۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۷
۵ کارخانه منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در آستانه تعطیلی کامل
مدیر منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان خبر داد

۵ کارخانه منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در آستانه تعطیلی کامل

رفسنجان- مدیر منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با بیان اینکه یک هزار نفر در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان مشغول به کار هستند که ۹۸درصد آنها بومی هستند، گفت: به خاطر شرایط کرونا در این منطقه پنج کارخانه رو به تعطیلی هستند.

به گزارش خبرنگار بازار، مجید کهنوجی عصر سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: کالایی که در منطقه ویژه اقتصادی آورده می شود مزایایی از جمله عدم انجام تشریفات گمرکی بین مبدا و مقصد دارد و بروکراسی اداری کاملا حذف می شود و ملاک سرزمینی شدن آن کالا خروج آن از منطقه ویژه اقتصادی است.

وی افزود: آنچه که تصور عامه مبنی بر کالای قاچاق است اینجا تصور خارجی ندارد و عوارض گمرکی در منطقه ویژه اقتصادی معاف بوده و مزیت دیگر این است که هفت سال معافیت مالیاتی برای کسانی که کالای آنها اینجا ساخته شده و داخل کشور به فروش برسد در نظر گرفته می شود. همچنین کسانی که مواد اولیه اینجا آورده و پس از پردازش به خارج از کشور صادر شود نیز معافیت مالیاتی دارد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان ادامه داد: پیمانکارانی که برای فعالان و سرمایه گذاران در منطقه ویژه اقتصادی کار می کنند معاف از مالیات بر ارزش افزوده می شوند.

وی ادامه داد: همچنین کسانی که کالایی می خواهند در منطقه ویژه اقتصادی بسازند و قطعاتی از خارج از کشور وارد کنند در صورت تبدیل مواد اولیه آنها به محصول اگر یکسری آیتم ها از جمله سرمایه گذار خارجی، اشتغال زایی، و... و. داشته باشد بین صفر تا ۱۰۰ درصد از بخشی از مالیاتها معاف می شود.

تحقق شعار ارتباط دانشگاه با صنعت در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان
کهنوجی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی از نظر تسهیلاتی که در اختیار سرمایه گذار قرار می دهد جایگاه ویژه ای دارد، اظهار کرد: برای تاسیس کارخانه توسط سرمایه گذار، در همین مکان عقد قرارداد صورت می گیرد، زمین را می گیرد جواز تاسیس صادر می شود و مراحل مهندسی را انتخاب و پس از دریافت جواز ساخت، کارخانه خود را راه اندازی و پروانه بهره برداری دریافت می کند و در همین محل همه این کارها صورت می گیرد و نیازی به اقدام خاص دیگری دارد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان در ادامه با بیان اینکه در سال ۱۳۹۰ مجوز منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان توسط ریاست محترم جمهور صادر شد، افزود: منطقه ویژه اقتصادی از سال ۹۳ تا۹۹، ۵۵ سرمایه گذار جذب شده که به خاطر مشکلات اقتصادی و تحریم و ارز از این تعداد ۲۰ نفر آن منجر به ایجاد کارخانه و خط تولید نشده است.

کهنوجی بیان کرد: شرکتهایی در این منطقه فعال هستند که شعار ارتباط صنعت با دانشگاه در این مکان ظهور و بروز پیدا کرده به نحوی که ۹ استاد دانشگاه در این منطقه سرمایه گذاری کرده اند و شرکتهای دانش بنیان دارند. به نحوی که یکی از شرکتها تولید جوهر کارترج می کند که در دنیا تنها پنج شرکت صاحب این تکنولوژی هستند.

جذب ۷ سرمایه گذار خارجی در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان
وی از بهره برداری از پنج واحد در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان تا پایان سال خبر داد و عنوان کرد: اخیراً نیز با سه نفر از اساتید دانشگاه قرارداد منعقد کردیم که در حوزه کود و لوازم آرایشی فعالیت خواهند کرد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان از جذب هفت سرمایه گذار خارجی در این منطقه ویژه یاد کرد و گفت: شرکت تاپ اکو خاورمیانه به عنوان بزرگترین تولیدکننده فروکروم در خاورمیانه، دو شرکت آلمانی و اتریشی در زمینه انرژی خورشیدی، شرکتی در زمینه تولید ماشین آلات معدنی، همچنین یک شرکت هندی در زمینه مواد اولیه لعاب کاشی و شرکت سرمایه گذاری ایران و چین در زمینه ارز دیجیتال که بزرگترین مزرعه ماینینگ کل کشور در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان فعالیت می کند.

کهنوجی ادامه داد: تا پایان امسال شرکت الاستومر در زمینه تجهیزات پزشکی، شرکت اعتماد با همکاری با یک شرکت هندی در زمینه رنگ و لعاب کاشی، شرکت تولید روغن های خوراکی، شرکت بسته بندی خشکبار و پسته و شرکتی در زمینه تولید پنیر پیتزا در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان به بهره برداری خواهند رسید.

وی همچنین با بیان اینکه در حال مذاکره هستیم تا زنجیره تولید فروکروم را کامل کنیم، تصریح کرد: ایجاد کارخانه فولاد ضد زنگ را دنبال می کنیم که هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم داشته و ۲۰۰ نفر اشتغالزایی دارد که یکسری کاستی هایی در زمینه آب داریم که اگر مرتفع شود می توانیم این کارخانه را نیز داشته باشیم.

لزوم بهره گیری اقتصادی از ظرفیت ارز دیجیتال
مدیر منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان اظهار کرد: تاکنون سه هزار میلیارد تومان در صنایع مختلف در این منطقه سرمایه گذاری شده که از این مبلغ دو هزار میلیارد تومان آن در صنعت تولید ارز دیجیتال است.

وی یکی از عوامل بالا رفتن قیمت دلار را عرضه و تقاضا دانست و گفت: یکی از مواردی که ما را نجات می دهد ارز دیجیتال است تا سرمایه گذار را تشویق کنیم که از طریق گاز و نیروگاههای گازی برق را تولید کرده و از برق ارز دیجیتال تولید کند و دولت و مجلس باید در این زمینه کمک کنند.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان تأکید کرد: تدوین نقشه راه توسعه صنعتی و تعیین اولویت ها، افزایش انگیزه تولید با جلوگیری کردن از فعالیت های نامولد که رقیب تولید هستند، شفافیت و ارتقای امنیت سرمایه گذاری، سهولت در دریافت مجوزهای کسب و کار و ثبات مقررات و رویه های اجرایی و ... از جمله راه های حمایت از صنعت و جهش تولید است.

کد خبر: ۲۷٬۱۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha