۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۹
تقویت احتمال اصلاح بورس در ۲ هفته آینده
بررسی وضعیت شاخص کل بورس؛

تقویت احتمال اصلاح بورس در ۲ هفته آینده

رشد پر قدرت بازار بورس و فروش ویژه معامله گران حقوقی احتمال اصلاح را در دو هفته آینده تقویت کرده است.

وحید بلالی، بازار: بازار سرمایه سه روزی است ترسناک شده، ترسناک نه از این بابت که ریزش زیادی دارد، ترسناک از این موضوع که رشدهای بیش از حد را تجربه می کند، باید گفت در بلند این بازار صعودی است زیرا تا زمانی که دولت از این بازار حمایت می کند و پول های جدید در بازار وجود دارد بازار کماکان به رشد خود ادامه خواهد داد.

یک نکته بسیار جالب که توجه بسیاری از کارشناسان را در معاملات سه روز اخیر جلب کرده است نداشتن فروش معامله گران حقیقی است، البته این موضوع می تواند دلایل متعدد داشته باشد، کرونا بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کرده و مردم با هر میزان سرمایه به بازار بورس آمده اند، برخی از مردم نیز هر چه داشته اند را فروخته و به این بازار آمده اند، با توجه به این که بازار پرسود دیگری فعلا وجود ندارد و تمام نقدینگی از بانکها، املاک و حتی سکه و ارز به این بازار آمده است این بازار به شدت صعودی شده است، در معاملات سه روز اخیر بازار سرمایه ۸۰ درصد فروش ها متعلق به معامله گران حقوقی است، حقوقی ها میزان برای فروش نیستند اما حقوقی ها با توجه به اخبار و دسترسی ها و داشتن کارشناسان خبره بازار را می توانند بهتر پیش بینی کنند این به معنای آگاهی داشتن آنان از ریزش های آینده با توجه به وضعیت تکنیکالی یا دسترسی به اخبار خاص می تواند تعبیر شود.

اما برسیم به حقیقی ها، این عده از معامله گران به محض این که بادی مخالف بورس بوزد شروع به فروش سهام خود می کنند، الگوی رفتاری و روانشناسی معاملات در سه ماه اخیر نشان می دهد حقیقی ها بسیار تابع اخبار و جو موجود بازار هستند و همچنان که توانایی خلق رویش شگفت انگیز ۶۰ هزار واحدی را دارند توانایی خلق ریزش های بیش از ۴۰ هزار واحد را هم دارند، امیدوار بودیم حقیقی ها نیز در این چند روز فروش قابل توجهی داشته باشند تا بازار متعادل شود اما باید گفت پتانسیل فروش حداکثری در معامله گران حقیقی به شدت فعال شده و به محض اصلاح شاخص کل، همه فروشنده خواهند شد.

سناریوی ریزش 
دو سناریو برای ریزش بازار در یک میلیون و ۶۳۰هزار واحد تا یک میلیون و هفتصد هزار واحد و سناریو دوم از یک میلیون و نهصد تا دو میلیون واحد وجود دارد. در سناریوی اول که چیزی به رسیدن به آن نداریم، اولین مقاومت در معاملات شنبه فعال شده و در محدوده یک میلیون و ۶۳۰ هزار واحد توانایی ریزش به شدت فعال خواهد شد، هر اتفاق سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ویژه می تواند بورس را دستخوش ریزش شدید کند، اتفاقاتی اعم از اعتراضات آبان ماه ۹۸، ترور شهید حاج قاسم سلیمانی، افت شدید قیمت نفت، افت دلار این اتفاق را تسریع خواهد کرد.به نظر می رسد تنها اتفاقی ویژه و ناخواسته مانند افت شدید قیمت نفت، افت مقطعی دلار و اتفاق ویژه سیاسی اجتماعی می تواند شاخص کل را دچار ریزش کند.انتخاب رقیب ترامپ هم در پاییز می تواند ریزشی مقطعی برای بازار سرمایه به وجود بیاورد.

ضمنا دلار در معاملات امروز روند اصلاحی به خود گرفته و کف با اهمیت خود را از لحاظ تکنیکالی از دست داده و این می تواند بیشترین سیگنال برای فروش در هفته آینده باشد.

یکی از راهکارهایی که می تواند بازار را متعادل کند تغییر میزان شاخص کل بوده و شاخص هم وزن می تواند جایگزین شاخص اصلی شود. مسئولان سازمان بورس باید تدابیری برای این امر اتخاذ کنند.

کد خبر: ۲۷٬۳۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • علی فکوری IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      1 1
      اصلاح یا ریزش ؟!؟
    • Natars Baba DE ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      3 4
      دلار امروز داره 21 رو رد میکنه شعر ننویس تو متنت ملتم نترسون
    • محمد IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
      4 5
      میخوای سهم ها رو شکار کنی گیرت نمیاد اومدی شایع ریزش درست کردی خجالت بکش
    • افشین IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
      2 4
      لطفا جو الکی نده.اگه اصلاحیم باشه با این حجم نقدینگی و سیاست های دولت خیلی کوتاه مدت خواهد بود
    • hasti IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۴
      2 1
      الان باید چکار کنیم با این سهام؟؟؟
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      2 0
      منظور شما از اصلاح همین دو روز بود یا بازم هست؟، لطفا جواب بدهید، این مطلب شما را در خیلی از کانال ها دیدم
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
      2 0
      لطفا جزئی تر بررسی کنید، مثلا شاخص های صنایع مختلف رو بگید
    • IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۷
      0 0
      الان که‌ توی‌ رشد‌ هست‌ بفروشین‌ فردا‌ سقوط‌ کرد‌ حسرت‌ به‌ دلتون‌ میمونه‌ یا حداقل‌ سودتون‌ رو سیو‌ کنید ‌
    • علی اکبر IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۹
      1 0
      معلوم نیس دارن چکار می کنی اینقدر هم جو الکی نده من اینو مطمئنم که دلار تا ۵۰ هزارتومان هم میره