۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۶
عرضه تخم‌مرغ به تقاضا رسید؛ دان مرغ عامل بی‌نظمی در بازار
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

عرضه تخم‌مرغ به تقاضا رسید؛ دان مرغ عامل بی‌نظمی در بازار

مشهد- انسداد مرزها و قطع صادرات، تعطیلی اصناف و مراسم عروسی و عزا امسال کافی بود تا قیمت تخم‌مرغ را کیلویی هشت هزار تومان به دست مصرف‌کننده برساند اما با از سرگیری صادرات و البته نبود دان مرغ در بازار دوباره قیمت این محصول پررنگ‌تر شد.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش تولید درحالی‌که تقاضا در ایام بیماری کرونا کاهش‌یافته بود موجب شد تا قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب کارخانه به کیلویی شش هزار تومان هم برسد اما حالا باری دیگر با رسیدن عرضه به تقاضا فرصتی برای تولیدکنندگان ایجاد شد تا قیمت‌ها را نیز به نرخ‌های جدید نزدیک کنند و البته این‌همه داستان نیست.

گرانی نهاده‌های تولید
پیش‌ازاین مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان خراسان رضوی بابیان اینکه تأمین نهاده با تولید ارتباط مستقیم دارد به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر یکی از علل اصلی در افزایش هزینه‌های قیمت تخم‌مرغ، نوسان قیمت نهاده‌های طیور است که به دلیل نقش بیش از ۷۰ درصدی آن در تولید می‌تواند تأثیر بسزایی در تغییر قیمت ها داشته باشد.

سید حسین موسوی نژاد با اشاره به اینکه قیمت تمام‌شده یک کیلوگرم تخم‌مرغ حدود ۱۰هزار تومان برای مرغ دار تمام می‌شود افزود: اگر مرغدار بخواهد ۱۲ درصد به قیمت تمام‌شده تخم‌مرغ اضافه بکند باید حداقل هر کیلو تخم‌مرغ را ۱۱ هزار و ۲۰۰ تومان بفروشد.

وی بیان کرد: مرغ داران هنگامی‌که موفق به تأمین نهاده موردنیاز نشوند لذا یا باید به نظاره تلف شدن مرغ‌ها بنشینند و یا مرغ‌های خود را راهی کشتارگاه کنند.

مرغداران به‌سختی قادر به تأمین نهاده مورد مصرفی خود هستند
مدیرعامل اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان خراسان رضوی بابیان اینکه مرغداران به‌سختی قادر به تأمین نهاده مورد مصرفی خود هستند، ابراز کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد نهاده‌هایی که مرغ داران به‌عنوان خوراک استفاده می‌کنند را از خارج از کشور وارد می‌کنیم  و لذا تنها راه  حمایت از این صنعت تأمین نهاده‌های مصرفی توسط دولت و با نرخ حمایتی است.

موسوی نژاد علت گرانی تخم‌مرغ را افزایش قیمت تمامی مواد اولیه و مورد مصرف در این صنعت مانند دارو، واکسن و ویتامین عنوان کرد.

پاسخ مسئولان
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلو تخم‌مرغ برای مرغدار حدود ۹ هزار ۵۰۰ تومان تمام می‌شود در گفت‌وگو با بازار اذعان کرد: مرغداران در این راستا مجاز هستند تا ۱۰ الی ۱۷ درصد سود بر روی قیمت تمام‌شده محاسبه و به بازار عرضه کنند.

محمدمهدی یعقوب زاده در پاسخ به سؤال ما مبنی بر شناور بودن قیمت تخم‌مرغ در فروشگاه‌ها و مغایرت با نرخ اعلامی بیان کرد: در خصوص مغایرت نرخ فروش تعزیرات می‌بایست ورود و بر قیمت‌ها نظارت کند.

طی ماه‌های گذشته ارز متناسب با نیاز ماهانه تأمین نشد و لذا در برخی ایام که نیاز مصرف دان بالاتر بود کمبود نهاده موجب مشکلاتی مانند تغییر قیمت برای تولیدکننده و یا مصرف‌کننده به همراه داشت

وی در پاسخ به ادعای مرغداران مبنی بر اینکه به دلیل کمبود دان مرغ بسیاری از مرغداری‌ها با کاهش جوجه ریزی و یا فعالیت روبرو بوده و بسیاری از مرغ‌های تخم‌گذار آن‌ها در حال تلف شدن است افزود: کمبود دان طیور در طی ماه‌های گذشته را نمی‌توان انکار کرد لذا بیش از ۶۰ درصد نهاده تأمین‌شده است ولی درمجموع در سه‌ماهه اول سال مشکل زیادی برای تأمین نهاده بوده است.

رابطه قیمت با میزان عرضه و تقاضا
مدیر امور طیور جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به این موضوع که تأمین نهاده‌های طیور با ارز دولتی تأمین می‌شود بیان کرد: البته در طی ماه‌های گذشته این ارز متناسب با نیاز ماهانه تأمین نشد و لذا در برخی ایام که نیاز مصرف دان بالاتر می‌رود کمبود نهاده موجب مشکلاتی مانند تغییر قیمت برای تولیدکننده و یا مصرف‌کننده به همراه داشت.

یعقوب زاده هم‌چنین در پاسخ به خبرنگار بازار مبنی بر اینکه پیش‌بینی می‌کنید امسال قیمت تخم‌مرغ با توجه به افزایش تمامی کالاها با چه میزان رشد همراه شود افزود: در صورت تأمین نهاده با ارز دولتی افزایش قیمت چندان محسوس نخواهد بود.

وی با ابراز اینکه امسال کرونا در مقاطعی که کشورهای مقصد به دلیل شرایط بهداشتی مرزهای خود را بسته بودند موجب توقف صادرات شد و از همین رو شاهد کاهش قیمت این محصول در بازار بودیم، گفت: بابیان اینکه درمجموع فاصله نرخ تخم‌مرغ درب مرغداری‌های استان تا نرخ عرضه در بازار و مغازه‌ها بیشتر از حد معمول است ادامه داد: زمانی که بازار تقاضا بیشتر می‌شود این فاصله بیشتر هم می‌شود.

کمبودی وجود ندارد
در همین راستا معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز بابیان اینکه بر اساس مصوبه ستاد ملی تنظیم بازار قیمت تخم‌مرغ به میزان۱۱۰ هزار ریال تعیین‌شده و در حال حاضر این قیمت مبنای ارائه محصول به مردم است به بازار گفت: خوشبختانه هیچ کمبودی برای تولید تخم‌مرغ در استان وجود ندارد و حتی مازاد مصرف در حال حاضر به سایر استان‌های دیگر ارسال می‌شود.

مجید جعفری نوسان قیمت‌ها در بازار را ناشی از افزایش هزینه‌های تولید عنوان کرد و ادامه داد: افزایش قیمت مصوب از سوی ستاد ملی تنظیم بازار نیز ناشی از افزایش هزینه‌های‌ این حوزه در همه عوامل تولید است زیرا قیمت‌گذاری محصولات دامی و کشاورزی بر مبنای هزینه‌های تولید انجام می‌شود.

کد خبر: ۲۷٬۳۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha