۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
تولید نفت اوپک به پایین‌ترین سطح ۲ دهه اخیر رسید
در ماه ژوئن میلادی؛

تولید نفت اوپک به پایین‌ترین سطح ۲ دهه اخیر رسید

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که با تعمیق کاهش عرضه نفت عربستان و چند عضو دیگر اوپک، تولید نفت این سازمان در ماه ژوئن با کاهش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو شد.

به گزارش بازار به نقل از شانا، بررسی‌ها نشان می‌دهد عربستان و دیگر اعضای حاشیه خلیج فارس سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه ژوئن، مقدار تولید نفت این سازمان را به کمترین سطح در دو دهه اخیر رساندند و پایبندی این سازمان به توافق کاهش تولید اوپک پلاس به بیش از ۱۰۰ درصد رسید. این در حالی است که کشورهایی مانند عراق و نیجریه نتوانستند در ماه ژوئن به‌طور کامل به این توافق پایبند باشند.

براساس این بررسی، ۱۳ عضو اوپک در ماه ژوئن به‌طور میانگین ۲۲ میلیون و ۶۲۰ هزار بشکه در روز نفت تولید کردند که نسبت به سطح میانگین تولید ماه مه یک میلیون و ۹۲۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است.

اوپک و متحدانش - ائتلافی موسوم به اوپک پلاس- در ماه آوریل توافق کردند از ابتدای ماه مه برای بهبود کاهش قیمت نفت و کاهش تقاضای ناشی از بحران ویروس کرونا، تولید خود را ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند. سهمیه تولیدکنندگان عضو اوپک از این کاهش تولید ۶ میلیون و ۸۴ هزار بشکه در روز است.

تاماس وارگا، تحلیلگر مؤسسه پی‌وی‌ام، در این باره گفت: انتظار می‌رود تقاضای نفت در نیمه دوم سال افزایش یابد و اجماعی عمومی وجود دارد که ائتلاف اوپک پلاس همان‌طور که انتظار می‌رود در ماه‌های ژوئن و ژوئیه با پایبندی کامل نفت تولید کند.

بر اساس این بررسی، تاکنون و در ماه ژوئن، کاهش عرضه اوپک ۶ میلیون و ۵۲۳ هزار بشکه در روز بوده که نشان‌دهنده پایبندی ۱۰۷ درصدی آنها به توافق کاهش تولید است، سطح پایبندی در ماه مه ۷۷ درصد بود.

بیشترین کاهش عرضه نفت د ماه ژوئن مربوط به عربستان بوده که در ماه ژوئن ۷ میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه در روز و تقریباً روزانه یک میلیون بشکه کمتر از سهمیه خود مطابق توافق اوپک پلاس نفت تولید کرده است.

امارات متحده عربی و کویت نیز کاهش‌ تولید داوطلبانه بیشتری نسبت به سهمیه خود داشتند.

دلیل دیگر کاهش خیره‌کننده عرضه اوپک، کاهش تولید بیشتر عراق و نیجریه در ماه ژوئن بود که نتوانستند در توافق ماه مه و دیگر توافق‌های اوپک پلاس به سهمیه تولید خود پایبند باشند.

عراق با کاهش صادرات نفت، سطح پایبندی به سهمیه تولید خود را به ۶۲ درصد رساند، در حالی که سطح پایبندی این کشور نسبت به اعضای حاشیه خلیج فارس اوپک همچنان کمتر است و نیجریه نیز سطح پایبندی خود را به ۷۲ درصد افزایش داد.

سطح عرضه نفت ایران و لیبی در ماه ژوئن ثابت بود و کاهش تولید ونزوئلا تشدید شد، این سه کشور از توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف هستند.

کد خبر: ۲۷٬۳۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha