۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷
بازدهی معقول سرمایه‌های خرد در بازار بورس
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد

بازدهی معقول سرمایه‌های خرد در بازار بورس

اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس تنها بازاری است که می‌تواند پول‌های خرد را جذب کند، گفت: افرادی که از بازارهای دیگر جا مانده‌اند اکنون امیدشان برای کسب یک بازدهی معقول به بازار سرمایه است که این موضوع زمینه ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری در این بازار را فراهم کرده است.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، «احمد اشتیاقی» با اشاره به حمایت دولت از بورس، گفت: در چند وقت اخیر دولت حمایت بسیار خوب و بی‌سابقه‌ای را از بورس داشته است و از طریق مصوباتی مانند افزایش نرخ سیمان که تصویب کرده در حال کنترل فضای تورمی در کشور است تا بتواند از این طریق مانع از شوک‌های چشمگیر در کشور شود.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه دولت نباید به طور حتم و به صورت مستقیم از بورس حمایت کند، گفت: همین که دولت در حال افزایش تدریجی نرخ دلار نیمایی و کاهش نرخ سود بانکی است خود نشان‌دهنده حمایت از بورس است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: دولت در هیچ صنعتی توقف یا ممنوعیتی را در معاملات ایجاد نکرده است که این خود به معنای حمایت دولت از بورس تلقی می‌شود و باعث رشد تولید و سودآوی شرکت‌ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه مجموعه اقدامات دولت با نگاه به رشد بازار سرمایه باعث بهبود اقتصاد کشور خواهد شد، افزود: در چند سال گذشته چنین مسایلی در کشور حاکم نبود و توجه چندانی به اثر تصمیمات اتخاذ شده در بورس نداشتند.

اشتیاقی با اشاره به اینکه مجموعه تصمیمات اتخاذ شده کفایت موضوع را در رشد بازار سرمایه داشته است، گفت: اکنون به دلیل وزنی که بازار سرمایه در اقتصاد کشور به دست آورده و با توجه به سیاست‌هایی که اتخاذ شده تا بازار سرمایه به عنوان بازار اول ایران تلقی شود باعث شده تا مردم مشارکت بیشتری در این بازار داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شاخص بورس در وضعیت کنونی به دلیل روند پرشتابی که تجربه کرده است نیاز به اصلاح و استراحت دارد، افزود: با توجه به اقبال فعالان بازار نسبت به سرمایه‌گذاری در بورس و نیز حجم ورود نقدینگی به این بازار، اصلاح چندان جدی و شدیدی مانند دفعات گذشته بازار را تهدید نمی‌کند.

اشتیاقی با بیان اینکه اکنون دیگر پول‌های خرد و کوچک در بازارهای جایگزین از جایگاهی زیادی برخوردار نیستند، گفت: بورس تنها بازاری است که می‌تواند پول‌های خرد را جذب کند؛ افرادی که از بازارهای دیگر جا مانده‌اند اکنون امیدشان برای کسب یک بازدهی معقول به بازار سرمایه است که این موضوع زمینه ایجاد جذابیت برای سرمایه‌گذاری در این بازار را فراهم کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد سرمایه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان از جایگاهی در دیگر بازارها برخوردار نباشد به همین دلیل بهتر است تا نقدینگی‌های سرگردان هر چه زودتر وارد این بازار شود.

وی با بیان اینکه فعالان بازار اکنون در حال آشنایی با بورس و به دنبال سرمایه‌گذاری در این بازار هستند، افزود: این موضوع نشان‌دهنده نفوذ بورس در میان عموم مردم و نویددهنده ادامه ورود نقدینگی به این بازار است.

ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد
این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه باید اقدامی در راستای روند تدریجی افزایش شاخص بورس صورت گیرد، گفت: از ابتدا پیش‌بینی شده بود که شاخص بورس تا پایان سال با توجه به حمایت دولت، نرخ دلار در سامانه نیما و بحث تجدید بر ارزیابی‌ها به کانال دو میلیون واحد برسد.

وی با اشاره به اینکه براساس منطق‌های موجود در بازار و طبق نظر بانک مرکزی، دلار قیمت بیش از ۲۰ هزار تومان را لمس نخواهد کرد، افزود: دلار نیمایی نهایتا تا پایان سال به نرخ ۱۸ هزار تومان می‌رسد به همین دلیل به نظر نمی‌رسد بازار از این به بعد شتاب چندان زیادی را داشته باشد.

اشتیاقی با اعتقاد بر اینکه باید اقدامی صورت گیرد تا روند صعودی بازار سهام به صورت آهسته و پیوسته شود، گفت: بهتر است تا شاخص بورس یک هفته‌ای را در عدد کنونی استراحت کند و بعد دوباره روند افزایشی را در پیش بگیرد.

اشتیاقی به افرادی که اخیرا وارد بورس شده‌اند و عادت به رشد پرشتاب بازار کرده‌اند، افزود: این افراد تصور می‌کنند که بازار باید همیشه با رشد ۵ درصدی همراه باشد، در حالی که بهتر است این موضوع تعدیل شود و بازار روزانه رشد حداکثر نیم درصدی را تجربه کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بهتر است اقدامی صورت گیرد تا جذابیت‌های سرمایه‎گذاری در بورس تا پایان سال ادامه‌دار باشد، اظهار داشت: بورس براساس برخی از مسایل مانند قیمت دلار، تجدید ارزیابی شرکت‌ها و دیگر مسایل موجودبه  کانال دو میلیون واحد ورود خواهد کرد.

وی افزود: اگر قرار باشد شاخص بورس هر روز با رشد ۵ درصدی در اکثر سهام همراه شود و به سرعت شاهد شاخص دو میلیون واحدی در بازار باشیم موضوع وجود حباب مطرح می شود و دیگر در آن زمان باید صحت وجود حباب در شاخص بورس را مورد تایید قرار داد.

اشتیاقی با بیان اینکه ورود شاخص بورس به کانال دو میلیون واحد با دلار نیمایی ۱۶ هزار تومان به هیچ عنوان منطقی نیست، اظهار داشت: امیدواریم بازار به صورت آهسته رشد کند تا ضمن حفظ جذابیت برای سرمایه‌گذاری در بورس، مانع خروج سرمایه‌های مردم از این بازار و ورود آن به دیگر بازارهای جایگزین شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در اصلاح قبلی که در بازار شاهد بودیم، شاخص بورس از کانال یک میلیون واحد به کانال ۹۰۰ هزار واحد رسید و در آن زمان به مدت چند روز شاهد صف‌های فروش طولانی در اکثر سهام بودیم، گفت: اکنون دیگر چنین اتفاقی در اصلاح بازار رخ نمی‌دهد اما بازار برای چند روزی نیازمند اصلاحی آرام و بدون صف فروش است.

وی گفت: در دو سال گذشته زمانی که بازار به رشد ۳۰ درصدی دست پیدا می‌کرد بعد از آن وارد اصلاح حدود هفت درصدی می‌شد تا بتواند مسیر اصلی خود را پیدا کند در حالی که اکنون دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در بازار نیستیم.

کد خبر: ۲۷٬۳۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha