۱۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۹
کاهش شاخص سهام بورس‌های اروپایی
در بازار معاملات بورس اروپا رقم خورد؛

کاهش شاخص سهام بورس‌های اروپایی

شاخص سهام بورس‌های اروپایی در پایان معاملات امروز کاهش یافت.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، سودگیری از بازار فزاینده قیمت ها، حالتی که در آن سرمایه گذاران برای آنکه به سود بیشتری دست یابند به فروش محصول (کالا، دارایی، ارز، نفت یا سهام) خود در اوج قیمت‌ها اقدام می‌کنند و در ‏‏نتیجه، ‏رفتار بازار خیلی ‏سریع از ‏افزایشی به ‏ریزشی تغییر می‌کند، در کاهش شاخص سهام بورس‌های اروپایی بیشترین تاثیر را داشت. علاوه بر این چشم انداز موج دوم شیوع بیماری کرونا در جهان که در نتیجه آن کسب و کارها و فعالیت‌های تولیدی و خدماتی کاهش می‌یابد در کاهش شاخص کل سهام ‏بورس کشورهای اروپایی تاثیر گذار بوده است.

در همین راستا، ارزش شاخص سهام بورس ‏‏پاریس (‏CAC ‎‎۴۰‎‏) در پایان ‏معاملات ‏امروز با ‏۶۱ صدم درصد کاهش ‏نسبت به ‏پایان ‏معاملات روز ‏کاری پیشین، به ۵ هزار و ۱۸ واحد رسید.
شاخص سهام بازار بورس ‏فرانکفورت ‏آلمان (Dax) هم که سهام شرکت‌های مهم صادراتی این کشور درآن در هر روز کاری ارزشگذاری و خرید و فروش می‌شود ۱۷ صدم درصد در پایان معاملات امروز کاهش یافت.

شاخص سهام بورس ‏فوتسی ۱۰۰ ‏‏لندن (FTSE ‎‎‎۱۰۰) که ‏‏در آن در هر ‏‏روز ‏کاری سهام ۱۰۰ ‏‏شرکت ‏مهم و ‏بزرگ ‏‏‏‏انگلیس، ارزشگذاری و ‏خرید ‏و ‏فروش ‏‏می‌شود در پایان معاملات امروز ۸۴ صدم درصد کاهش یافت.

شاخص سهام ‏فوتسی یوروفرست ۳۰۰ (FTSEurofirst ۳۰۰) نیز که در ‏آن در هر روز کاری ‏‏سهام ۳۰۰ شرکت بزرگ ‏منطقه یورو، ‏ارزشگذاری و خرید و ‏فروش می ‏شود در معاملات امروز ۵۲ صدم درصد کاهش یافت.

شاخص سهام بورس ‏یورواستاکس ۵۰ (EuroStoxx ‎‎۵۰ ‎‏) ‏ ‏که در آن در هر روز ‏کاری سهام ۵۰ شرکت ‏‏بزرگ منطقه یورو ‏‏ارزشگذاری و خرید و ‏فروش می‌شود، ‏۴۴ صدم درصد در پایان معاملات امروز کاهش یافت.

شاخص سهام بورس ‏استاکس ۶۰۰ (Stoxx ۶۰۰) ‏ ‎‏ هم ‏‏که در آن در هر روز ‏کاری سهام ۶۰۰ شرکت ‏بزرگ ‏منطقه یورو ‏ارزشگذاری ‏و خرید و ‏فروش می‌شود در پایان معاملات امروز ۴۲ صدم درصد افت داشت.

این در حالی است که شاخص بورس‌های اروپایی در پایان معاملات روز گذشته بین ۲ تا ۳ درصد افزایش داشتند. علت این افزایش نیز انتشار گزارش امیدبخش مربوط به وضع اشتغالزایی و کاهش بیکاری در میان جمعیت فعال آمریکا در ماه ژوئن بود. با توجه به درهم تنیدگی ‏اقتصاد ‏‏کشورهای اروپایی با اقتصاد آمریکا، هر گونه نوسان مثبت یا منفی در اقتصاد آمریکا تاثیر خود بر بازارهای اروپایی خواهد گذاشت.

البته نوسانات اوضاع و شرایط اقتصادی و مالی در اروپا چندان امیدبخش نبوده است. درست است که شاخص مدیران ‏خرید بخش تولیدات کارخانه‌ای که ‏با پرسش ‏از مدیران ‏‏خرید ‏کارخانه ها‏ و واحدهای تولیدی، ‏میزان ‏‏خوشبینی آن‌ها درباره ‏وضع تولید و کسب و کار در حال حاضر و ماه‌های پیش رو ‏ در کشور مورد نظر ‏سنجیده می ‏شود، تا حدودی امیدبخش است، اما فعالیت‌های بخش خصوصی افت کرده است. کمک‌های دولتی نیز نتوانسته است تاکنون به بخش خصوصی برای خارج شدن از بحرانی که به علت شیوع بیماری کووید-۱۹ گرفتار آن شده اند، خارج کند.

نرخ سود اوراق قرضه و بهادار دولتی در اروپا نیز به طور مرتب رو به کاهش است. همچنان که نرخ سود اوراق قرضه و بهادار دولتی با سررسید ۱۰ سال آلمان اکنون به منفی -۰، ۴۳۹% رسیده است.
در بازار نفت اروپا نیز بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، سبد نفتی اروپا، در معاملات امروز با یک دلار و ۲۳ سنت کاهش به ۴۰ دلار و ۱۵ سنت رسید.

کد خبر: ۲۷٬۶۳۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha