۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
جهش تولید اثرگذار؛ مساله این است
یادداشت

جهش تولید اثرگذار؛ مساله این است

آنچه که در جهش تولید، بیش از هر چیزی باید مد نظر باشد، حرکت به سوی تولید جریان ساز است که البته با تولید به معنای عادی، تفاوتهای اساسی دارد. این موضوع، بخشی از یادداشت مسلم صالحی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس برای انتشار در رسانه بازار است.

مسلم صالحی؛ بازار: در شرایطی که جهش تولید یکی از موضوعات مهم در کشور است و شعار سال هم منطبق با این موضوع است، باید برنامه های اساسی و جدی را در این حوزه به کار گرفت.
پرداختن به تولید، یک مساله است و حرکت از تولید بی برنامه و بی رمق به سوی تولید جریان ساز و مولد، مساله ای دیگر و در واقع کشور ما، بیش از هر زمان دیگری به جهش تولید جریان ساز نیاز دارد و این موضوعی است که تولید کنندگان ما باید در برنامه های خود به آن توجه داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالهای اخیر با درک کاملا درست از نیازهای جامعه، حرکت به سمت رونق تولید و جهش تولید را مطرح فرمودند. این موضوع در واقع نقطه مشترکی و عطف کلیت گفتمان مدیران و شهروندان در نظام ما بوده است که بر همین اساس نیز در عناوین سال جاری بدان توجه جدی شده است. در این مرحله هم، نقش و مسئولیت های قوای سه گانه در ابعاد مختلف برشمرده و طراحی شده است.

با وجود اهمیت نامگذاریهای سالها، اما حرکت های انجام شده در این بخش، در واقع مبتنی بر گمانها و برآوردهای شخصی، سازمانی و گروهی بوده است و متاسفانه در عمده موارد به بیان آمارها و نشان دادن نمودارها بسنده شده است.

عجیب این است به جای آن که رقابت بر سر رونق و جهش تولید و پیشی گرفتن بر دیگری در این عرصه باشد، رقابت ها به حوزه عددسازی و آماردهی رسیده و در این مجال، سازمانها و نهادهای مختلف و یا مدیرانشان تلاش کرده اند جهش اساسی در عدد سازی و نمودار دهی داشته باشند. این، همان آفتی است که ریشه در شناخت نادرست و باورهای اشتباه مدیریتی دارد.

در فراتر از این مساله هم، حتی برداشت های متعددی از مفهوم جهش تولید نیز وجود دارد. لذا در این حوزه هم باید به فکر جهش جریان سازی بود که ما را به سمت رونق واقعی اقتصادی هدایت کند، نه این که با برنامه ای بدون پشتوانه، همین تولید و همین جهش در تولید، اتفاقا این بار ما را به سمت رکود و یا مشکلاتی دیگر سوق دهد؛ همانند همین اتفاقاتی که در حوزه کشاورزی می افتد و به یکباره اعلام می شود که رشد اساسی در تولید فلان محصول داشته ایم و در ادامه کسی نیست که بپرسد این جهش تولید، چه تاثیری بر حال و روز فعالانش داشته و اصلا فکری برای بازار فروش آن شده  یا خیر.

در حوزه های صنعتی و دیگر عرصه ها نیز همین اتفاقات جریان دارند و بر همین اساس تاکید ما حرکت به سمت تولید موثر و جریان ساز، با مطالعه دقیق و مبتنی بر شناخت کافی و کامل از نیازها، امکانات و بازارهای فروش و ... است که امیدواریم مسئولین محترم در این بخش به طور جدی وارد شده و شرایط بهتری را برای کشور رقم بزنند.

تلاش کلی نمایندگان مجلس هم انشالله بر همین مبنا استوار خواهد بود و تقاضای بنده از همکارانم در پارلمان این است که حتما تولید مولد و اثرگذار را در تصمیم گیریها و برنامه ریزی ها مد نظر قرار دهند تا هر چه سریع تر، جهش تولیدات جریان ساز، بتواند شرایط مناسبی را برای کشور رقم بزند.

کد خبر: ۲۷٬۲۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha