۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۶
بهای نفت در بازار نیویورک افزایش یافت

بهای نفت در بازار نیویورک افزایش یافت

بهای ‌نفت در پایان معاملات روز سه شنبه بازار نیویورک افزایش یافت.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما‎، در پایان معاملات نیویورک، بهای نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏ نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار اروپا ‏استفاده می‌شود برای تحویل در ماه اوت با ۱.۶۸ درصد معادل ۰.۶۹ درصد افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین‏، به ۴۱ دلار و ۷۱ سنت رسید. در پایان بازار نیویورک نیز بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت‏) که برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا، به کار ‏برده می ‏شود ‏برای تحویل ‏در ماه اوت با ۱.۲۲ درصد افزایش معادل یک دلار و ۲۱ سنت افزایش به ۳۹ دلار و ۷۰ سنت رسید.

در پایان هفته‌ای که گذشت بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت‏) هم که برای ‏‏قیمت گذاری نفت مصرفی ‏‏آمریکا، به کار ‏برده می ‏شود ۳.۰۲ درصد کاهش یافت. نفت خام سبک ‏برنت دریای شمال‏، که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏ نفت داد و ستد شده در ‏‏بازار اروپا ‏استفاده می‌شود در پایان معاملات هفته گذشته ۲.۰۸ درصد کاهش یافت.

کریگ ارلام Craig Erlam از شرکت اواندا Oanda می‌گوید: بهای نفت در بازار آسیایی روند کاهشی به خود گرفته بود، اما در بازار نیویورک روند افزایشی به خود گرفت. روند افزایشی قیمت نفت در بازار آمریکا متوقف شده و این حاکی از آن است که قیمت‌ها فعلا به اوج خود رسیده است.

لوییز دیکسون از بخش کارگزاری و خدمات مشاوره سرمایه‌ای شرکت ریستاد انرجی در این باره می‌گوید رقم نمادین ۴۰ دلار برای هر بشکه نفت دو شاخص عمده نفتی جهان، یعنی ‏‏نفت خام سبک و شیرین شاخص ‏‏نیویورک و ‏نفت ‏خام سبک ‏‏برنت دریای شمال ‏در روزهای اخیر در نوسان بوده است از چشم انداز و سمت و سوی انداز معتبری برخوردار نیست. چون با افزایش موارد ابتلا به ویروس کووید-۱۹، و بازگشت مقررات قرنطینه و محدودیت‌های خارج شدن از منزل برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در برخی از مناطق جهان انتظار می‌رود کسب و کارها و فعالیت‌های تولیدی و خدماتی دوباره متوقف شود. متوقف شدن کسب و کارها و فعالیت‌های تولیدی و خدماتی نیز تقاضا برای نفت در سطح جهان را کاهش می‌دهد.

از زمان آغاز شیوع بیماری کرونا در ۱۲ دسامبر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان در مرکز چین‏، تاکنون بیش از ده میلیون نفر به ویروس کووید-۱۹، مبتلا شده اند و بیش از نیم میلیون نفر نیز در جهان شغل خود را از دست داده اند.

این مسئله از آنجا دارای اهمیت و توجه است که اکنون شیوع بیماری کرونا در ۳۰ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا رو به گسترش است. این بیماری در ایالت‌های پر جمعیت آمریکا به ویژه ایالت‌های کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا نمود بیشتری پیدا کرده است. به همین علت برخی از ایالت‌های آمریکا مجبور شده اند روند تعدیل مقررات قرنطینه و محدودیت‌های خارج شدن از منزل برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا را متوقف کنند.

در آمریکا شرکت چیساپیک انرجی که در تولید نفت رسی یا نفت شیل نفتی غیر متعارف که ‏‏با استفاده از فناوری ‏‏شکست ‏هیدرولیک و با ‏هزینه‌ای بالا استخراج ‏می ‏شود، تخصص دارد به علت کاهش شدید قیمت نفت در بازار جهانی اعلام ورشکستگی کرد و مشمول قوانین ناظر بر ورشکستگی شرکت‌ها دستگاه قضایی آمریکا قرار گرفت. با اقدام دستگاه قضایی آمریکا باید بازپرداخت هفت میلیارد دلار از بدهی‌های این شرکت به طلبکارانش تمدید شود.

شرکت چیساپیک انرجی زمانی در تولید این نوع نفت نامتعارف سرآمد بود و فعالیت‌های آن از تگزاس تا پنسیلوانیا امتداد یافته بود. اما اکنون با توجه با مشکلاتی که برای آن به وجود آمده است چاره‌ای جز اصلاح ساختار بدهی‌ها از طریق ‏تبدیل بدهی‌ها و وام ‏های ‏کوتاه مدت و ‏‏سررسیده شده به ‏‏وام‌های بلند مدت با ‏هدف حل ‏مشکل نقدینگی باقی نمانده است.

ایپک اوزکاردسکایا Ipek Ozkardeskaya، تحلیلگر بازار بورس و امور مالی بانک سوییسی Swissquote Bank در این باره می‌گوید: مقررات قرنطینه و محدودیت‌های خارج شدن از منزل برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا برای این شرکت آمریکا بسیار کشنده بود. چون این شرکت به علت گسترش فعالیت هایش برای تولید نفت رسی یا نفت شیل ‏ نفتی غیر متعارف که ‏‏با استفاده از فناوری ‏‏شکست ‏هیدرولیک و با ‏هزینه‌ای بالا استخراج ‏می ‏شود سرمایه گذاری‌ها زیادی کرده بود و به همین علت بدهی‌های زیادی به بار آورده بود. اجرای قرنطینه باعث شد تا این شرکت زیر بار بدهی کمر خم کند و در نهایت هم اعلام ورشکستگی کند.

اما به هر حال ورشکستگی این شرکت آمریکایی خبر خوبی برای کاهش تولید نفت در آمریکاست. زیرا علت بخشی از افزایش میزان نفت خام ذخیره سازی شده آمریکا تولید نفت رسی (نفت شیل)، است. تولید بیش از حد این نوع نفت تاثیر به سزایی در کاهش قیمت نفت در بازار جهانی داشته است.

کد خبر: ۲۷٬۱۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha