۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
امکان بازگشایی مجدد اوراق نیکوکاری کرونا
مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران مطرح کرد

امکان بازگشایی مجدد اوراق نیکوکاری کرونا

دومین جلسه هیات امنای هزینه‌کرد اوراق نیکوکاری کرونا۱ وکرونا۲ در وزارت بهداشت برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، در جلسه هیات امنای هزینه‌کرد اوراق نیکوکاری کرونا۱ وکرونا۲ در وزارت بهداشت، ضمن دریافت دیدگاه های اعضا در خصوص دستورالعمل نحوه هزینه‌کرد اوراق کرونا، گزارشی از میزان منابع حاصل از اوراق و تعیین سقف میزان قابل حصول برای هزینه‌کرد ارائه شد. همچنین پیشنهادها و اولویت‌های دریافتی از معاونت‌های بهداشت، درمان و انستیتوپاستور مورد بررسی قرار گرفت.

سید سعید تولیت جوشقانی نماینده تامین سرمایه نوین که در اوراق نیکوکاری کرونا به عنوان امین طرح مسئولیت دارد، در مورد مبالغ جمع‌آوری‌شده از این اوراق گفت:در اوراق نیکوکاری کرونا۱ تا پایان دوره خرید این اوراق یعنی ۳۱ اردیبهشت‌ماه مبلغ ۵ میلیارد و ۴۵۷ میلیون تومان جمع‌آوری و به حساب وزارت بهداشت واریز شد.

وی افزود: در اوراق نیکوکاری کرونا۲ که پرداخت سود به وزارت بهداشت از محل سرمایه‌گذاری مبالغ جمع‌آوری شده این اوراق است، شاهد تجمیع سرمایه ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومانی بودیم.

به گفته جوشقانی، تا کنون از محل سرمایه‌گذاری مبالغ جمع‌آوری شده کرونا ۲ رقمی نزدیک به یک میلیارد تومان که ناشی از سود ماهانه سرمایه‌گذاری این اوراق در صندوق با درآمد ثابت بوده به حساب وزارت بهداشت واریز شده است.

ندا بشیری مدیر ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران هم  در این جلسه اعلام کرد: با توجه به اینکه ۳۱ اردیبهشت‌ماه دوره زمانی مربوط به خرید اوراق نیکوکاری کرونا پایان یافت و نمادهای کرونا۱ و کرونا۲ متوقف شد، با درخواست وزارت بهداشت امکان و موافقت نهاد ناظر یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار امکان بازگشایی مجدد این اوراق وجود دارد.

به گفته بشیری روزهای سبز بازار سرمایه فرصت مناسبی است تا برای مقابله با این بیماری از ظرفیت این بازار و کمک سهامداران و سرمایه‌گذاران بهره برد.

همچنین رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات وزارت بهداشت با بحرانی خواندن شرایط اپیدمی کرونا در ایران و سایر کشورهای جهان عنوان کرد: در چند ماهی که از شیوع این بیماری در سطح دنیا می‌گذرد داروهای مختلفی برای مقابله با این بیماری تست شده و اکنون نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد دو دارو بیشترین تاثیر را روی بهبود بیماران دارند.

به گفته این مقام مسوول، با مبالغی که از این اوراق جمع‌آوری‌ شده باید تحقیقات و آزمایش‌ها برای تولید بومی این داروها را در کشور آغاز کرد تا در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود سال آینده یک میلیارد نفر مستعد ابتلا به کرونا و ۳۵۰ میلیون نفر نیازمند بستری در جهان هستند، بتوانیم از ظرفیت‌های داخلی برای بهبود بیماران  و کادر درمان کشور استفاده کنیم و کمترین نیاز به واردات را داشته باشیم.

ملک‌زاده افزود: پروسه تولید دارو کوتاه‌تر از تولید واکسن است و هزینه‌کرد منابع جمع‌آوری‌ شده اوراق کرونا برای تولید دارو به نجات جان بیماران سرعت بیشتری می‌دهد.

مینو محرز عضو کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا نیز در این جلسه عنوان کرد: با شیوع زیاد بیماری کرونا در سطح کشور روبه‌رو هستیم و در حالی که پیشتر شاید برخی اعضای خانواده به کرونا مبتلا می‌شدند اما در حال حاضر بعضا کل اعضای خانواده و بسیاری از کادر درمان دچار کووید۱۹ شده‌اند.

وی افزود: نیازمندی‌ها برای مقابله با این بیماری بسیار زیاد است اما بنظر می‌رسد سرمایه‌گذاری مبالغ جمع‌آوری شده اوراق کرونا روی تولید دارویی که شانس زیادی به نجات جان بیماران می‌دهد و نیز تولید ماسک بیش از پیش ضرورت دارد.

همچنین حسین عبده تبریزی عضو هیات امنای اوراق نیکوکاری کرونا با اشاره به اینکه هیات امنا باید هرچه سریع‌تر در مورد هزینه‌کرد این اوراق با توجه به شرایط تورمی اقتصاد کشور تصمیم‌گیری کند، عنوان کرد: سه حوزه برای هزینه‌کرد مبالغ جمع‌آوری شده اوراق کرونا می‌تواند مدنظر قرار بگیرد که شامل موارد تحقیق و توسعه برای تولید دارو، کمک به خانواده کادر درمانی که بر اثر بیماری کرونا فوت شده‌اند  و خرید ماسک و دیگر تجهیزات می شود.

کد خبر: ۲۷٬۳۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha