۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۲
ترکیه با ممنوعیت صادرات گیاه با خاک بازارهای هدف ما را ربود
مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه ایران:

ترکیه با ممنوعیت صادرات گیاه با خاک بازارهای هدف ما را ربود

شریفی، مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه ایران از مسئولان درخواست کرد ممنوعیت صادرات گیاهان بزرگ با خاک را بردارند چون این ممنوعیت باعث شده کشور ترکیه بازارهای صادراتی هدف را از دست ایران در بیاورد.

یاسمن بلوردی؛ بازار: مهدی شریفی، مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه ایران با بیان اینکه همچنان درگیر مشکلات ناشی از بیماری کرونا و خسارتهایی که به صنعت ما وارد شده است هستیم، افزود: متاسفانه تا به امروز هیچ  کمکی به تولیدکننده ها نشده است و رکود همچنان ادامه دارد.

شریفی گفت: از سوی دیگر قیمت نهاده‌ها، کود و سموم مورد نیاز تولیدکنندگان ما، به طور وحشتناکی افزایش یافته است بنابراین اگر این روند ادامه پیدا کند ورشکستگی های بسیار زیادی را در حوزه گل و گیاه خواهیم داشت.

وی در خصوص حجم خسارات وارد شده به تولید کنندگان این صنف گفت: بر اساس آماری که از تعاونی‌ها و اتحادیه های سراسر کشور جمع آوری کرده‌ایم از زمان شیوع کرونا و تعطیلی کار تا به امروز حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به تولیدکنندگان این بخش خسارت وارد شده است که این میزان خسارت‌ها به دولت نیز منعکس شده و آنها نیز وعده‌هایی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داده اند اما هنوز محقق نشده است.

۹۰ درصد گل و گیاهان روی دست تولید کنندگان مانده است
این فعال صنعت گل و گیاه کشور خاطر نشان کرد: تا به امروز ۹۰ درصد گلها روی دست تولیدکنندگان مانده و در ادامه بیرون ریخته شده است و با توجه به اینکه گل یک موجود زنده است و نمی شود آن را رها کرد یا در انبار نگه داشت، بنابراین بعد از گذشت زمانی این محصول دیگر قابل فروش نیست.

شریفی با اشاره به اینکه در حال حاضر گلها در باغات انبار شده است، افزود: از سوی دیگر سم و کود هم گران شده است به همین دلیل با وجود جمیع مشکلات تولیدکنندگان ما درمانده شده‌اند و نمی‌دانند به کجا پناه ببرند.

از زمان شیوع کرونا و تعطیلی کار تا به امروز حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان به تولیدکنندگان این بخش خسارت وارد شده است که این میزان خسارت‌ها به دولت نیز منعکس شده و آنها نیز وعده‌هایی در راستای حمایت از تولیدکنندگان داده اند اما هنوز محقق نشده است

وی در خصوص وعده های محقق نشده گفت: بر اساس وعده هایی که به ما داده شده بود قرار بر این بود که تسهیلاتی با سود ۱۲ درصد و زمان بازپرداخت ۲ ساله به ما اعطا شود اما ما نسبت به آن اعتراض داریم و خواستار این شده‌ایم که تسهیلات به صورت بلاعوض و یا حداقل به صورت ۵ ساله باید در نظر گرفته شود. ما به کمک معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی پیگیر این موضوع هستیم.

کشورهای حوزه CIS؛ بازار بالقوه گل و گیاه صادراتی ایران
مدیر عامل اتحادیه گل و گیاه ایران در پاسخ به این سوال که در حال حاضر قیمتها چگونه است، گفت:با توجه به اینکه بخشی از تولیدات ما صادر می شد اما این اندک صادرات ما نیز خوابیده است و بازارهای صادراتی را از دست داده ایم و از سوی دیگر با توجه به اینکه گل آخرین کالای سبد خانواده ها است در نتیجه فعلا هیچ افزایش قیمتی نداریم و به عبارتی در این شرایط تولیدکنندگان نمی توانند افزایش قیمت داشته باشند.

شریفی در خصوص حجم صادرات اظهار داشت: در سال ۹۷ ما ۸۰ میلیون دلار صادرات داشتیم اما در سال ۹۸ این میزان رقمی بین ۲۰ تا ۳۵ میلیون دلار بوده است. این در شرایطی است که ما در منطقه بازار بسیار خوبی داریم اما به دلیل مشکلاتی که سر راه صادرات گل و گیاه وجود دارد از این بازار کمترین بهره را می بریم. درواقع سهل انگاری و بی توجهی دولت  باعث شده که آنطور که در توان مان است صادرات گل  و گیاه نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما در کشورهای حوزه CIS بازار بسیار خوبی داریم و عمدتا آنها خواهان گلهای آپارتمانی و گلهای فضای باز مثل درخت و درختچه های ما هستند.

سهل انگاری و بی توجهی دولت  باعث شده که آنطور که در توان مان است صادرات گل  و گیاه نداشته باشیم

شریفی ادامه داد: به دلیل محدودیت و ممنوعیت در صدور گل با خاک، قبل از کرونا نیز صادرات به این کشورها تقریبا تعطیل شده بود و ما به همراه معاونت باغبانی پیگیری هایی انجام داده‌ایم که این بازارها را از دست ندهیم اما به هیچ نتیجه خاصی هنوز نرسیده ایم.

این مقام مسئول در خصوص دلایل ممنوعیت صادرات گل با خاک اظهار داشت: ممنوعیت صادرات گل با خاک عمدتا به دلیل این است که در یک مقطع زمانی از جنوب کشور به کشورهای عربی به صورت مخفیانه خاک صادر می‌شد و این موضوع حساسیت‌هایی ایجاد کرده است. علاوه بر این برای اینکه عمدتا آلودگی‌ها از طریق خاک بین کشورها منتقل نشود یک  قراردادی بین المللی بین کشورها منعقد می‌شود که خاک به همراه گیاه از کشور عبور نکند.

صادرات گیاهان بزرگ با خاک مصنوعی شدنی نیست
وی با اشاره به اینکه کشورهای تولیدکننده  گل و گیاه قاعدتا صادرات شان باید با خاک صنعتی مثل کوکوپیت باشد، افزود: ما در گلدان های کوچک مشکلی نداریم و به این طریق می توانیم صادر کنیم اما در مورد درخت و درختچه نمی توان گیاه را در این خاکها بکاریم. درواقع در همه جای دنیا عرف است که گیاه را با یک حجم کوچک خاک به روش روتبال ارسال می‌کنند. به عنوان مثال کشورهایی مانند ایتالیا و هلند از این طریق صادرات بسیار زیادی انجام می دهد اما ما هنوز نتوانسته ایم این کار را انجام بدهیم و کماکان مسئولین می گویند چون ممنوعیت دارد به هیچ وجه نمی توانید صادرات داشته باشید. اما مساله اینجا است که نمی توان گیاه را به صورت ریشه لخت صادر کرد چون به آن  شوک وارد می شود و از بین می رود.

کشور ترکیه بازارهای ما را در منطقه گرفته است این در شرایطی است که این کشور تا ۲۰ سال پیش چیزی به نام گل و گیاه نداشت و از ایران گل می گرفتند

شریفی ادامه داد: به این ترتیب بازار بسیار خوبی که در منطقه داشتیم را از دست دادیم. به عنوان مثال ما بازار خوبی در عراق داشتیم و در شرایطی که می بینیم از سوریه گل و گیاه در حلبهای روغن به آنجا صادر می شود اگر از ایران مثلا دو تریلی بار با گلدان رفته باشد و حتی تعداد انگشت شماری از آنها با خاک باشد کل بار را منهدم می کنند! در حالی که براحتی از سوریه با خاک معمولی  وارد عراق می شود.

این فعال حوزه گل و گیاه در پایان گفت: کشور ترکیه بازارهای ما را در منطقه گرفته است این در شرایطی است که این کشور تا ۲۰ سال پیش چیزی به نام گل و گیاه نداشت و از ایران گُل می گرفتند اما حال شاهد هستیم که از این ضعف ایران کمال استفاده را کرده‌اند.

کد خبر: ۲۷٬۲۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha