۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۷
بیم ها و امیدها در کانال شگفت انگیز ۴۰۰ هزار واحدی؛ نقدینگی، بورس را تا کجا پیش می برد؟
تحلیل روزانه بازار از بورس تهران

بیم ها و امیدها در کانال شگفت انگیز ۴۰۰ هزار واحدی؛ نقدینگی، بورس را تا کجا پیش می برد؟

رشد ۴۰۰ هزار واحدی بورس بیم و امید را در دل برخی از سهامداران افزایش داده تا چشمان آنان، بر آینده بازار دوخته شود.

بازار- وحید بلالی: ورود به کانال ۴۰۰ هزار واحد در آغاز معاملات شنبه سرمایه گذاران را برای رونق بازار بورس حداقل تا پایان امسال بسیار امیدوار کرد، بسیاری از تحلیلگران کانال ۴۰۰ هزار واحد را نقطه مقاومت اساسی برای بورس ارزیابی کرده بودند اما با توجه به تروبک بازار در هفته گذشته پیش بینی کرده بودیم که بازار با فتح قله ۴۰۰ هزار واحد فاصله چندان ندارد.

در هفته گذشته  بازار در روز چهارشنبه اصلاح قیمتی سریع خود را انجام داده تا برای صعود آماده شود، هر چقدر میزان اصلاح در روندهای نزولی یا صعودی کمتر باشد، موج بازگشتی بسیار پرقدرت تر خواهد بود از این رو در گزارش هفته قبل پیش بینی بازگشت پرقدرت بازار را انجام داده بودیم.

دلایل رشد بازار

یکی از دلایل صعود پرقدرت امروز، بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه بود که منادی وحدت و آرامش و نرفتن کشور به شرایط جنگی بود و با بیانات ایشان دل برخی از سهامداران آرام گرفته و بازار با رشد خوبی مواجه شد.

احساس آرامش آن هم بعد از تنش های دو هفته گذشته که سهامداران از آن بوی جنگ شنیده بودند بهترین راه برای ثبات بازار بورس ایران خواهد بود.

بازی دوطرفه حقیقی- حقوقی

دلیل بعدی رشد امروز، هجوم حقوقی ها برای خرید نمادهای بزرگ در هفته گذشته بود  نمادهای بزرگی همچون وبملت، خودرو، رمپنا، فملی، فولاد، نوری، شیران، وتجارت، خساپا و تاپیکو که بیشترین تاثیر را در شاخص کل دارند و حقوقی ها برای حمایت از رشد بازار به سمت خرید آنان رفته اند و تقاضا را بیشتر کرده اند البته معامله گران حقیقی باید توجه ویژه به وضعیت هر نماد انجام داده و بعد از بررسی های علمی و بررسی های بنیادی در یک سهام سرمایه گذاری کنند و حمایت حقوقی ها از یک نماد توجه نکنند، حمایت معامله گران حقوقی از یک نماد نه مثبت است و نه منفی بلکه باید ارزش ذاتی آن سهم مورد بررسی قرار گیرد.

علاوه بر حمایت حقوقی ها از بازار، عطش حقیقی های بورس برای خرید نمادها یکی دیگر از دلایل رشد همه جانبه امروز بورس تهران بود، خالص مالکیت در معاملات شنبه ۶۱۵ میلیارد تومان بود که خالص مالکیت را به علاوه معاملات هفته قبل به ۳۵۱۷ می رساند یعنی بازار کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان به بازگشت به وضعیت تعادل در ابتدای معاملات ۲ هفته قبل فاصله دارد، این بدین معناست که فردا قدرت خرید حقیقی ها کاسته شده و امکان اصلاح قیمتی هر چند کوتاه مدت و ساعتی وجود دارد، البته اگر پول جدیدی به بازار تزریق نشود و معامله گران حقیقی تازه واردی به بازار نیایند.

تک بازار صعودی در بازارهای مالی ایران

بازار سرمایه این روزها تک بازار صعودی بازارهای مالی ایران لقب گرفته است، تک راهی که به سرعت راه صعود در پیش گرفته و برخی از تحلیلگران را از چگونگی حرکت عاجز کرده است، سوال اصلی که این روزها ذهن بسیاری از تحلیلگران را مواجه کرده این است که بازار تا به کجا صعود خواهد کرد و تا کانال چندصدهزار را می تواند فتح کند؟، تحلیل ها نشان می دهد شاخص کل می تواند تا محدوده ۴۵۰ هزار تا ۵۰۰ هزار را طی کند، البته برای رسیدن به این نقطه اصلاح قیمتی امری ضروری است و رشد یکپارچه و روزانه ۱۰ هزار واحدی بیشتر به ضرر سهامداران خواهد بود.

 پیش بینی می شود بازار در روزهای آینده با تمام شدن قدرت خرید حقیقی‌ها و حقوقی‌ها وضعیت تعادلی به خود بگیرد اما این نکته نیز منوط به وارد نشدن  پول های جدید به بازار سرمایه است، کارگزاری های بورسی و سازمان بورس از این فرصت بیشترین استفاده را کرده و با تبلیغات گسترده سعی در تزریق پول های جدید به بازار سرمایه را دارند. البته تزریق پول های جدید در بازار نکته ای مثبت است اما باید سازمان بورس استراتژی مشخصی برای حمایت از سرمایه گذاران مبتدی داشته باشد تا با سودآوری آنان تبلیغ اصلی برای رونق بورس انجام گیرد، بسیاری از سرمایه گذاران مبتدی بورس بدون آموزش های لازم به بازار وارد شده و ممکن است به سرمایه خود و روند صعودی بازار لطمه بزنند.

باید منتظر ماند و در ماه های آینده وضعیت بازار سرمایه ایران را از نزدیک رصد کرد و دید این بازار می تواند تا کانال ۶۰۰ هزار واحد صعود کند یا نقطه ۴۵۰ تا ۵۰۰ هزار واحد آغاز روند اصلاحی و قوی بازار سرمایه ایران خواهد بود؟

کد خبر: ۲٬۷۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha