۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۲
۴۵ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی خراسان شمالی با سختی کار بازنشسته می‌شوند
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

۴۵ درصد بازنشستگان تأمین اجتماعی خراسان شمالی با سختی کار بازنشسته می‌شوند

بجنورد- استان خراسان شمالی بیش از ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۱۷ هزار و ۵۰۰ بازنشسته و مستمری‌بگیر زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی هستند و به گفته مسئولان ۴۵ درصد این تعداد با سختی کار بازنشسته می‌شوند اما این روند فرصت دوباره اشتغال را از جوانان جویای کار می‌گیرد.

بازار؛ گروه استان ها: مشاغل سخت و زیان‌آور به شغل‌هایی گفته می‌شود که متصدی آن، در معرض آسیب‌های جسمی و روحی و زود مستهلک شدن قرار دارد به همین دلیل قانون‌گذار برای جلوگیری از آسیب زودرس انسان، قانون بازنشستگی در کارهای سخت و زیان‌آور را وضع کرد؛ اگر یک شهروند ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب در این‌گونه مشاغل کارکرده باشد، می‌تواند بدون شرط سنی بازنشسته شود.

اهالی خراسان شمالی که مایل به اشتغال هستند به‌طور متوسط در طول زندگی خود ۲۰ سال کار می‌کند و بیش از ۳۰ سال، خود و بازماندگانش مستمری دریافت می‌کنند این در حالی است که غالباً در دیگر کشورها افراد در سن ۶۵ سالگی بازنشسته می‌شوند.

بر اساس تصویب آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور از سوی هیئت‌وزیران در سال ۸۵، کارفرمایان کارگاه‌های دایر که از تاریخ تصویب این آیین‌نامه تمام یا برخی از مشاغل آن‌ها در کمیته‌های بدوی و تجدیدنظر استانی یا شورای عالی حفاظت فنی، ‌سخت و زیان‌آور شناخته‌شده یا می‌شود مکلف‌اند ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ تصمیم قطعی کمیته یا شورا حسب مورد نسبت به ایمن‌سازی عوامل و شرایط محیط کار مطابق حد مجاز و استانداردهای مشخص‌شده اقدام کنند.

اما برخی از این کارگاه و کارخانه‌های تولیدی استان خراسان شمالی نسبت به شرایط سخت و زیان آور واحد خود اقدامی مؤثر در این زمینه انجام نداده‌اند. در این زمینه با محمدعلی عباس زاده مدیرکل تأمین اجتماعی خراسان شمالی به گفتگو نشستیم.

* جمعیت زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی استان خراسان شمالی چقدر است؟
در حال حاضر بیش از ۵۰درصد جمعیت استان زیرپوشش بیمه تأمین اجتماعی دارد که ۱۰۴ هزار بیمه‌شده و ۱۷ هزار مستمری‌بگیر در استان از خدمات تأمین اجتماعی بهره‌مند هستند و هزار و ۲۰۰ نفر مقرری‌بگیر بیمه بیکار در استان وجود دارد. ماهانه ۴۵ میلیارد تومان بابت تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت و ۲۵ میلیارد تومان نیز بابت هزینه‌های درمان در این سازمان هزینه می‌شود.

* تعطیلی بازار در زمان شیوع کرونا چه میزان این سازمان را تحت تأثیر قرارداد؟
با توجه به اینکه این سازمان رابطه مستقیم و ۱۰۰ درصدی با بازار دارد و هرچه بازار رونق داشته باشد وضعیت سازمان هم مطلوب خواهد شد اما با گسترش این بیماری وضعیت کسب‌وکارها راکد شد و شرایط اقتصادی و تعطیلی کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی باعث شده که ۳۰ درصد منابع این سازمان تحت تأثیر قرار گیرد.

با توجه به شعار سال به نام جهش و رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری، فعال شدن کسب‌وکارها پس از شرایط کرونا و ایجاد اشتغال باعث افزایش درآمد این سازمان خواهد شد. از طرف ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا، ۱۴ رسته فعالیت اقتصادی آسیب‌پذیر از کرونا اعلام شد که در این خصوص علاوه بر اطلاع‌رسانی‌های این سازمان متأسفانه برخی بیمه‌شدگانی که جزء این دسته نبودند به دلیل عدم اطلاعات کافی بیمه آنان قطع شد.

هیچ‌گونه بخشودگی در پرداخت حق بیمه وجود ندارد و اکنون به اطلاع کارفرمایان می‌رسانیم که امهال حق بیمه در ماه‌های اسفند سال ۹۸ و فروردین و اردیبهشت سال جاری حق بیمه را تا آخر تیرماه پرداخت کنند و یا برای اقساطی شدن آن تا پایان سال اقدام کنند در غیر این صورت باید تا آخر تیرماه به‌صورت یک جا پرداخت کنند. در سامانه بیمه بیکاری هفت هزار نفر از خراسان شمالی ثبت‌نام کردند.

* طلب این سازمان از کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی به چه میزان است؟
این اداره کل ۱۰۰ میلیارد تومان به‌صورت قطعی و ۱۰۰ میلیارد تومان به‌صورت برآوردی از کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی استان طلب دارد. بر اساس ماده ۵۰ قانون تأمین اجتماعی این سازمان اجازه دارد نسبت به بازداشت و تهاتر اموال منقول و غیرمنقول بدهکاران اقدام کند و طبق قانون تأمین اجتماعی می‌تواند اموال این کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی را توقیف کند؛ اما رویکرد ما همکاری و رضایتمندی با سازمان‌ها و کارفرمایان و دستگاه‌های اجرایی است. اگر نتوانیم مطالبات را دریافت کنیم به‌طورقطع در درآمد سازمان دچار مشکل خواهیم شد و خوشبختانه اکنون۹۹.۵ درصد کارفرمایان همکاری با سازمان رادارند.

* چند درصد از بازنشستگان استان با شرایط سخت و زیان‌آور بازنشسته می‌شوند؟
بر اساس تصویب آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور کارفرمایان یا کارگاه تولیدی باید ظرف دو سال از تاریخ ابلاغ تصمیم قطعی کمیته یا شورا حسب مورد نسبت به ایمن‌سازی عوامل و شرایط محیط کار مطابق حد مجاز و استانداردهای مشخص‌شده اقدام کنند اما برخی از این کارگاه‌های تولیدی استان نسبت به شرایط سخت و زیاد آور واحد خود اقدامی مؤثر در این زمینه انجام نداده‌اند.  بازنشستگی در سن ۴۰ سالگی برای سازمان بیمه‌ای تهدید است زیرا این افراد به علت اشتعال دوباره در بازار کار فرصت را از جوانان جویای کار می‌گیرند.

۴۵ درصد افراد بازنشسته این استان با شرایط مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته می‌شوند که این روند وضعیت منابع سازمان را با چالش مواجه می‌کند ولی شرایط سختی کار حق کارگر است و نباید عمومیت پیدا کند ولی اکنون شرایط طوری شده که همه ادعای سختی کاردارند.

* در خصوص استقبال زنان خانه‌دار و دختران مجرد استان از بیمه بگویید
در راستای اجرای قانون اساسی مبنی بر زیرپوشش قرار گرفتن آحاد مردم و برای حفظ کرامت، امنیت و استقلال مالی، بیمه زنان خانه‌دار به اجرا درآمده که بر اساس آخرین آمار یک هزار و ۵۰۲ نفر در استان بیمه این طرح‌شده‌اند که استقبال زنان خانه‌دار و دختران مجرد این استان از بیمه‌های این سازمان نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش‌یافته است.

بیمه زنان خانه‌دار فرصتی است برای آن دسته از زنان که درجایی مشغول به کار نیستند، اما با پرداخت حق بیمه می‌توانند در دوران میان‌سالی و کهن‌سالی از مزایای بازنشستگی و دریافت مستمری برخوردار شوند و از زنان می‌خواهیم نسبت به این مهم جدی باشند زیرا که بیمه تضمین‌کننده آینده آنان است.

* در خصوص تاریخ اعتبار دفترچه‌های درمان بگویید
از تاریخ اول خرداد بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی نیازی به تمدید دفترچه درمان خود ندارند و انقضای تاریخ اعتبار درج‌شده در دفترچه مانع ارائه خدمات درمانی به آنان نخواهد بود بر این مبنا پزشکان و مراکز درمانی می‌توانند با شش روش و رایگان اعتبار دفترچه را فوری و به‌آسانی استعلام و خدمات درمانی لازم را به مراجعه‌کننده ارائه دهند.

اعتبار دفترچه‌های درمانی که در اختیار بیمه‌شدگان این سازمان قرار دارد از طریق بارکد خوان تعبیه‌شده (با استفاده از دوربین موبایل) و یا ورود کد ملی در وب اپلیکیشن به نشانی pwa.tamin.ir از طریق بستر USSD با شماره‌گیری کد دستوری #۱*۱۴۲۰*۴* یا #۱۴۲۰*۴*، کد دستوری  #۱۶۶۶*بیمه سلامت و سامانه اینترنتی به نشانی medical.tamin.ir  قابل‌استعلام است.

از بیمه‌شدگان و بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی درخواست می‌شود، توجه داشته باشند که هر نوع تماس تلفنی یا مراجعه حضوری افراد و یا نمایندگان شرکت‌هایی با عنوان همکاران سازمان تأمین اجتماعی به منازل و تقاضای وجه برای ارائه هر نوع خدمتی قطعاً کلاه‌برداری است و هرگز از سوی این سازمان انجام نمی‌شود.

کد خبر: ۲۷٬۰۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha