۱۳ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
بانک مرکزی به تنهایی قادر به حل مشکلات ارزی کشور نیست
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس:

بانک مرکزی به تنهایی قادر به حل مشکلات ارزی کشور نیست

کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بانک مرکزی به تنهایی قادر به حل مشکلات حوزه ارزی کشور نیست و دولت بویژه وزارتخانه‌های امور خارجه و صمت باید به حل این موضوع کمک کنند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به نوسانات نرخ ارز در روزهای گذشته گفت: ارز مورد نیاز کشور از طریق فروش نفت و صادرات تامین می‌شود که به دلیل تحریم‌ها و شیوع کرونا این دو مقوله اکنون تا حدودی دچار چالش شده است.

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: دولت ارز حاصل از فروش نفت را برای تامین کالاهای اساسی کشور در نظر گرفته است و از سوی دیگر متاسفانه برخی از صادرکنندگان هنوز ارز حاصل از صادرات را به داخل کشور بازنگردانده‌اند که رقم بالایی دارد.

لزوم برخورد قاطع با اخلالگران بازار ارز
وی تاکید کرد: همچنین برخی با هدف واردات کالاهای اساسی ارز نیمایی را دریافت کرده و هنوز اقدامی نکرده‌اند و با وجود این مسائل تعادل بازار ارز در کشور بهم خورده است بنابراین بانک مرکزی و مسئولان اقتصادی دولت در این برهه زمانی باید با جدیت بیشتری به موضوع ساماندهی ارزی در کشور ورود کرده و با خاطیان و اختلالگران بازار ارز برخورد کنند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: بانک مرکزی ضمن برخورد با افرادی که هنوز ارزهای دریافتی برای واردات را بازنگردانده‌اند، باید تمهیداتی هم برای بازگشت ارزهای حاصل از صادرات بیاندیشد.

کوچکی‌نژاد بیان کرد: مسئولان در این مقطع زمانی و برای بازگشت ارز در کوتاه مدت باید بیشتر براساس مذاکرات اقدام کنند زیرا قوه قهریه برای بازه زمانی کوتاه جواب نمی‌دهد، برخی کشورها که حتی دوست و همسایه ما هستند مانند ترکیه پول ما را پس نمی‌دهند که اینها نیازمند مذاکرات جدی است.

عدم واکنش وزارت خارجه در بحث ارزهای بلوکه شده
نماینده مردم رشت در مجلس تاکید کرد: نمی‌توان برای حل مشکلات ارزی کشور تنها از رئیس کل بانک مرکزی انتظار داشت زیرا این موضوع در حوزه اختیارات وزارتخانه‌های امور خارجه و صمت هم قرار دارد. وزارت خارجه به عنوان نماد دیپلماسی در بحث بلوکه شدن ارزهای ایران در کشورهای دیگر هیچگونه واکنشی نسبت به این موضوع ندارد.

وی ضمن تاکید براینکه بانک مرکزی به تنهایی قادر به حل مشکلات حوزه ارزی کشور نیست، گفت: بار سنگین برخی مشکلات ارزی در حوزه وظایف بانک مرکزی نیست و دولت بویژه بخش صنایع باید به حل این موضوع کمک کنند. وزارت صمت و قوه قضاییه باید بر روند ارائه ارز برای واردات نظارت داشته باشند تا این ارزها از جای دیگری سر در نیاورند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس اظهار کرد: دولت باید به صورت یکپارچه برای حل مشکل ارزی کشور ورود کند متاسفانه این موضوع تحقق پیدا نکرده و تمام نگاه‌ها در این مورد به بانک مرکزی است.

کد خبر: ۲۷٬۶۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha