۱۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۴
هر ۲ ماه، یک تصفیه خانه ساخته شده است
رئیس جمهور در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو:

هر ۲ ماه، یک تصفیه خانه ساخته شده است

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور گفت: در مدت هشت سال، تا پایان دولت به طور متوسط هر دو ماه، یک تصفیه خانه به مدار آمده که این موضوع افتخار آفرین است.

به گزارش بازار به نقل از صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز (پنجشنبه) در آئین بهره برداری ویدئو کنفرانسی از طرح‌های ملی وزارت نیرو در استان‌های فارس و کرمانشاه، با اشاره به اینکه در کار تصفیه خانه آب، ما حرکت خوبی را در دولت یازدهم و دوازدهم می‌بینیم، گفت: ما در هر فرصت دو ماهه به یک تصفیه خانه می‌رسیم و در مدت ۸ سال تا پایان دولت ما نگاه کنیم، به طور متوسط هر دو ماه یک تصفیه خانه به مدار آمده که افتخار آفرین است.

 این که هر دو ماه یک سد مخزنی افتتاح شد، افتخاری برای نظام است
رئیس جمهور گفت: این یک افتخار برای جمهوری اسلامی ایران است که قادر هستیم در دولت یازدهم و دوازدهم، هر دو ماه یک سد مخزنی ملی را افتتاح کنیم.

حسن روحانی افزود: در دولت یازدهم و دوازدهم توانستیم هر ماه یک تصفیه خانه فاضلاب و هر ۵۰ روز یک تصفیه خانه آب شهری افتتاح کنیم که این مسئله برای ما خیلی اهمیت دارد.

رئیس جمهور گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی در مجموع فقط ۴ تصفیه خانه فاضلاب در سراسر کشور وجود داشت در حالی که هم اکنون ۲۴۲ تصفیه خانه فاضلاب در کشور داریم و امروز دویست و چهل و دومین تصفیه خانه فاضلاب افتتاح شد.

روحانی اضافه کرد: ان شاءالله باز هم افتتاح‌های دیگری در این زمینه تا پایان دولت دوازدهم در پیش داریم.

رئیس جمهور گفت: در زمان پیروزی انقلاب اسلامی ۲۷ تصفیه خانه آب شهری در کشور داشتیم، اما امروز ۱۵۶ تصفیه خانه آب شهری در کشور داریم که ۳۷ تصفیه خانه از آن در دولت یازدهم و دوازدهم افتتاح شده است.

روحانی افزود: از آغاز دولت یازدهم حرکتی بسیار خوب، جهش دار و جهادی در این زمینه محقق شد و امروز شاهد ثمرات خوب آن هستیم.

رئیس جمهور گفت: در شرایط فشار، تهدید، تحریم و کرونا توانسته ایم، افتخارآمیز حرف بزنیم و با افتخار بگوییم که تعداد تصفیه خانه‌های فاضلاب کشور از ۴ به ۲۴۲ رسیده است.

روحانی افزود: حرکت ما یک حرکت پرشتاب برای مردم و کشور بوده و بخش‌های دولتی و خصوصی در این زمینه به منظور آبادانی سرزمین خود تلاش کرده اند.

رئیس جمهور همچنین گفت: هر دو استان فارس و کرمانشاه از نظر بهره مندی از منابع آبی شرایط خوبی ندارند، بنابراین تصفیه خانه فاضلاب و سد برای این دو استان بسیار مهم است.

روحانی همچنین از تلاش همه کارگران، مهندسان و مدیران وزارت نیرو و بخش خصوصی که در این زمینه و به منظور افتتاح طرح‌ها کار بزرگی کردند تشکر کرد.
رئیس جمهور گفت: امروز در کشور ما ۹۹/۹۹ درصد از جمعیت از آب آشامیدنی بهداشتی پایدار برخوردارند و در جمعیت روستانشین کشور هم بیش از ۸۲ درصد آب آشامیدنی بهداشتی پایدار دارند و این یک افتخار برای جمهوری اسلامی است.

 باید بر اساس زمان بندی دقیق با مردم حرف بزنیم 
رئیس جمهور گفت: در همه طرح ها، باید بتوانیم با زمان بندی با مردم حرف بزنیم و این بسیار مهم است.

حسن روحانی در آئین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت نیرو در استان‌های کرمانشاه و فارس، به مقوله مهم نظم، ترتیب و زمان بندی دقیق دادن به مردم اشاره کرد و گفت: یک زمانی به مردم وعده می‌دهیم که در این دولت تعدادی سد را به افتتاح خواهیم رساند، اما زمان دیگر بسیار دقیق‌تر در این خصوص صحبت می‌کنیم و می‌گوییم تا امروز ۴۳ سد افتتاح کردیم و تا پایان دولت ۵۸ سد را افتتاح خواهیم کرد.

وی افزود: اینکه ما بتوانیم با آمار و ارقام و زمان بندی صحبت کنیم یکی از آرزوهای بنده بود، در کشورهای غربی اینگونه است مثلا در کشورهای اروپایی اعلام می‌کنند که تا پایان دو سال دیگر این ۱۰ پروژه به افتتاح می‌رسد و حتی تاریخ و روز آن را نیز اعلام می‌کنند و ما امروز در کشور در قسمت (الف و ب) یعنی آب و برق به این نقطه رسیدیم و البته تا (ی) باید برویم.

روحانی همچنین گفت: اینکه وزیر به ما می‌گوید، در این ۶ ماه چه طرح‌هایی افتتاح خواهد شد و امسال در ۱۲ ماه چه طرح‌هایی افتتاح خواهد شد، این برای ما بسیار مهم است، منظم بودن، برنامه ریزی دقیق داشتن با محاسبه حرکت کردن مردم ما را با نشاط می‌کند، فقط در دبستان نیست که ما در اول سال تحصیلی که ۳۱ شهریور پایان تحصیلات است.

وی افزود: در همه طرح‌ها باید بتوانیم با زمان بندی با مردم حرف بزنیم و این بسیار مهم است.

روحانی به مسئله غرب کشور اشاره کرد و گفت: در غرب کشور یک کار بسیار عظیمی انجام گرفته و اینکه ما در نقاط مرزی مان ۵۳ سد را به ثمر رساندیم که از این ۵۳ سد ۲۴ سد در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته و ۴۵ درصد این سدها است، آثار بسیار زیادی دارد و بخش مهم آن آبادانی سرزمین مان در منطقه غرب خواهد بود.

رئیس جمهور گفت: شهرهایی که در دوران دفاع مقدس در اوج حملات دشمن بودند و حتی بخشی از آن‌ها در اشغال دشمن بود، از این طرح‌ها بهره‌مند خواهند شد، و امروز ما از سدی صحبت می‌کنیم به نام شرف شاه که این سد در کرمانشاه است و آب این سد در گیلان غرب و منطقه سومار و موجب آبادانی این شهرها می‌شود.

وی افزود: ما امروز پاسخ می‌دهیم به جهاد و ایستادگی مردم گیلان غرب و کرمانشاه و همچنین سومار که در آن شرایط سخت مقاومت و ایستادگی کردند و این شهر به وسیله این سد ان شاالله آباد خواهد شد و کشاورزی، صنعت و آب شرب آن‌ها بسیار حانز اهمیت است.

 قدم‌های خوب برای استان‌های غربی تا پایان امسال 
رئیس جمهور گفت: تا پایان سال قدم‌های بسیار خوبی برای استان‌های غربی کشور برداشته می‌شود.

حسن روحانی در ادامه سخنانش افزود: به وزیر نیرو و امور خارجه بفرمایید، تلاش کنیم با آبادانی سومار، این منطقه یکی از نقاط مرزی تجاری ما با عراق در آینده باشد.
رئیس جمهور گفت: روبروی سومار شهر مندلی عراق که نزدیک‌ترین راه به بعقوبه است، نزدیک‌ترین راه از این مسیر به شمال بغداد، سامرا و کردستان عراق است.

روحانی افزود: در یک منطقه میانی در واقع این خط قرار گرفته و سومار می‌تواند در آینده یک شهر مرزی مهم ما برای تبادل کالا با کشور عراق باشد و امروز یک قدم بسیار مهم و خوبی برداشته شد و خدمت مردم عزیز ایران عرض می‌کنم که تا پایان امسال قدم‌های بسیار خوبی برای استان‌های غربی یعنی استان ایلام، استان کرمانشاه، استان خوزستان برداشته خواهد شد که حالا این طرح سدها و طرح گرمسیری بیشتر به منطقه کرمانشاه و ایلام مربوط می‌شود و ان شاءالله تا پایان سال افتتاح‌های خوبی در بخش کشاورزی خواهیم داشت.

رئیس جمهور گفت: در حال حاضر برای طراحی برای لوله کشی، برای کانال کشی، برای زهکشی، برای تجهیز ۱۸ هزار هکتار در دست اقدام هستیم.

روحانی افزود: براساس گزارشی که دیروز به دست من رسیده است، بیش از ۱۰ هزار هکتار تاکنون آماده و بقیه آن هم در سال جاری آماده خواهد شد، بنابر این ما طرح‌های مهمی برای غرب کشور، در بخش افتتاح و آبادانی خواهیم داشت و امیدوارم خداوند به ما توفیق بدهد که ما بتوانیم همه این طرح‌هایی را که مدنظر و در جدول برنامه‌های سال ۹۹ و ۱۴۰۰ ما است، اجرایی و عملیاتی کنیم.
رئیس جمهور در پایان گفت: مردم ما هم همیشه بانشاط باشند و بدانند علیرغم فشارها و تحریم ها، دولت و مسئولین همواره برای خدمت رسانی و رفع مشکلات مردم در حد توان خودشان آمادگی دارند.

 هر دوماه یک تصفیه خانه ساخته شده است
رئیس جمهور گفت: در مدت ۸ سال، تا پایان دولت به طور متوسط هر دو ماه یک تصفیه خانه به مدار آمده که این موضوع افتخار آفرین است.

حسن روحانی گفت: قبلا در رکن آباد، آب از سنگ بیرون می‌آمد و حالا از سنگ به سد تغییر کرده و هر دو مبارک است، امیدواریم آب سد که ۳ متر بر ثانیه تصفیه می‌شود در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

روحانی تصریح کرد: مردم امروز از آب آشامیدنی بسیار خوبی می‌توانند بهره ببرند و همانطور که وزیر نیرو گفت، اگر این طرح نبود، امسال مردم دچارمشکل می‌شدند.

رئیس جمهور گفت: کار بسیار ارزشمندی انجام گرفته است که با خط انتقال ۷۷ کیلومتر مردم سعادت شهر امروز از این طرح برخوردار می‌شوند.

روحانی همچنین با اشاره به اینکه در کار تصفیه خانه آب، ما حرکت خوبی را در دولت یازدهم و دوازدهم می‌بینیم، افزود: ما در هر فرصت دو ماهه به یک تصفیه خانه می‌رسیم و در مدت ۸ سال تا پایان دولت ما نگاه کنیم، به طور متوسط هر دو ماه یک تصفیه خانه به مدار آمده که افتخار آفرین است.

رئیس جمهور گفت: شرایط اقلیمی کشور ما می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای تولید برق باشد.

وحانی افزود: در انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت‌های خوبی انجام شده است و با توجه به شرایط اقلیمی کشور، این شرایط می‌تواند ظرفیت بسیار خوبی برای تولید برق باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: برق پاک بدون آلایندگی و بدون نیاز به مصرف آب بسیار مهم است که در نیروگاه‌های خورشیدی از "کیلووات" به سمت "مگاوات" آمدیم، امروز درحال افتتاح نیروگاه‌هایی هستیم که تا ۱۰ مگاوات می‌تواند برق تولید کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه کار بزرگی باید در این زمینه صورت بگیرد، گفت: با توسعه تکنولوژی در این زمینه، هر کسی می‌تواند پشت بام خانه خود را به یک نیروگاه خورشیدی و برق مورد نیاز تبدیل و استفاده کند و اضافه آن را به دولت بفروشد، ما می‌توانیم به این سمت در آینده حرکت کنیم. وقتی مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، عدد هزینه شده برای پرژه آب‌رسانی را با نرخ تورم حساب کرد؛ رئیس جمهور گفت: عدد و رقمی که برای اعتبار ذکر کردید، براساس رقم روز بود؛ رقم ما، با رقم شما متفاوت است.

آغاز بهره برداری از ۱۰ طرح در استان فارس و کرمانشاه
بهره برداری از ۱۰ طرح مرتبط با صنایع آب و برق در نهمین هفته از پویش هر هفته - الف - ب - ایران امروز با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانسی آغاز شد.

این طرح‌ها شامل یک طرح سدسازی در استان کرمانشاه و ۹ طرح آبرسانی، فاضلاب و برق استان فارس است که با اعتبارات دولتی، بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی اجرا شده‌اند.

سد شرفشاه شهرستان قصر شیرین در استان کرمانشاه یکی از این طرح هاست که با ۵۸ میلیارد تومان اعتبار دولتی و ۴۴۲ میلیارد تومان از محل منابع صندوق توسعه ملی به بهره برداری می‌رسد.

در استان فارس نیز مرحله نخست طرح آبرسانی به کلان‌شهر شیراز شامل خط انتقال، ایستگاه پمپاژ و تصفیه‌خانه بزرگ آب و نیز واحد نخست و دوم تصفیه‌خانه فاضلاب شماره ۲ این شهر به بهره برداری می‌رسد.

مرحله نخست طرح آبرسانی به سعادت‌شهر و ارسنجان از دیگر طرح‌های آماده بهره برداری در استان فارس است.

امروز همچنین از چند نیروگاه خورشیدی که با مشارکت بخش خصوصی در استان فارس ایجاد شده است بهره برداری می‌شود.

کد خبر: ۲۷٬۴۹۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha