۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۷
تاراج تولیدات عشایر توسط دلالان؛ دام مازاد بر نیاز معضل جدید عشایر
بازار از ایلام گزارش می‌دهد؛

تاراج تولیدات عشایر توسط دلالان؛ دام مازاد بر نیاز معضل جدید عشایر

ایلام- عشایر ایلام سالانه بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان محصولات و فرآورده های دامی تولید می‌کنند که بخش زیادی از تولیدات با قیمت‌های پایین توسط دلالان از دست عشایر خریداری می‌شود.

بازار؛ گروه استان‌ها: بیش از ۹ هزار خانوار عشایر با جمعیت ۶۰ هزار نفر در استان ایلام زندگی می‌کنند، عشایر استان به معنای واقعی کلمه اقتصاد مقاومتی را عملی کرده اند چراکه تولیدات عشایر علاوه بر رفع نیازهای خود عشایر، به عنوان منبع درآمد این قشر زحمت کش نیز به شمار می‌رود.

گوشت قرمز، شیر، پشم، صنایع دستی، روغن حیوانی و… از مهمترین تولیدات عشایر استان ایلام محسوب می‌شوند و طبق کارشناسان ارزش تولیدات عشایر استان سالانه بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان است.

گوشت قرمز و دیگر محصولات تولیدی در بین عشایر استان به دلیل مراتع بکر استان از کیفیت بالایی برخوردار است و مشتری‌های زیادی در سراسر کشور دارد.

به رغم کیفیت بالای محصولات تولیدی در بین عشایر، متأسفانه محصولات بدون بسته بندی و به صورت خام در به فروش می‌رسد، در حالی که می‌توان با صنایع تبدیلی و تکمیلی از خروج بخش زیادی از دسترنج عشایر توسط دلالان خودداری کرد.

غفلت و بی توجهی به ظرفیت‌های عشایر
یکی از کارشناسان مسائل اقتصادی در استان ایلام در گفتگو با بازار با اشاره به ظرفیت‌های بزرگ عشایر استان ایلام برای تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: عشایر تلاشگر استان ایلام با تحمل گرمای طاقت فرسای تابستان و سرمای استخوان سوز زمستان و با آسیب پذیری زیاد از حوادث غیر مترقبه و با مشقت‌های بی اندازه به صورت شبانه روزی در حال جهاد و تولید هستند.

علیرضا پوراحمد عنوان کرد: عشایر استان ایلام با دریافت کمترین خدمات دولتی و با محرومیت زیاد، بیشترین تولید و خودکفایی را برای استان و کشور به ارمغان می‌آورند و نه تنها هیچ هزینه‌ای را برای دولت ندارند بلکه با جان و تلاش خود موجب تولید ارزش افزوده و افزایش ذخایر ارزی کشور می‌شوند.

دام مازاد بر نیاز معضل جدید عشایر استان
وی عنوان کرد: عشایر استان ایلام با پشت سر نهادن هزاران موانع و با تحمل آسیب از حوادث غیر مترقبه و سیلاب سال گذشته، بیش از شش ماه است که قادر به فروش دام مازاد خود نیستند و قریب به ۳۰۰ هزار رأس دام مازاد عشایر و دامداران در استان وجود دارد.

پوراحمد با اشاره به اینکه چنین وضعیتی حمایت از رونق تولید نیست، گفت: در حالی که باید از این فرصت برای رونق تولید در سال جاری استفاده کرد.

ممانعت از حمل و نقل دام زنده و عدم صدور گواهی حمل و نقل دام برای عشایر قابل پذیرش نیست، در این واسط عشایر مجبور به فروش دام به دلالان با قیمت‌های بسیار پایین هستند

وی با اشاره به اینکه ممانعت از حمل و نقل دام زنده و عدم صدور گواهی حمل و نقل دام برای عشایر قابل پذیرش نیست، گفت: در این واسط عشایر مجبور به فروش دام به دلالان با قیمت‌های بسیار پایین هستند.

وی عنوان کرد: نباید با عشایر و تولید کنندگان همانند قاچاقچیان و دلالان رفتار شود که این خود موجب دلسردی و پشیمانی عشایر و تولید کنندگان می‌شود و گناهی بزرگ است.

پور احمد اضافه کرد: مسئولانه از این فرصت ارزشمند استفاده کند و نسبت به خرید دام مازاد عشایر استان اقدام و گوشت قرمز با کیفیت این استان را با برند معتبر به بازارهای داخلی سایر استان‌های کشور هدایت کند.

فروش دام به دلالان
یکی از عشایر استان ایلام در گفتگو بازار اظهار کرد: در حال حاضر دام مازاد بر نیاز عشایر به دلیل اینکه امکان خروج از استان وجود ندارد، به چالش بزرگ عشایر استان برای کسب درآمد تبدیل شده است.

علی محمد اکبری بیان کرد: میدان عرضه دام زنده در اکثر مناطق استان وجود ندارد و اکثر عشایر با مشکل فروش مواجه باشند و در این زمینه بیشتر دام توسط دلال‌ها خریداری و سود بیشتر نصیب آنها شود.

وی با اشاره به اینکه برای امرارمعاش مجبور به فروش دام زنده هستیم، گفت: تنها راه درآمد عشایر از طریق فروش این دام‌ها و محصولات دامی است و انتظار داریم مسئولان این چالش را حل کنند.

وجود یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام عشایر در استان ایلام
مدیر کل امر عشایری استان ایلام نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: عشایر استان یک میلیون و ۴۰۰ هزار رأس دام دارند که سالانه سالیانه هشت هزار تن گوشت قرمز، ۲۵ هزار تن شیر، ۴۶۵ تن روغن حیوانی و یک هزار و ۵۰۰ تن پشم تولید می‌کنند.

علی سلیمی بیان کرد: ارزش تولیدات عشایر استان ایلام سالانه بالغ بر ۹۰۰ میلیارد تومان است.

وی با اشاره به اینکه وی با بیان اینکه ۱۱ درصد جمعیت استان را عشایر تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: ایلام با پنج درصد کل جمعیت عشایر کشور، چهاردهمین استان عشایری کشور است.

استان ایلام نزدیک به ۷.۵ درصد جمعیت دامی کشور را به خود اختصاص داده است

وی تصریح کرد: استان ایلام نزدیک به ۷.۵ درصد جمعیت دامی کشور را به خود اختصاص داده و ۷۱ درصد جمعیت دامی استان مربوط به عشایر است.

مدیر کل امر عشایری استان ایلام با اشاره به ظرفیت‌های متنوع عشایر در بخش تولیدات دامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، افزود: پلاک کوبی دام‌های عشایر استان برای جلوگیری از قاچاق دام انجام شده است.

مهمترین معضلات عشایر
وی افزود: امور عشایری استان در زمینه تأمین سوخت و آب آشامیدنی، بهسازی راه های روستایی و عشایری، تقویت آنتن دهی تلفن همراه و دیگر نیازهای عشایری به این قشر زحمت کش خدمات رسانی می‌کند.

وی با اشاره به نقش دلالان در خرید تولیدات عشایر استان، افزود: فروش محصولات، تأمین آب آشامیدنی و بهسازی راه‌های دسترسی از مشکلات عمده عشایر استان محسوب می‌شوند.

سلیمی عنوان کرد: باید ایجاد واحدهای تبدیلی و بسته بندی محصولات و تولیدات عشایر صاحب برند شود و بعد در سراسر کشور عرضه شود.

وی افزود: متأسفانه محصولات با کیفیت تولیدی در بین عشایر استان بدون بسته بندی به فروش می رسند که در این زمینه حضور سرمایه گذاران در استان ضروری است.

ظرفیت‌های بزرگ تولیدات دامی در بین عشایر فرصتی را برای رونق تولید و ایجاد اشتغال فراهم کرده است، متأسفانه هم اکنون به دلیل نبود حمایت کافی و عدم استقبال بخش خصوصی در خصوص واحدهای بسته بندی و تبدیلی بخش مهمی از تولیدات عشایر توسط دلالان خریداری می‌شود.

موضوع دام مازاد بر نیاز عشایر استان نیز نیازمند همکاری مسئولان قضائی استان برای سهولت در خروج دام برای فروش است.

کد خبر: ۲۷٬۱۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha