۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
عرضه مرغ در اراک گرانتر از همیشه؛ فاکتورهای صوری راه دور زدن مدیریت بازار
بازار از آشفته بازار مرغ گزارش می‌دهد؛

عرضه مرغ در اراک گرانتر از همیشه؛ فاکتورهای صوری راه دور زدن مدیریت بازار

اراک- قیمت مصوب مرغ در حالی بدون در نظر گرفتن سازوکارهای لازم اعلام شده که فعالان بازار اراک از ارائه فاکتورهای صوری برای دور زدن قیمت‌های دستوری استفاده می‌کنند و در نتیجه مرغ باز هم با همان قیمت گران به دست مردم می‌رسد.

خبرگزاری بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت مرغ در دو هفته اخیر سبب ایجاد حرف‌ و حدیث‌هایی شده است، تولیدکنندگان از افزایش قیمت حمایت می‌کنند، مسئولان آن را غیرواقعی می‌دانند و وعده اصلاح قیمت می‌دهند و مردم استان مرکزی و شهرستان اراک نیز به قیمت‌ها و جیب خالی خود می‌نگرند.

این در حالی است که به تازگی صادرات مرغ در کشور ممنوع شده تا بتوانیم نیاز داخلی را برطرف کنیم اما واقعیت های بازار در استان مرکزی چیز دیگری را نشان می دهد.

نبود محصول در بازار
یکی از خریداران عمده مرغ که از نبود این محصول در بازار گلایه‌مند بود، به خبرنگار بازار گفت: وقتی مرغ زنده موجود نیست، نتیجه آن چیزی می‌شود، که می‌بینیم و افزایش قیمت را نمی‌توان با شعار و حرف کنترل کرد.

عزیزی با بیان اینکه قرار بود، مرغ گرم را به خریداران عمده کیلویی ۱۴ هزار تومان بفروشند، تا کیلویی ۱۵ هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد، اما مرغی وجود ندارد، که ارائه دهند، اضافه کرد: با دان کیلویی هشت هزار تومان مرغی نمی‌ماند، که بخواهیم بخریم و به مردم بفروشیم.

مرغ برای حجره دار کیلویی ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان تمام می‌شود
یکی از حجره‌داران مرغ اراک در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان این‌ که مرغ گرم برای حجره داران به قیمت کیلویی ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان تمام می شود، افزود: مرغ زنده را ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان خریدم، حالا چه قیمتی باید بفروشم و آیا می‌توانم، مرغ را کیلویی ۱۴ هزار تومان به فروشنده‌ها ارائه کنم.

وی افزود: ما مجبور هستیم برای تمکین از دستورالعمل ارائه‌شده مرغ را ۱۴ هزار تومان فاکتور صوری کنیم، اما هم خریدار و هم فروشنده می‌داند، که این قیمت صوری است و مبلغ واریزی به حسابمان کیلویی ۱۶ هزار و ۵۰۰ الی ۱۷ هزار تومان است.

این فعال بازار مرغ بابیان این‌که مرغداری‌ها به تعهد خود برای عرضه مرغ زنده به قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان عمل نمی‌کنند، گفت: وقتی ما مرغ زنده را ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان می‌خریم، نباید توقع فروش زیر قیمت ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان را داشت، متأسفانه نظارتی بر عملکرد مرغداری‌ها نیست و جهاد کشاورزی باید در این خصوص توضیح دهد.

مرغی برای خریدوفروش نیست
خرده‌فروش مرغ در ساوه نیز به خبرنگار بازار گفت: امروز مرغی در میدان برای خرید نبود و قیمت‌ها مشخص نیست.

وی بیان داشت: ما خرده فروشان مرغ را هر قیمتی بخریم، یکهزار تومان بالاتر می‌فروشیم، نباید به قیمت فروش ما ایراد گرفت، باید این معضل را از پایه و اساس حل کرد.

این فروشنده مرغ در توضیح دلیل حک قیمت کیلویی ۱۵ هزار تومان بر روی تابلو را تمکین قیمت مصوب دانست و افزود: قیمت فروش ما ۱۷ هزار تومان است، درحالی‌که قیمت خرید ۱۶ هزار تومان بوده، چطور می‌توانیم، مرغ را کیلویی ۱۵ هزار تومان بفروشیم.

مقدار قابل توجهی مرغ منجمد خریداری و ذخیره شد
واکنش معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار مرکزی به این افزایش قیمت‌ها وعده‌هایی است، که بدون ضمانت اجرایی داده می‌شود سعید فرخی که با خبرنگار بازار گفتگو می‌کرد، اظهار داشت: میزان قابل‌توجهی گوشت مرغ از اواخر سال گذشته و نیز ماه‌های ابتدایی سال جاری از نزدیک به یک هزار مرغداری فعال استان مرکزی خریداری و به‌صورت منجمد ذخیره‌شده است، که عرضه آن‌ها آغازشده و به‌زودی شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود.

فرخی ضمن تائید خبر بازار مبنی بر فروش مرغ در استان مرکزی به قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب تأکید کرد: این مطلب را قبول دارم، که اکنون و با افزایش تقاضا قیمت‌ها بالاتر از نرخ مصوب است، اما در این شرایط نیز قیمت‌ها در استان مرکزی از میانگین کشوری پایین‌تر است.

وی در تشریح علت افزایش قیمت مرغ گفت: شیوع ویروس کرونا در شب عید در حالی رخ داد، که مرغداران با افزایش چند ده‌درصدی ظرفیت جوجه ریزی خود را برای بازار شب عید آماده می‌کردند، ولی کرونا سبب کاهش مصرف به یک‌سوم میزان قبل شد و کاهش تقاضا و مصرف سبب کاهش نامتعارف قیمت و وارد آمدن ضرر به مرغداران شد.

این مسئول اقتصادی استان مرکزی گفت: این ضرر سبب شد، تا بسیاری از مرغداران برای ماه‌های بعد جوجه نریزند و اکنون شاهد کاهش عرضه و افزایش قیمت باشیم، البته به‌زودی این مشکل رفع می‌شود و این طبیعت بازار است، که نوسان به‌سوی پایین یک نوسان به‌سوی بالا نیز داشته باشد.

آغاز توزیع ۳۰۰ تُن مرغ منجمد در استان مرکزی
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی از آغاز توزیع ۳۰۰ تن مرغ منجمد با نرخ مصوب دولتی در نقاط مختلف این استان خبر داد و به خبرنگار بازار گفت: قیمت این محصول کیلویی ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.

جعفر اصغری ادامه داد: این محصول از طریق ۱۰۰ مرکز توزیع به دست مردم می‌رسد و با توجه به نیاز بازار استان مرکزی برآورد می‌شود، توزیع ۳۰۰ تن بتواند تا بخش عمده‌ای از نیاز بازار را تأمین و از التهاب و افزایش قیمت جلوگیری کند.

وی از نظارت بر نحوه توزیع گوشت مرغ در بازار نیز خبر داد و گفت: تمامی مراحل خرید، واردات به استان، توزیع بین فروشندگان و مصرف‌کنندگان با نظارت کامل بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف استان انجام می‌شود.

واقعیت بازار چیست
بررسی‌های میدانی خبرنگار بازار حاکی از آن است که در حال حاضر قیمت مرغ کامل در بازار هر کیلو ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، بال و کتف تازه به قیمت کیلویی ۲۲ هزار تومان، سینه بااستخوان کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، سینه بدون استخوان کیلویی ۲۵ هزار و ۹۰۰ تومان و  فیله مرغ کیلویی ۲۸ هزار تومان در خرده‌فروشی‌های اراک عرضه می‌شود، درحالی‌که ماه گذشته سینه بااستخوان کیلویی ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان، بال و کتف تازه کیلویی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت مرغ کیلویی ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان بود.

یک حساب سرانگشتی نشان از افزایش حدود ۶۰ درصدی قیمت مرغ و فرآورده‌های مرغی طی یک ماه اخیر دارد، که حاکی از شکست خوردن قیمت‌های دستوری و مدیریت چکشی بر بازار است.

زمانی که نظارت‌ها از مراکز تولید، کلی‌فروشی و خرده‌فروشی وجود ندارد، حاصل آن قیمت‌های عجیب‌وغریبی می‌شود، که برای ارائه مرغ ارائه شده و کسی نه به قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازار دقت می‌کند و نه به قیمت‌هایی که بر روی تابلو فروشگاه‌ها نوشته شده است.

کد خبر: ۲۷٬۵۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha