۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
 همکاری‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری بین کشورهای عضو اکو گسترش یابد
در نشست کمیته صنعت اتاق بازرگانی و صنعت اکو تاکید شد

همکاری‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری بین کشورهای عضو اکو گسترش یابد

در نشست کمیته صنعت و سرمایه‌گذاری اتاق ایران و صنعت اکو، کشورهای عضو به مشکلات ناشی از کرونا ویروس پرداختند. یکی از موضوع‌های مورد بررسی مشکلات حوزه تولید و صنعت بود. به‌گفته نماینده اتاق ایران باید بتوانیم در آینده همکاری‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری بین کشورهای عضو را گسترش دهیم.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، موضوع جلسه مجازی کمیته صنعت و سرمایه‌گذاری اتاق ایران و صنعت اکو، بررسی مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا ۱۹ در کشورهای منطقه بود. در این نشست مجازی هیات‌هایی از کشورهای ایران، افغانستان، ترکیه، ازبکستان، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان به همراه دبیرخانه اتاق اکو مستقر در ترکیه و بانک توسعه و تجارت اکو شرکت کردند.

در این نشست نماینده کشور ترکیه به راه‌های همکاری و غلبه بر مشکلات در شرایط کنونی شیوع  بیماری کووید ۱۹ اشاره کرد؛ و درباره اجرایی شدن موافقت‌نامه تجاری اکو (اکوتا) گفت.

او همچنین درباره تأخیر در پرداخت اقساط وام‌های واحدهای صنعتی و تجاری، ارائه تسهیلات با بهره پایین و بیمه بیکاری برای کارکنان این واحدها که توسط دولت ترکیه به مورد اجرا گذاشته‌شده، توضیح داد.

در ادامه نماینده افغانستان اقدامات کشور و اتاق متبوع خود در زمینه مقابله با بیماری کووید ۱۹ و تدابیر صورت گرفته برای کمک به تجار بازرگانان و شرکت‌های فعال در این کشور پرداخت.

او گفت: این کشور می‌خواهد از تجربیات سایر کشورهای عضو در زمینه مقابله با این بیماری بهره بگیرد.

نماینده افغانستان در این نشست به بسته شدن مرزها و مشکلاتی که به این دلیل برای تجارت خارجی این کشور ایجادشده، اشاره کرد.

بعد از آن نماینده ایران اظهار امیدواری کرد که بتوانیم در آینده نزدیک ضمن غلبه بر بیماری کووید ۱۹، همکاری‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری بین کشورهای عضو را گسترش دهیم.

او با اشاره به اهمیت شرکت‌های کوچک و متوسط برای توسعه همکاری خواستار توسعه مشارکت کشورهای عضو در تبادل دانش فنی و تولید مشترک محصولات صنعتی با بهره‌گیری از دانش فنی و مواد اولیه موجود در منطقه شد.

همچنین با یادآوری مصوبات اجلاس قبلی کمیته صنعت و سرمایه‌گذاری در نوامبر ۲۰۱۹ در کراچی پاکستان خواستار پیگیری مصوبات مذکور و توسعه فعالیت‌های منطقه‌ای در زمینه توسعه سرمایه‌گذاری‌های صنعتی شد.

او گفت: در زمینه تولید مشترک خودرو و قطعات آن در کشورهای عضو اکو نشست‌هایی برگزارشده و قرار است بعد از فروکش کردن بیماری کرونا در نشست حضوری که در ترکیه برگزار خواهد شد، این موضوع‌های پیگیری و عملیاتی شود.

نماینده پاکستان نیز با توجه به بیماری گسترده در کشور خود پرداخته و با اشاره به پتانسیل بسیار بالای صادرات پوشاک و نساجی  این کشور به سایر کشورهای عضو،   درخواست کرد تعرفه‌ها و عوارض بالای واردات این محصولات برای کشورهای عضو کاهش یابد.
 قرار شد نشست‌های آینده اتاق اکو در ترکیه و پس از رفع مشکل همه‌گیری کووید ۱۹ برگزار شود.

کد خبر: ۲۷٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha