۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴
آسیبی به سدهای سیستان و بلوچستان وارد نشد/  ۱۰۰ درصد سیلاب منطقه سراوان در سد ماشکید ذخیره شد
مدیرعامل منابع آب ایران:

آسیبی به سدهای سیستان و بلوچستان وارد نشد/ ۱۰۰ درصد سیلاب منطقه سراوان در سد ماشکید ذخیره شد

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: مدیریت سیلاب از طریق سدهای استان سیستان و بلوچستان به‌خوبی انجام شده و در حال‌حاضر این سدها بدون هیچ خسارت و آسیبی به طور کامل در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری بازار، "محمد حاج‌رسولی‌ها" با اشاره به بی‌اساس بودن شایعات مطرح‌شده در فضای مجازی درخصوص آسیب دیدن سد خیرآباد تصریح کرد: ۳۰ درصد مخزن سد خیرآباد تا پیش از وقوع سیلاب در استان خالی بود که خوشبختانه اکنون پر شده و در حال حاضر به‌طور کامل در حال بهره‌برداری است.

او با بیان اینکه ممکن است یک بند کوچک آبخیزداری در ارتفاعات دچار آسیب شده باشد، اما سدهای بزرگ استان با هیچ مشکلی مواجه نیستند، افزود: خوشبختانه سدهای بزرگ استان هم توانستند از شدت سیلاب بکاهند هم ذخیره خوبی انجام دهند، به‌گونه‌ای که در سد پیشین حدود ۳۹ درصد، سد زیردان ۴۵ درصد، سد خیرآباد ۲۷ درصد، سد شی‌کلک ۴۴ درصد و در سد ماشکید سراوان تقریبا ۱۰۰ درصد سیلاب مهار شد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با اشاره به مدیریت مناسب صورت گرفته در مخازن استان گفت: به عنوان نمونه سد شی‌کلک ۳۵۰ متر مکعب در ثانیه ورودی داشت که بر اساس برنامه ۱۹۰ متر مکعب در ثانیه از آن خروجی صورت گرفت و از طریق این سدها مدیریت سیلاب را در مناطقی که دارای سد بودند انجام دهیم.

حاج‌رسولی‌ها ادامه داد: استان سیستان و بلوچستان از رودخانه‌های فصلی زیادی برخوردار بوده که بایستی سدهای بیشتری روی آنها ساخته شود تا تاسیسات مهار آب و سیلاب در سایر سرشاخه‌ها هم تکمیل شده و ضمن تامین آب در فصول مورد نیاز، از سیلاب هم جلوگیری کنند.

او  میزان بارندگی‌ ثبت شده در برخی از ایستگاه‌های سنجش استان را تا حدود ۲ برابر متوسط سالانه دانست و افزود: در ایستگاه‌های کهیر ۱۴۹ میلی‌متر، پیشین ۱۲۵ میلی‌متر، پیش سهراب ۱۲۰ میلی‌متر، باهوکلات ۱۰۷ میلی‌متر بوده و به طور میانگین حدود ۱.۵ برابر برخی ایستگاه‌ها بارش داشته‌ایم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه سدهای استان سیستان و بلوچستان صرفا از طریق سیلاب‌ها آبگیری می‌شوند و دبی پایه رودخانه ندارند، گفت: ۷۸ درصد از سد زیردان تا قبل از سیلاب پر بود که با بارش‌های اخیر ۲۲ درصد ظرفیت خالی آن پر شد.

او خاطرنشان کرد: همچنین پیش از وقوع سیلاب بخشی از ذخیره سد پیشین را تخلیه کرده بودیم که خوشبختانه اکنون این سد نیز پر شده و برای بهره‌برداری کشاورزان در سال آینده آماده است.

کد خبر: ۲٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha