۱۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱
روند بی‌پایان افزایش قیمت مسکن؛ کنترل قیمت دستوری نیست
یادداشت؛

روند بی‌پایان افزایش قیمت مسکن؛ کنترل قیمت دستوری نیست

مشهد- محمد ابراهیم تحلیلگر بازار مسکن در یادداشتی برای بازار با اشاره به اینکه شرایط این روزهای کشور به شکل قابل توجهی تحت تاثیر افزایش قیمت کالاهاست نوشت: بر همین اساس قیمت مسکن نمی تواند از این موضوع مستثنی باشد لذا در یک کلام باید گفت دلیل افزایش قیمت مسکن به دلیل افزایش تورم و هم پای آن پیش خواهد رفت.

محمد ابراهیم احمدی؛بازار: همیشه در ایران بازاراهای طلا، ارز، ملک، بورس و خودرو بازارهای موازی تلقی می شوند لذا وقتی که برخی عوامل در تحریک  بازار دست دارند طبیعی است که با بالا رفتن نرخ ارز بسیاری از مردم  برای حفظ داریی های خود تشویق به خرید طلا و یا سرمایه گذاری در همین بازار های موازی می شوند.

پس از بازار طلا شاهد بودیم که بورس به تبع آن  افزایش پیدا کرد و  پس از آن نیز یکی دیگر از بازار های موازی به نام خودرو  و در نهایت موج گرانی به مسکن رسید و لذا حتی می توان گفت با توجه به افزایش قیمت بعضی از کالاها افزایش قیمت مسکن نسبت به باقی موارد منطقی تر و کند تر بوده است.

در یک ماه اخیر شاهد صدور مجوزهای زیادی بابت افزایش قیمت در کالاها بودیم و یکی از کالاهایی که وزارت صنعت درخواست مجوز افزایش قیمت آن را  داد صنعت سیمان بود که به طور مستقیم بر روی نرخ مسکن تاثیر گذار است.

باید اذعان کرد بخشی از هزینه ساخت مسکن همین موضوع هزینه سیمان است و لذا با افزایش قیمت دستمزد کارگر، حمل و نقل، آهن آلات و میلگرد  و سایر ملزومات به کار رفته در صنعت ساختمان چطور می توان انتظار داشت که قیمت تمام شده مسکن ثابت بماند؟

در این راستا چطور می توان توقع داشت در کشوری که سایر کالاها از جمله اساسی و غیر اساسی لحظه ای جهش پیدا می کند اما  قیمت زمین افزایش پیدا نکند؟

فضای هیجانی به قیمت ها دامن می زند
در حال حاضر فضای کشور هم به فضایی احساسی تبدیل شده است و لذا در هیجانات افزایش قیمت ها معمولا یک رشد دیگری هم بخاطر رفتارهای هیجانی مردم شاهد هستیم  و از همین رو تمامی این موارد دست به دست هم داده تا قیمت هر متر مربع یک واحد مسکونی به طور متوسط به ۱۹ میلیون تومان برسد لذا اگر به دنبال حل مشکل هستیم باید به طور جدی از تورم جلوگیری کنیم.

در حال حاضر فضای کشور هم به فضایی احساسی تبدیل شده است و لذا در هیجانات افزایش قیمت ها معمولا یک رشد دیگری هم بخاطر رفتارهای هیجانی مردم شاهد هستیم  و از همین رو تمامی این موارد دست به دست هم داده تا قیمت هر متر مربع یک واحد مسکونی به طور متوسط به ۱۹ میلیون تومان برسد لذا اگر به دنبال حل مشکل هستیم باید به طور جدی از تورم جلوگیری کنیم

سال های سال است که به دلیل فرهنگ حاکم، مسکن و زمین را به عنوان کالای سرمایه ای نگاه می کنیم و هر شخصی که می خواهد سرمایه اش را حفظ کند در این بازار سرمایه گذای می کند لذا تا زمانی که تورم در کشور به این شکل افسار گسیخته جولان بدهد نمی توان توقع داشت که قیمت مسکن کنترل شود.

اوج قیمت مسکن کجاست؟
برای پاسخ به این پرسش که قیمت مسکن تا کجا صعود خواهد کرد باید گفت: هر زمان که بتوانیم اقتصاد را به شکل معنا داری درمان کنیم و درد تورم را تسکین بدهیم خود به خود مسکن هم آرام می گیرد.

یک اصلی در اقتصاد داریم به اسم اصل عرضه و تقاضا و لذا  اگر من این اصل را در نظر داشته باشم و بدانم که قیمت کالای من را عرضه و تقاضا مشخص می کند خب باید گفت در فصلی که کرونا در کشور مردم را آزار می دهد نبایستی قیمت ملک و مسکن افزایش پیدا کند و انتظار نمی رود خیلی از کالاها گران شوند.

وقتی سازندگان به جهت اینکه امکان فروش کالا  و املاک را ندارند و در سررسید چک ها باید کالا را ارزان تر عرضه کنند چطور باید بپذیریم که این کالا افزایش پیدا می کند؟ پاسخ این سوال در نرخ بالای تورم است.

انتهای این قصه به آن جا ختم خواهد شد که قیمت ها تا حدی که مردم توان دارند مرتب افزایش پیدا خواهد کرد تا حدی که دیگر اجازه خرید بیشتر را به آن ها ندهد  و لذا پش از آن بازار دچار رکود تورمی سنگین خواهد شد و آن جاست که چرخ صنعت ساختمان از حرکت باز خواهد ایستاد و این تازه آغاز داستان دیگری به نام بیکاری  و ناهنجاری های اجتماعی است.

کد خبر: ۲۷٬۱۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha