۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
احداث کارخانه سرب در شمال کرمان؛ کوهبنان رنگ جهش تولید گرفت
گامی بلند در راستای محرومیت زدایی

احداث کارخانه سرب در شمال کرمان؛ کوهبنان رنگ جهش تولید گرفت

کوهبنان- همزمان با سال جهش تولید احداث کارخانه سرب و روی در شمال کرمان کلید خورد و گام بلندی در راستای محرومیت زدایی برداشته شد.

بازار؛ گروه استان ها؛ کرمان به بهشت معادن کشور شهرت دارد، بیشترین حجم معادن مس و سنگ آهن کشور در این استان قرار گرفته اما شمال استان کرمان بدون شک با نام ذغالسنگ گره خورده است.

در این شرایط شهرستان کوهبنان در شمال کرمان به یکی از قطب های تولید ذغالسنگ تبدیل شده و اقتصاد نه چندان  قابل قبول معادن ذغالسنگ در این شهرستان مردم را با محرومیت مواجه کرده است.

در این شرایط شاهد افزایش بیکاری و رکود در معادن کوهبنان هستیم اما این روزها خبری خوش به گوش مردم این شهرستان رسیده است بعد از سال ها وعده مسئولان برای خروج از اقتصاد تک بعدی و برداشت و خام فروشی ذغالسنگ، حالا مسئولان به توسعه صنعت سرب و روی توجه کرده اند.

خروج از اقتصاد تک بعدی
در کوهبنان یکی از گسترده ترین ذخایر سرب و روی کشور قرار دارد؛ سال ها این معادن دست نخورده باقی مانده و یا به صورت محدود از استان خارج شده است.

این در حالی است به دلیل تحریم ها صنایع داخلی کشور برای واردات سرب و روی با مشکل جدی مواجه شده اند و یا با مشکلات بسیار سرب و روی مورد نیاز از ترکیه با قیمت های هنگفت وارد کشور می شود.

احداث مجتمع بزرگ اکتشافی و صنعتی سرب و روی می تواند در کنار توسعه اقتصادی کوهبنان زمینه توسعه صنایع استراتژیک داخلی را نیز فراهم و زمینه وابستگی کشور به کشوری مانند ترکیه را کاهش دهد.

هم اکنون ۹ درصد ذخایر سرب و روی دنیا در ایران قرار دارد و توسعه این معادن می توان  در کنار ارزآوری زمینه خودکفایی را نیز مهیا کند

هم اکنون ۹ درصد ذخایر سرب و روی دنیا در ایران قرار دارد و توسعه این معادن می تواند  در کنار ارزآوری زمینه خودکفایی را نیز مهیا کند. در این میان توجه به مشکلات و مسائل زیست محیطی در توسعه این صنایع در راستای توسعه منطقه بسیار با اهمیت است.

اکنون قرار است با استفاده از توان متخصصان داخلی با سرمایه گذاری یکی از هلدینگ های مطرح در کشور اقدام به ایجاد یک مجتمع صنعتی شود.

این مجتمع ۳۰۰ هزار تنی در سه مرحله احداث خواهد شد و در مرحله اول ۵۰ هزار تن و در مرحله بعد ۱۰۰ و در نهایت ۱۵۰ هزار تن فولاد با تولید شمش روی و سرب راه اندازی خواهند شد.

کارخانه روی ۳۰ هزار تن و سرب ۱۵ هزار تن در مرحله نخست در دستور کار قرار گرفته است.

ایجاد ۱۰۰۰ شغل در شهرستان محروم
سرمایه گذاری اولیه دو هزار میلیارد تومان خواهد بود و اشتغالی معادل هزار نفر برای مردم کوهبنان فراهم می شود و با توجه به وجود جوامع کارگری که سال ها عمر خود را در معادن سپری کرده اند این شهرستان می تواند جهشی جدی در تولید شاهد باشد.

فرماندار کوهبنان نیز در گفتگو با بازار در این زمینه گفت: یک شرکت خصوصی با تمام امکانات برای سرمایه گذاری روی این مجتمع و معادن وارد میدان شده است و با فعال شدن این مجتمع در اوج تحریمها یکی از زمینه های اقتدار و توانمندی ایرانیان به رخ تحریم کنندگان کشیده می شود.

علی سالاری افزود: مرحله اولیه با سرمایه دو هزار میلیارد تومانی انجام می شود و تمام سرمایه و اقدامات توسط متخصصان بومی انجام می شود.

مرحله اولیه با سرمایه دو هزار میلیارد تومانی انجام می شود و تمام سرمایه و اقدامات توسط متخصصان بومی انجام می شود

وی تصریح کرد: هیچ نگرانی در خصوص مسائل زیست محیطی وجود ندارد و مجوزهای لازم در قالب طرح زیست محیطی در حال بررسی است و مقدمات کار احداث کارخانه در حال انجام است و به زودی کار احداث این مجتمع شروع می شود.

وی با تاکید بر اینکه باید پهنه های معدنی در کوهبنان تعیین تکلیف شوند، گفت: نمی توان صبر کرد و منتظر ماند تا برخی افرادی که پهنه های معدنی را در اختیار دارند در سال های آینده کاری کنند بلکه این عرصه ها باید تعیین تکلیف شوند.

اجازه خام فروشی نمی دهیم
وی با اشاره به انجام کارهای زیر بنایی برای ایجاد کارخانه سرب و روی گفت: نباید اجازه خام فروشی در شهرستان کوهبنان داده شود بلکه باید با همکاری و همفکری و دعوت از سرمایه گذاران داخلی و خارجی زمینه را برای توسعه اقتصادی کوهبنان و بهره مندی شهرستان از مواهب این سرمایه گذاری ها فراهم کنیم.

طی ۱۲ سال گذشته بارها بحث احداث سه کارخانه سرب و روی در کوهبنان مطرح شده است و این بار فعالان اقتصادی استان کرمان امیدوارند وعده های مسئولان در خصوص حداقل یکی از این کارخانه ها در دولت فعلی به ثمر بنشیند.

دولت با سرمایه گذاران بخش خصوصی همکاری کنند
نایب رئیس مجمع نمایندگان استان کرمان و نماینده مردم کوهبنان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار در این زمینه گفت: پیگیری های فراوانی در خصوص احداث این کارخانه انجام شده است و از سرمایه گذار بخش خصوصی نیز حمایت های لازم انجام می شود.

عفت شریعتی بیان کرد: توسعه معادن شهرستان از جمله معان ذغالسنگ و سنگ آهن نیز در دستور کار است و امیدواریم بخش خصوصی در این زمینه اقدامات سریع و قابل توجهی را انجام دهد.

وی از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز خواست با حمایت از بخش خصوصی و در اختیار قرار دادن امکانات لازم زمینه را برای احداث سریع مجتمع سرب و روی مهیا کنند.

حالا شهرستان کوهبنان در بام استان کرمان که یکی از محروم ترین مناطق استان کرمان محسوب می شود، در آستانه یک جهش جدی قرار گرفته است و مردم این شهرستان امیدوارند در سال جاری مسئولان با عبور از وعده ها در راستای توسعه شهرستان گام بردارند.

کد خبر: ۲۷٬۶۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha