۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
رقابت غول های نفتی برای کسب سهم بیشتر در بازار هند
صف عرضه در مسیر شبه قاره

رقابت غول های نفتی برای کسب سهم بیشتر در بازار هند

در شرایطی که دنیا درگیر کرونا است،مقامات هند از بازسازی کامل بازار نفت در این کشور و دنبال کردن سیاستهای نفتی خود در روزهای قبل از همه گیری صحبت می کنند و همین مساله باعث شد تا کشورهای نفتی برای کسب سهم بیشتر از این بازار صف بکشند.

بازار؛ گروه بین الملل: هند یکی از کشورهای پر جمعیت آسیایی و یکی از بازارهای بزرگ نفت در دنیا است. بازاری که به دلیل سرمایه گذاری های زیادی که در آن انجام شده است می تواند پتانسیل بالایی برای ایجاد تحرک در بازار انرژی دنیا را داشته باشد و کشورهای تولید کننده نفت هم برای کسب سهم بیشتر در بازار این کشور تلاش زیادی می کنند.

 اخیرا بلومبرگ مصاحبه ای با وزیر نفت کشور هند انجام داده است و از او در مورد وضعیت بازار این کشور در روزهای کرونایی  پرسیده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا سطح تقاضا در این کشور نسبت به روزهای قبل از کرونا تغییر بسزایی داشته است یا خیر گفت:« بعد از همه گیری و اجرای طرح تعطیلی اقتصاد، تقاضا به شدت کاهش پیدا کر ولی بررسی های چند هفته اخیر نشان از رشد تقاضا دارد . ما انتظار داریم تا انتهای ماه جولای میزان تقاضای نفت در کشور هند به سطحی که قبل از کرونا وجود داشت برسد.»

در نیتجه تعطیلی اقتصاد در هند میزان تقاضای این کشور برای سوخت و فراورده های نفتی 70 درصد کاهش پیدا کرد و آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده بود تا انتهای سال جاری ما شاهد بازسازی این بازار نباشیم. ولی زمانی که فعالیتهای اقتصادی در کشور از سر گرفته شد، روند رشد تقاضا هم آغاز شد.از طرف دیگر مقامات کشور هند رسما اعلام کردند پروژه های اقتصادی و پروژه های فعال  در حوزه انرژی این کشور فعال هستند و حتی تصمیماتی که در زمینه جذب سرمایه های خارجی یا خصوصی سازی پروژه ها قبل از همه گیری در جریان بود، با در نظر گرفتن شرایط تازه دنبال می شود.

آسیا قطب مصرف انرژی در دنیا است

سایت ورلر اویل با اشاره به خبر منتشر شده در مورد احیای تقاضای نفت در کشور هند، به بررسی وضعیت تقاضا در دیگر کشورهای آسیایی پرداخت و نوشت:«آسیا قطب مصرف انرژی در دنیا است  ولی روند بازسازی تقاضا بعد از همه گیری کرونا در این منطقه نا متوازن است.  از یک طرف  بسیاری از کشورها هنوز درگیر کرونا هستند و شماری از کشورها از قبیل چین با احتمال شیوع موج دوم بیماری روبرو هستند.در این وضعیت نمی توان به درستی در مورد احیای بازار نفت در این کشورها صحبت کرد. آمارها نشان می دهد فعالیتهای صنعتی در کشور چین کاهش یافته است و تقاضا برای سوخت به خصوص در شهر پر جمعیت پکن که با موج دوم بیماری روبرو است کاهش پیدا کرده است. در دیگر کشورهای آسیایی از قبیل اندونزی و مالزی هم تقاضا در حال افزایش است ولی هنوز به سطح قبل از کرونا نرسیده است.»

ورلد اویل در اادامه گزارش خود با اشاره به این مطلب که دو کشور هند و چین د قطب مهم اقتصادی دنیا هستند و حتی به این کشورها برای تسریع روند بازسازی اقتصاد دنیا هم امید بسته شده است نوشت: «هند پتانسیل زیادی برای تبدیل شدن به قطب اصلی و بزرگ مصرف نفت در سالهای آتی را دارد و  انتظار می رود میزان  مصرف این کشور در  دهه جاری میلادی چند برابر شود. این کشور در نظر دارد تا سال 2030 میلادی ظرفیت پالایشگاهی خود را به 439 میلیون تن در سال برساند و تا سال 2040 ظرفیت پالایشگاهی از مرز 533 میلیون تن خواهد گذشت. این در حالیست هم هم اکنون ظرفیت پالایشگاهی این کشور برابر با 250 میلیون تن است.»

 تولید کنندگان نفت برای کسب سهم بیشتر در بازار هند تلاش می کنند

رشد تولید نفت در کشور هند در وضعیتی که این کشور بالغ بر 85 درصد از نفت مورد نیاز خود را در هر سال وارد می کند، باعث شده است تا این بازار برای کشورهای نفت خیز دنیا بازاری مهم باشد. بازاری که باید برای کسب سهم بیشتر در آن تلاش کرد و جای پای محکمی در آن ایجاد کرد.ازاری که در سالهیا قبل صحنه رقابت تولید کنندگان نفت بود و عربستان هم توانست سهم خود را در این بازار افزایش دهد. البته این کشور هنوز از تلاش  باز نایستاده است.

عربستان سعودی تلاش می کند تا در پروژه های پالایشگاهی هند شریک شود و تامین نفت مورد نیاز آنها را بر عهده بگیرد . امریکا هم یکی دیگر از کشورهایی است که در تلاش است تا در این بازار نقش مهم تری ایفا کند. البته این تلاش بعد از  افزایش تنش در روابط دو کشور چین و هند بیشتر شده است. افزایش تنش بین دو قطب بزرگ اقتصادی آسیا یعنی کشور هند و چین زمینه ای را برای جهت گیری کشورهای خارجی فراهم کرده است ولی به گفته سایت ورلد اویل برنده اصلی این میدان کشوری است که بتواند در هر دو بازار فعالیت کند.

 ایران هم در سالهای گذشته یکی از عرضه کنندگان نفت به بازار هند بود ولی در جریان تحریم های یک جانبه آمریکا نتوانست در این بازار فعالیت کند. شاید در این روزهای پر تنش سیاسی چه در امریکا و چه در قاره آسیا، فرصتی برای مذاکره بیشتر فراهم شود و ایران هم بتواند از این بازار پر رونق سهمی بگیرد.

کد خبر: ۲۷٬۳۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha