۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۰
اجاره نشینی در تهران سخت‌تر شد
آمارها از رشد بی سابقه اجاره بها در ۷ سال اخیر خبر می دهند

اجاره نشینی در تهران سخت‌تر شد

مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از تحولات بازار اجاره مسکن آنرا حدود ۳۳ درصد اعلام کرده است اما آمار رشد تورم در بخش اجاره بها در شهر تهران بیش از ۵ درصد از متوسط کشور بیشتر است که نشان از روزگار سخت تر اجاره نشین ها در تهران دارد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از تحولات بازار اجاره مسکن که به تازگی منتشر کرده متوسط افزایش اجاره بها برای خانوارهایی که در بهار امسال به دنبال سررسید قراردادهای یکساله اجاره خود اقدام به تمدید اجاره‌نامه با موجران کرده‌اند را با افزایش ۳۳.۶ درصد اعلام کرد. این متوسط اجاره بها در حالی اعلام شد که از مصوبه ستاد کرونا برای تعیین سقف اجاره بها تنها دو روز می گذرد.

بر اساس این مصوبه مقرر شده تا میزان افزایش اجاره بها برای شهر تهران ۲۵ درصد، مراکز استانها ۲۰ درصد و برای سایر شهرها ۱۵ درصد افزایش یابد. به همین منظور اتحادیه مشاوران املاک روز گذشته به تمام املاکی های کشور ابلاغ کرد تا به این بخشنامه دولت تن دهند و مستاجران نیز این مصوبه را از مشاوران املاک مطالبه گری کنند.

بر اساس این گزارش،مرکز آمار گزارش داده است که آن دسته از مستاجرانی که در بهار امسال پس از اتمام مدت زمان یکساله اجاره مسکن اقدام به تمدید اجاره‌ نامه‌های خود با موجرانشان کرده‌اند به طور متوسط با افزایش ۳۳.۶ درصدی اجاره بها در مقایسه با اجاره نامه‌های سال قبل خود که در بهار ۹۸ منعقد شده بود روبرو شده‌اند. در واقع اجاره ‌نامه‌های تمدیدی این گروه از مستاجران به طور متوسط با این میزان افزایش اجاره‌بها برای مدت زمان یکسال دیگر تا بهار ۱۴۰۰ تمدید شده است.

بررسی‌ها حاکی است این میزان افزایش اجاره‌بها دو واحد درصد بیشتر از متوسط افزایش اجاره‌بها برای خانوارهایی که در زمستان سال گذشته تمدید قرارداد داشته اند است. در زمستان سال گذشته آن دسته از مستاجرانی که بعد از اتمام دوره زمانی یکساله اجاره اقدام به تمدید قرارداد خود با موجران خود کردند به طور متوسط ۳۱.۶ درصد افزایش در نرخ اجاره‌بها داشتند.

این میزان افزایش اجاره‌بها در بهار امسال در مقایسه با دست‌کم هشت فصل گذشته (از بهار ۹۷ تاکنون) بی سابقه بوده است.

در بهار ۹۷ آن دسته از مستاجرانی که اقدام به تمدید قراردادهای یکساله خود با موجران کردند به طور متوسط افزایش ۱۷.۲ درصدی اجاره‌بها را متحمل شدند این میزان در بهار ۹۸ به ۲۷ درصد و در بهار ۹۹ به ۳۳.۶ درصد رسید.

شاخص اجاره ‌بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری به عدد ۱۷۵.۱ رسید که این میزان نسبت به فصل قبل-زمستان ۹۸- معادل ۳.۴ درصد افزایش داشته است

در این گزارش، همچنین تغییرات مربوط به شاخص اجاره‌ بهای مسکن نیز اعلام شده‌ است. بر این اساس در فصل بهار ۹۹ شاخص اجاره ‌بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری به عدد ۱۷۵.۱ رسید که این میزان نسبت به فصل قبل-زمستان ۹۸- معادل ۳.۴ درصد افزایش داشته است. بیشترین تورم فصلی در شاخص اجاره ‌بهای مسکن در میان استان‌های کشور در بهار امسال مربوط به استان ایلام با رشد ۹.۱ درصدی شاخص اجاره‌بها بوده است و کمترین آن مربوط به استان لرستان با ۰.۷ رشد در شاخص اجاره‌بها بوده است.

همچنین بر اساس این گزارش، تورم نقطه به نقطه شاخص اجاره ‌بهای مسکن در کشور در فصل بهار امسال(تغییرات شاخص اجاره‌ بهای مسکن در بهار امسال در مقایسه با تغییرات شاخص اجاره‌بها در بهار سال گذشته) نیز معادل ۲۳.۳ درصد گزارش شده است. از سوی دیگر،بیشترین تورم نقطه به نقطه در شاخص اجاره‌ بهای مسکن کشور مربوط به استان لرستان با ۳۵.۸ درصد افزایش در شاخص اجاره‌بها و کمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی با افزایش ۷.۵ درصدی شاخص اجاره ‌بها است.

در استان تهران تورم نقطه به نقطه اجاره ‌بهای واحدهای مسکونی در بهار امسال معادل ۲۸.۲ درصد گزارش شده است

در استان تهران نیز تورم نقطه به نقطه اجاره ‌بهای واحدهای مسکونی در بهار امسال معادل ۲۸.۲ درصد گزارش شده است.استان تهران به لحاظ بیشترین تورم نقطه به نقطه اجاره واحدهای مسکونی در بهار امسال در میان همه استان های کشور در رتبه چهارم قرار گرفته است.

تورم سالانه در بخش اجاره خانوارهای شهری در بهار ۹۹ به ۲۲.۷ درصد رسیده است

در این گزارش همچنین تورم سالانه اجاره ‌بهای واحدهای مسکونی خانوارهای شهری در فاصله سال های ۱۳۹۵-۱۳۹۹ اعلام شده است.بر این اساس تورم سالانه در بخش اجاره خانوارهای شهری در بهار ۹۹ به ۲۲.۷ درصد رسیده است.

داده‌های مرکز آمار حاکی از آن است که ۲۴ درصد خانوارهای شهری و ۴.۵ درصد خانوارهای روستایی در سال ۹۸ اجاره‌نشین بوده‌اند.

بررسی داده‌های گزارش مرکز آمار از متوسط هزینه سالانه خانوار در سال ۹۸ حاکی از آن است که در بین هزینه‌های غیرخوراکی یک خانوار شهری بیشترین سهم با ٤٨.٠ درصد مربوط به هزینه مسکن، سوخت و روشنایی بوده و همچنین در بین هزینه‌های غیرخوراکی یک خانوار روستایی، بیشترین سهم با ٣٠.٠ درصد مربوط به مسکن، سوخت و روشنایی بوده است.

از سوی دیگر بررسی نحوه تصرف مسکن مناطق شهری و روستایی در این سال نشان می‌دهد که بیش از ۲۴ درصد خانوارهای شهری اجاره‌نشین هستند. این در حالی است که این امار در مناطق روستایی بسیار پایین‌تر بوده و حدود ۴.۵ درصد  خانوارهای روستایی در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند.

همچنین این گزارش بیانگر آن است که در سال گذشته ۶۷ درصد خانوارهای شهری و بیش از ۸۶ درصد خانوارهای روستایی در مسکن‌های ملکی ساکن بوده‌اند. همچنین حدود ۹ درصد خانوارها در مناطق شهری و روستایی در سایر انواع مسکن مانند خانه‌های سازمانی زندگی می‌کنند.

کد خبر: ۲۷٬۱۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha