۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
موضوع مسکن و اجاره بها، روی مردم فشار زیادی وارد کرده است
رئیس جمهور:

موضوع مسکن و اجاره بها، روی مردم فشار زیادی وارد کرده است

حجت الاسلام روحانی، رئیس جمهور گفت: اولین قدم ما برای حل مشکل مسکن چارچوب گذاری برای اجاره بها بوده است؛ قدم دوم و اصلی و مهم ما این است که بتوانیم زمین کافی به قیمت ارزان برای شهرک سازی در اختیار مردم بگذاریم.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی امروز در جلسه هیئت دولت ضمن تبریک میلاد با سعادت امام رضا (ع)، گفت: مردم کشور ما به همه خاندان رسالت و ائمه خدا در راه و مسیر آن‌ها عشق می‌ورزد، اما مولای ما علی ابن موسی رضا (ع) یک ویژگی خاصی دارد، او میهمان مردم بسیار خوب و ولایت مدار ایران است.

رئیس جمهور افزود: از آن روزی که علی رغم خواست میل و برنامه‌ای که خود ایشان داشتند، مجبور شدند که از مدینه هجرت کنند و وارد ایران شدند، در مسیر راه از اهواز گرفته تا نیشابور همه جا مردم از بیانات ایشان بهره و استفاده بردند و در دورانی که آن حضرت میهمان مردم خراسان بود، مباحث آن حضرت و شرکت ایشان در جلسات رسمی و مهم آن زمان، از مباحث اعتقادی و دینی، تاریخی و قرآنی بسیار تاثیرگذار بود تا جایی که امام هشتم را به عنوان عالم آل محمد لقب دادند.

 روحانی ادامه داد: فرصتی که امام هشتم پیدا کرد برای تبیین احکام دین، در جلسات رسمی بی نظیر بود و این نکته را در این جا تاکید می‌کنم، امام صادق (ع) که به عنوان موسس مکتب و مذهب مان می‌شناسیم، در دوران امام باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) احکام دین، فقه و تشیع بیشتر تبیین شد، اما رسمیت مذهب شیعه مربوط به دوران امام هشتم می‌شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: در آن دوران در مرکز خلافت با وضوح و علنی از مذهب شیعه تجلیل می‌شود و حتی خلیفه وقت هم به ظاهر در جلساتی که بود، لحنش به گونه‌ای بوده که از مذهب شیعه تجلیل و تعریف می‌کرد و این اولین بار است که در تاریخ اسلام ما بعد از وفات پیامبر اسلام و امیرالمومنین (ع) امام رضا (ع) امام تدبیر بود.

روحانی در ادامه گفت: علی رغم اینکه امام رضا (ع) مایل نبود از مدینه سفر کند، اما این موضوع را پذیرفت و قبول کرد که به دلیل آثار و مصالحی که برای دنیای اسلام دارد، ولایت عهدی را به ظاهر بپذیرد و این خیلی مهم است که ما پایان کار را ببینیم و در همه چیز مصالح ملت و جامعه مدنظر باشد، سیره مبارک آن حضرت می‌تواند مکتب راه ما باشد.

امریکا بار دیگر در صحنه شورای امنیت شکست خورد
رئیس جمهور گفت: امریکا دیروز و در صحنه شورای امنیت بار دیگر شکست خورد؛ غیر از این کشور، ۱۴ عضو دیگر همگی از برجام تعریف، تایید و پشتیبانی کردند و این یعنی امریکایی‌ها سه سال و نیم است که در دنیا برای شکستن برجام تلاش می‌کنند، اما امروز ۱۴ عضو دیگر از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت می‌کنند.

روحانی در ادامه سخنان خود در نشست امروز هیئت دولت با اشاره به سالگرد حمله امریکا به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران در دوازدهم تیرماه سال ۱۳۶۷ تصریح کرد: این جنایت بسیار بزرگی بود که در تاریخ کشورما تحقق یافت، این که یک نیروی نظامی به تعمد چنین اقدامی بکند آن هم در میدان جنگی که به ظاهر جنگ بین ایران و عراق بود تامل برانگیز است، اما امریکا در ماه‌های آخر در خلیج فارس در جنگ مداخله کرده بود.

رئیس جمهور گفت: این که امریکا بگوید من فکر می‌کردم این هواپیمای اف ۱۴ است و ایرباس نیست، ولی در عین حال عذرخواهی نکند و حتی به کسی که هواپیمای مسافربری را سرنگون کرده و ۲۹۰ مسافر آن را به شهادت رسانده است، مدال دهد؛ شیوه، اخلاق و مسیر امریکایی هاست.

روحانی خاطرنشان کرد: این مسیری است که امریکایی‌ها از آن روز تا امروز همواره مورد نظر قرار داده اند؛ می‌دانیم که امریکایی‌ها در این اتفاق اشتباه نکردند، اما فرض می‌گیریم به اشتباه هواپیمای ایرانی را هدف گرفتند حداقل عذرخواهی می‌کرد و کسی را که آن اقدام را انجام داده بود محاکمه می‌کرد نه این که به او مدال دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: متاسفانه هنوز هم ما همین مسیر و راه را شاهد هستیم؛ دیروز در سازمان ملل محل نمایشی برای شکست مجدد سیاسی امریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران بود.

روحانی با اشاره به گذشت سه سال و نیم از زمان استقرار دولت جدید امریکا در کاخ سفید، گفت: ما در طول این مدت با بی قانونی، اعمال ضدقانون و ضدحقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران مواجه بودیم. گرچه امریکایی‌ها ممکن است در محاسباتشان بگویند که در بخش اقتصادی موفقیت‌هایی به دست آوردیم و توانستیم ملت ایران را تحت فشار مضاعف قرار دهیم، اما قطعا از لحاظ سیاسی، حقوقی و اخلاقی امریکایی‌ها در طول سه سال و نیم اخیر بارها و بارها با شکست مواجه شدند.

رئیس جمهور تلاش شب گذشته امریکا در نشست ویدئوکنفرانس شورای امنیت را شکست جدیدی برای این کشور خواند و افزود: امریکایی‌ها در هفته‌های اخیر دو شکست بزرگ سیاسی را متحمل شدند؛ ابتدا شکست آن‌ها در تهیه قطعنامه و پیش نویس قطعنامه‌ی ضد ایرانی بود، تا امروز که همه آن‌هایی که در شورای امنیت فعال هستند به نحوی با این قطعنامه مخالفت کردند و امریکایی‌ها موفقیتی برای آماده سازی زمینه تصویب این قطعنامه در شورای امنیت و همچنین افکار عمومی دنیا به دست نیاورده اند.

روحانی گفت: شکست دوم امریکا دیروز و در صحنه شورای امنیت بود که غیراز این کشور، ۱۴ عضو دیگر همگی از برجام تعریف، تایید و پشتیبانی کردند و این یعنی امریکایی‌ها سه سال و نیم است که در دنیا برای شکستن برجام تلاش می‌کنند، اما بعد از این مدت با تشکیل جلسه شورای امنیت، غیر از خودشان ۱۴ عضو دیگر از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت می‌کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: امریکایی‌ها همیشه از لحاظ اخلاقی و حقوقی نیز با شکست مواجه بودند.

اقدام قاطع ایران در صورت ضربه سیاسی آمریکا به برجام
رئیس جمهور گفت: تاکنون ضربه امریکایی‌ها به برجام ضربه اقتصادی بوده است و ما با کنارگذاشتن بخشی از تعهداتمان تامل کرده ایم، اما اگر بخواهند ضربه سیاسی به برجام بزنند بدانند که جمهوری اسلامی ایران تحمل نخواهد کرد و اقدام قاطعش را در این زمینه نشان می‌دهد.

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیات دولت افزود: همانطور که بارها اعلام کرده ایم بازهم اعلام می‌کنیم که هر روز و ساعتی که طرف مقابل؛ یعنی ۱ + ۴ حاضر شوند به تمام تعهداتشان در برجام عمل کنند ما بلافاصله به طور کامل به تعهداتمان برمی گردیم.

وی گفت: ما به تمام تعهداتمان عمل کردیم و آنان نتوانستند کاری پیش ببرند در سال دوم نیز مرحله‌ای و گام به گام در پنج مرحله پیش رفتیم و آنان باز نتوانستند کاری کنند، اما تاکید می‌کنم که اگر همین فردا ۱ + ۴ آماده شود که به کل تعهداتش عمل کند بدانند که ما همین فردا به تعهداتمان عمل می‌کنیم.

رئیس جمهور افزود: ایران در طول تاریخ به ویژه پس از انقلاب اسلامی همواره به تعهدات سیاسی، حقوقی و اخلاقی اش پایبند بوده است و امروز نیز پایبند هستیم.

روحانی گفت: البته دوستان ما مثل روسیه و چین در این سه سال و نیم همواره مواضع سیاسی بسیار خوبی اتخاذ کردند و دیروز هم مواضعشان بسیار خوب بود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش از برگزاری نشست روسای جمهور ایران، روسیه و ترکیه در بعدازظهر امروز به طور ویدئوکنفرانسی خبرداد و افزود: میزبان این اجلاس ایران است و بنا بود در تهران یا یکی از شهرستان‌ها برپا شود، اما به علت مسایل بهداشتی به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار می‌شود.

روحانی گفت: این هم نکته بسیار مهمی است که یکی از تلاش‌های دولت یازدهم و دوازدهم این بوده است که همواره به گفتمان خودش در برابر مردم پایبند باشد؛ گفتمان ما از ابتدا اعتدال و نیز تعامل سازنده در جهان بوده که این گفتمان دوبعدی همواره مدنظر ماست.

وی تاکید کرد: ما در داخل افراط و تندروی را نمی‌پسندیم و می‌دانیم که به ضرر کشورمان خواهد بود؛ ‌ از همه دوستان درخواست می‌کنیم که در این شرایط بسیار پیچیده و سخت برای کشورمان راه وحدت، تعامل، برادری و مهربانی را میان قوای سه گانه، ارکان کشور، نیروهای مسلح، جناح‌های سیاسی و مردم برگزینیم.

رئیس جمهور در ادامه جان باختن شماری از هموطنانمان در حادثه آتش سوزی دیشب در کلینیک سینا اطهر تهران را به خانواده‌های آنان تسلیت گفت.

وی افزود: در حادثه دردناکی که دیشب در این مرکز درمانی در تهران پیش آمد متاسفانه عده‌ای از مردم عزیز و شماری از عوامل درمانی جان عزیزشان را از دست دادند که خدمت خانواده‌های این عزیزان تسلیت می‌گویم و برای مصدومان شفای عاجل آرزو می‌کنم.

شرایط کرونایی اعتدال جناح‌ها را می‌طلبد
رئیس جمهور گفت: در شرایط سخت کرونا و تحریم، جناح‌ها و گروه‌ها باید اعتدال و میانه روی را مدنظر قرار دهند.

روحانی در ادامه سخنانش در نشست هیات دولت تصریح کرد: در مشکلات کشور کاه را کوه کردن هنر نیست و در طرف خودشان، کوه را کاه کردن هم اخلاقی نیست.

وی افزود: کشور سختی‌ها و مشکلاتی دارد و ما در شرایط تحریم سخت و کرونا هستیم، کرونا در صادرات، واردات، تجارت، مشاغل، حمل و نقل و گردشگری اثر منفی گذاشته است البته در دنیا همه کشورها با این مسئله مواجه هستند.

روحانی خاطرنشان کرد:کرونا تنها یک بیماری نیست که سلامتی را تهدید کند جامعه، اقتصاد و سبک زندگی را هم تهدید می‌کند.
رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی امروز به خوبی در برابر این بیماری ظاهر شده است به ویژه کادر بهداشتی درمانی با همه توان و فداکاری شبانه روز تلاش می‌کنند و در این شرایط سخت ما باید اعتدال و میانه روی را همواره مدنظر قرار دهیم و میان همه جناح‌ها و گروه‌ها باید اعتدال برقرار شود.

روحانی تصریح کرد: خداوند در قرآن کریم در مورد پیامبر می‌فرماید:‌ای پیغمبر ما می‌دانیم که به خاطر حرف‌های ناصواب و ناعادلانه و غیر منصفانه‌ای که برابر تو میزنند دلگیر می‌شوی، پس به عبادت، سجده و تسبیح خداوند بپرداز تا گره‌های دلت باز شود.

رئیس جمهور گفت: ما میدانیم که گروهی که در صحنه کار می‌کنند وقتی حرف ناروا می‌شنوند روی دلشان تاثیر می‌گذارد، اما در برابر حرف ناروا باید به خدا پناه ببریم و از او استمداد بطلبیم و بدانیم امروز روز تحمل و کار است هم باید تلاش و هم تحمل کرد.

روحانی افزود: در بخش تعامل سازنده ما از این گفتمان سود فراوان بردیم یکی از آن‌ها همکاری با کشورهای مختلف و مهمترین آن‌ها توافق برجام بود که می‌توانست به نفع جامعه ما و منطقه و جهان باشد البته برای مدتی هم در سال‌های ۹۴ - ۹۵ و ۹۶ برجام منافع خود را نشان داد.

وی گفت: در این سال‌ها عده‌ای نتوانستند تحمل بکنند مثلا صهیونیست‌ها از همان ابتدا با این موضوع مشکل داشتند و ارتجاع منطقه از همان ابتدا هم از اجرای برجام عصبانی بودند و شب خواب نداشتند.

روحانی ادامه داد: تندروهای آمریکا هم با این توافق مخالف بودند همه این مخالفان با هم گره خوردند و یک فرد ناتوان از لحاظ مهارت‌های سیاسی هم در کاخ سفید روی کار آمد که تحت تاثیر مخالفان قرار گرفت و از برجام جدا شد و سه سال و نیم است که این موضوع ادامه دارد.

رئیس جمهور گفت: با وجود اتفاقاتی که در دوران برجام به وجود آمد ما در کنارآن توافقات خوبی با کشورهای منطقه داشتیم یکی از آن توافقات کاری بود که بین ایران، روسیه و ترکیه در خصوص سوریه انجام شد.

گلایه رئیس جمهور از برخی وزراء و بانک‌ها
رئیس جمهور گفت: امروز در جلسه هئیت دولت از برخی وزراء و بانک‌ها گله کردم که چرا در پرداخت تسهیلات مصوب کرونا به کسب و کارهایی که از این ویروس صدمه دیده اند، تاخیر شده است.

روحانی در ادامه سخنانش در جلسه هیئت دولت، اظهار داشت: امروز در جلسه دولت در مورد موضوع تاخیر تسهیلات به آسیب دیدگان از ویروس کرونا بحث شد و مقرر شد که این مسئله جبران شود و سریعا این وام به کسب و کارهایی که صدمه دیده اند، پرداخت شود.

روحانی افزود: تلاش در جهت رفع این مسایل برای آسیب دیدگان ویروس کرونا انجام می‌شود، اما مشکلاتی وجود دارد که باید برای رفع آن همگی دست به دست هم دهیم.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع کرونا و موفقیت‌های در مقابله با این ویروس اشاره کرد و گفت: در مهار، درمان و در اختیار گذاشتن امکانات و هم برای تولید محصولاتی که مورد نیاز بوده است تلاش‌هایی انجام گرفته و مردم درمان شده اند.

وی تاکید کرد: وجود اجتماعات خطر بزرگ برای ما به شمار می‌رود و به مردم عزیزمان می‌گویم ما با ویروسی مواجهیم که تا به امروز درمان قطعی و واکسن ندارد و زمان پایان این ویروس مشخص نیست و اینکه تا چه زمانی با آن گرفتار باشیم.

روحانی افزود: سازمان بهداشت جهانی نیز در گزارشی اعلام کرده که ممکن است پائیز سختی داشته باشیم، راه مقابله با این ویروس چیست؟ راه آن تغییر در سبک زندگی است.

وی تصریح کرد: زمانی که به یکدیگر می‌رسیدیم به طور نمونه در کنار یکدیگر می‌نشستیم و با یکدیگر به گفتگو و شنود می‌نشستیم، نمی‌توانیم هم اکنون این اقدامات را انجام دهیم و باید فاصله‌ها را رعایت کنیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید دستور العمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، دست هایمان را بشوییم و در اجتماعات از ماسک استفاده کنیم در حمل و نقل عمومی رعایت کنیم، راهی به جز مراقبت ندارد اگر مراسم‌های مختلف از جمله عروسی و عزا مانند سابق گردهمایی و اجتماعات داشتیم، این موضوع در شرایط فعلی شدنی نیست با مشکل روبه رو می‌شویم، مردم خسارت خواهند دید، با توجه به مصوبات که دولت تصویب کرده است، امیدواریم استان‌هایی که دچار مشکلاتی شده اند، محدودیت‌های استانی را در آن جا برقرار کنند و از مردم عزیز خواهش می‌کنیم در کنار یکدیگر دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از این مشکل عبور کنیم.

یکی از آثار تعامل سازنده روابط نزدیک و خوب با روسیه و چین است
رئیس جمهور با اشاره به روابط چند جانبه‌ای که ایران با کشورهای منطقه و جهان دارد، گفت: یکی از آثار این تعامل سازنده روابط نزدیک و خوب با روسیه و چین است.

حسن روحانی در ادامه جلسه هیئت دولت با اشاره به توافق بین روسیه، ترکیه و ایران در موضوع سوریه، گفت: این یکی از توافقات خوب ما برای مقابله با تروریسم است؛ سه کشور همواره با هم همکاری‌هایی تحت عنوان آستانه داشتیم، که بعد از ظهر امروز هم یکی از اجلاس‌ها به صورت ویدیوکنفرانس برگزار خواهد شد.

رئیس جمهور با اشاره به دیگر توافقات چندجانبه با سایر کشورها، اظهار داشت: روابط بین ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان بوده است، از جمله این توافقات چندجانبه است؛ که البته نشست‌های آن به دلیل شیوع بیماری کرونا به تعویق اقتاد.

روحانی به روابط با کشورهای اوراسیا اشاره کرد و گفت: از لحاظ اقتصادی این روابط بسیار حائز اهمیت است، همچنین روابطی که بین ایران، افغانستان و هند با موضوع چابهار و ترانزیت برقرار شده از روابط بسیار مهم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط با کشورهای دریای خزر و توافقات و اجلاس‌های مشترک داشته ایم، بسیار دارای اهمیت است، گفت: روابط نزدیکتر با کشورهای جنوبی و عراق و سایر کشورها مسیری بوده است که راه را برای همکاری با کشورهای منطقه و جهان هموار می‌کند و یکی از آثار تعامل سازنده همین روابط نزدیک و خوبی است که امروز با روسیه و چین داریم، امروز روابط ما با این دو کشور با گذشته متفاوت است و امروز به هم نزدیک‌تر هستیم و درباره مسائل منطقه‌ای و جهانی در کنار هم قرار می‌گیریم، پس ما همواره روی این گفتمان ایستاده ایم؛ یعنی گفتمان اعتدال و تعامل سازنده.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که طبیعی است در این ایام با مشکلاتی مواجه باشیم، تاکید کرد: یکی از مشکلات موضوع مسکن و اجاره بهاست؛ روی مردم فشار زیادی وارد آمده است.
رئیس جمهور ادامه داد: اولین قدم ما برای حل مشکل مسکن چارچوب گذاری برای اجاره بها بوده است؛ قدم دوم و اصلی و مهم ما این است که بتوانیم زمین کافی به قیمت ارزان برای شهرک سازی در اختیار مردم بگذاریم.

 روحانی با اشاره به آمار اقدامات انجام شده در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن، گفت: ۱۶۰ هزار واحد مسکونی با اعطای تسهیلاتی که در صندوق پس انداز یکم ایجاد شد، در اختیار خانه اولی‌ها قرار گرفت ۳۳۰ هزار واحد مسکونی در حال زمینه سازی است، تا افراد صاحب مسکن شوند؛ تلاش ما این است که وزارت راه و مسکن ما بتواند تا پایان دولت بتواند ۵۰۰ هزار واحد مسکونی را آماده کند و تحویل بدهد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه برنامه ریزی به این صورت است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در روستاها ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را برای روستاها تا پایان سال آماده کند، گفت: مردم ما می‌دانند که در این دو سه سال اخیر به خاطر سیل و زلزله ما حدود ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را یا کامل ساختیم و یا مرمت کامل کردیم.

روحانی همچنین تاکید کرد: یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نیمه کاره هم تکمیل و تحویل داده شد.

رئیس جمهور با اشاره به نقدهایی که به دولت می‌شود مبنی بر این که دولت یازدهم و دوازدهم چکار کرده است؟ اظهار داشت: این آمار و ارقام پیش روی شماست که ما چقدر واحد مسکونی در اختیار مردم گذاشتیم و امروز تلاش می‌کنیم واحدهای مسکونی بیشتری آماده شود.

روحانی افزود: درباره تامین کالاهای مورد نیاز مردم نیز سه قدم مهم باید برداشته شود؛ قدم اول تامین ریال و ارز برای ساخت کالا است؛ یعنی برای ساخت مواد اولیه کارخانجات و یا آنچیزی که باید وارد شود. بانک مرکزی در این زمینه قدم‌های بسیار مهمی برداشته است تا بتواند ارز را تامین کند. سازمان برنامه و بودجه هم کار بزرگی برای تامین ریال انجام داده است؛ در همین هفته جاری سازمان برنامه و بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومان برای خرید گندم و طرح‌های عمرانی پرداخت کرده است.

رئیس جمهور ادامه داد: این که دولت در شرایط شیوع کرونا و تحریم اقتصادی قادر است، ۱۰ هزار میلیارد تومان (که غیر از هزینه‌های معمولی در زمینه پرداخت حقوق و ... است) بپردازد، بسیار مهم است.

روحانی خرید گندم در سال جاری را بسیار بهتر از سال گذشته دانست و عنوان کرد: گندمی که تا امروز خریده ایم، هشت و نیم درصد بیشتر از سال گذشته است و ۹۶ درصد پول گندم خریداری شده در سال جاری به گندمکاران پرداخت شده است و ما در پرداخت پول گندم کاران به روز هستیم.

رئیس جمهور همچنین به حرکت رو به پیشرفت در حوزه صنعت اشاره کرد و گفت: در گزارشی که امروز وزیر صمت در اختیار ما گذاشت دیدیم که در برخی از کالاها ۳۰ درصد و در برخی دیگر ۴۰ درصد و حتی در برخی از محصولات ۱۰۰ درصد افزایش تولید داشته ایم؛ پس حرکت برای تولید در حال انجام است.

روحانی با بیان این که در حوزه تامین ارز، ریال، کشاورزی، صنعت و معدن پیشرفت داشته ایم، تصریح کرد: این که اعلام می‌شود ما در حوزه تولید آهن اسفنجی رتبه اول را به دست می‌آوریم، یک مساله بسیار مهمی است؛ این که در یک هفته اعلام می‌کنیم، یک طرح مهم مربوط به انرژی حدود یک و نیم میلیارد دلار در حال اجراست کار عظیمی است که این دولت انجام می‌دهد، اما عده‌ای این واقعیت‌های آشکار و روشن را (نمی‌بینند).

رئیس جمهور همچنین اعلام کرد: فردا نزدیک به دو هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح خواهیم کرد؛ ما تلاش خودمان را انجام می‌دهیم، البته می‌دانیم علی رغم همه تلاش‌ها شرایط سهل نیست، بلکه شرایط تحریم و کرونا است، اما در عین حال مردم بدانند که ما همه توان خودمان را به کار می‌گیریم.

کد خبر: ۲۷٬۲۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha