مواجه بوده و در سه ماه اول سال ۲۰۲۰ نیز حجم تجارت حدود ۶۷ میلیون دلار است.

وی آستراخان را دارای نزدیک ترین ارتباط خارجی با گیلان عنوان کرد و با یادآوری اولین موافقتنامه همکاری دو استان در سال ۱۹۹۴ و همکاری فعال در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و اجتماعی گفت: آستراخان و گیلان به عنوان حلقه های مهم و اصلی کریدور حمل و نقل شمال - جنوب هستند که در این ارتباط توجه ویژه‌ای به توسعه همکاری در حوزه حمل و نقل و تجارت داریم.

وی به فعالیت سرای تجارت ایران در آستراخان که توسط اتاق بازرگانی گیلان ساخته شده، اشاره و خاطرنشان کرد: بازرگانان گیلانی به صورت مستمر از بازارهای آستراخان بازدید می‌کنند و می‌توان ادعا کرد که شریک قابل اعتمادی محسوب می شوند.

استاندار آستراخان با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز علمی تحقیقاتی دو کشور با یکدیگر همکاری خوبی دارند و روابط خود را در حوزه های فرهنگی، ورزش و سیاست جوانان دنبال می‌کنند؛ گفت: گیلان مجسمه شاعر نامدار ایرانی عمر خیام را به آستراخان هدیه کرده که محل نصب این مجسمه هم اکنون یکی از مکان های خوب برای تفریح و استراحت مردم این استان است.

بابوشکین ادامه داد: حسن همجواری که بین دو استان گیلان و آستراخان ایجاد شده، بسیار خوب ارزیابی می‌شود که آن را ارج می نهیم و تلاش خود را برای ارتقاء همکاری های همه جانبه بین دو استان انجام می‌دهیم.

آستراخان مرکز حمل و نقل کالاهای ایرانی به اوراسیا شود

استاندار آستراخان پیشنهاد داد با توجه به اینکه دو استان به صورت فعال از حمل و نقل آبی در دریای خزر استفاده می کنند ، حجم روابط را گسترش دهند و گفت: آمادگی داریم که آستراخان مرکز حمل و نقل کالاهای ایرانی به روسیه و دیگر کشورهای اوراسیا تبدیل شود.

وی به ظرفیت راه‌آهن بعنوان فرصتی مناسب برای توسعه حمل و نقل بین دو استان اشاره کرد و افزود: در استان های آستاراخان و آستارا ، هاب (مرکز) راه آهن شروع به کار کرده و همه شرایط لازم برای خدمات رسانی از جمله خدمات گمرکی، کنترل بهداشتی ، عمل آوری و نگهداری بارها را دارد و این شیوه مفیدتر از حمل و نقل جاده‌ای است و در جهت جلوگیری از شیوع کرونا نیز راهکاری مطمئن محسوب می‌شود.

بابوشکین با ابراز علاقه برای گسترش فعالیت های تجاری با ایران بیان داشت: سرای تجارت ایران در واقع بستری برای ملاقات های تجاری دو کشور است و نمایشگاه دائمی کالاهای ایرانی که در این مرکز وجود دارد هم بستری برای ظرفیت های تجاری خواهد بود.

استاندار آستراخان به وجود زمین‌های مستعد کشاورزی در این استان اشاره و اضافه کرد: می‌توانیم این اراضی را به شرکت های گیلانی برای پرورش محصولات دامی ، کشاورزی و صادرات به ایران اجاره دهیم.

وی همچنین ایجاد و فعالیت شرکت های مشترک برای تولید گوشت، مرغ و تخم مرغ و نیز سایر محصولات کشاورزی در محافل تجاری آستراخان را پیشنهاد داد و گفت: تولیدکنندگان محصولات کشاورزی آستراخان آمادگی دارند تولیدات خود در حوزه گوشت حلال و نیز پوست و پشم دام ها را به گیلان صادر کنند.

بابوشکین به فعالیت یک شرکت ایرانی در منطقه ویژه اقتصادی لوتوس که در زمینه تولید محصولات شوینده خانگی فعالیت دارد، اشاره و از بازرگانان گیلانی دعوت کرد عضو این منطقه اقتصادی شوند.

وی به ظرفیت بندر علیا آستراخان به عنوان منطقه ویژه اقتصادی بندری در چارچوب کریدور حمل و نقل شمال جنوب نیز اشاره کرد و افزود: شرکت‌های گیلانی برای اجرای پروژه‌های زیرساخت منطقه بندری ما و نیز تاسیس شرکت برای تولید کالاهایی با ریشه ایرانی و نیز عمل آوری و بسته بندی محصولات ایرانی همچون چای و خشکبار ، می توانند از ظرفیت این بندر استفاده کنند.

بابوشکین با اشاره به فعالیت کارخانه کشتی سازی و تعمیرات کشتی در استان آستراخان یادآور شد: شرکت های کشتی سازی ایرانی که در گیلان مستقر هستند در دریای خزر با ناوگان تجاری بسیار مهمی در حال فعالیت می باشند از این رو استفاده فعال دریای خزر این ضرورت را ایجاب می کند که به صورت مستمر کشتی ها سرویس دهی شوند.

وی با بیان اینکه پیشتر بخشی از کشتی های ایرانی در آستراخان تعمیر می شدند، اظهار داشت: پیشنهاد می شود شرکت های آستراخان سفارشاتی برای سرویس دهی به کشتی‌های ایرانی که در دریای خزر فعالیت دارند، دریافت کنند ضمن آنکه آمادگی داریم از سوی ایران سفارشاتی برای ساخت کشتی در مدل های مختلف با اهداف گوناگون داشته باشیم.

وی به موضوع دارو نیز اشاره کرد و گفت: ایران جزو ۱۰ کشور اول دنیا در حوزه تولید داروست که با رشد و توسعه خوبی مواجه است و در بازارهای منطقه‌ای آسیا نیز ترکیبات مختلف دارویی ساخت ایران ارائه می‌شود اما متاسفانه در بازار روسی محصول دارویی از ایران وجود ندارد.

استاندار آستراخان به آمادگی یک کمپانی روسی برای همکاری با شرکت داروسازی ایرانی و انجام فعالیت های مشترک ترکیبات دارویی بر اساس فناوری و مواد اولیه ایرانی اشاره و اضافه کرد: تقاضا دارم برای یافتن چنین شریک تجاری در ایران و تولید ترکیبات اصلی داروی ایرانی در استان آستراخان ، همکاری لازم صورت گیرد.

وی ادامه داد: روابط آموزشی بین دانشگاه ها و مراکز علمی دو استان بسیار خوب است و فعالیت های آموزشی متعددی انجام می‌شود اما خواستار گسترش این ارتباط به صورت ویژه و اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه فناوری اطلاعات، امور کشاورزی و پزشکی هستیم.

بابوشکین با ابراز خرسندی از انجام این ارتباط تصویری ، آن را پربار و با نتیجه هایی سودمند خواند و گفت: انجام چنین گفت وگوهایی ، مورد نیاز و ضروری است.

کد خبر: ۲۷٬۸۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha