۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
سایه گرانی بر میوه‌های تابستانی در بام ایران؛ دست مردم از خرید کوتاه شد
بازار بررسی می‌کند؛

سایه گرانی بر میوه‌های تابستانی در بام ایران؛ دست مردم از خرید کوتاه شد

شهرکرد- قیمت میوه‌های تابستانه در چهارمحال و بختیاری افزایش قابل توجهی داشته است و این در حالی است که مردم قدرت خرید بسیاری از میوه‌ها را ندارند و فروش میوه ۵۰ درصد کاهش یافته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها میوه های مختلف تابستانه در بازار چهارمحال و بختیاری حال و هوایی خاصی نسبت به سال گذشته دارد. قیمت میوه ها در این استان نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و مردم قدرت خرید بسیاری از میوه ها را ندارند.

مردم در هنگام ورود به میوه فرشی ها تنها قیمت می پرسند و خرید چندانی ندارند. گیلاس، زردآلو، انبه، آلبالو، انگور و... مشتری سال های گذشته خود را ندارند و بسیاری از میوه ها به علت نداشتن مشتری در مغازه ها تر و تازه گی خود را از دست داده اند و روی دست میوه فروش باقی مانده اند.

بررسی خبرنگار بازار نشان می دهد، انبه وارداتی با داشتن بیشترین قیمت مشتری اندکی دارد. گیلاس و زردآلو نیز فروش کمی را تجربه کرده اند. فروش میوه فروش ها نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. 

افت شدید فروش میوه های تابستانه در چهارمحال و بختیاری
یکی از میوه فروش های سطح شهر شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار بازار می گوید: فروش میوه های تابستانه در چهارمحال و بختیاری نسبت به سال گذشته بسیار کمتر شده است.

امیری بیان کرد: قیمت های میوه ها بسیار بالا است و مردم قدرت خرید بسیاری از میوه ها را ندارند.

وی تاکید کرد: بسیاری از میوه ها به علت نداشتن مشتری از جمله انبه در مغازه ها چروکیده شده است و  این امر موجب زیان میوه فروش شده است.

 این فعال اقتصادی بیان کرد: مردم خرید خود را به وزن های بسیار کم محدود کرده اند و فروش میوه ها تابستانه در این استان مانند سال گذشته نیست. 

قیمت بالای بسیاری از میوه ها از جمله انبه سبب شده است که خریداران  آن اندک شمار شوند و این در حالی است که تقاضای خرید میوه های تابستانه در این استان توسط مردم کاهش ۵۰ درصدی داشته است

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه قیمت میوه های تابستان نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد داشته است، عنوان کرد:  تقاضای خرید میوه های تابستانه در این استان توسط مردم کاهش ۵۰ درصدی داشته است.

جمشید آل مومن بیان کرد: قیمت بالای بسیاری از میوه ها از جمله انبه سبب شده است که خریداران  آن اندک شمار شوند.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان شهرکرد تاکید کرد: در حال حاضر انبه با قیمت فروش کیلویی ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان گران قیمت ترین میوه تابستانی در این استان است.

وی ادامه داد: قیمت هر کیلوگرم زردآلو با توجه به درجه‌بندی آن از ۱۰ هزار تومان تا ۲۷ هزار تومان و آلبالو هر کیلوگرم ۲۰ هزار تومان در حال فروش است.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار شهرستان شهرکرد گفت: انگور پیش‌رس هر کیلوگرم از ۲۰ تا ۲۷ هزار تومان و گیلاس هر کیلوگرم بر اساس درجه بندی از ۱۰ تا ۲۸ هزارتومان در حال فروش است.

درآمد ها خانوارها با قیمت های میوه و تره بار همخوانی ندارد

یکی از شهروندان شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار بازار با گلایه از قیمت بالای میوه ها، اظهار کرد: قیمت میوه های درجه یک بسیار بالا است و بسیاری از مردم قدرت خرید میوه ها را ندارند.

فاطمه موسوی بیان کرد: درآمد خانوارها با قیمت های میوه و تره بار همخوانی ندارد. مردم تنها توانایی خرید میوه ها با درجه های دو و سه را دارند و آن نیز به میزان بسیار کم انجام می شود.

وی بیان کرد: هر ساله خانوارهای چهارمحالی میوه های تابستانه را از جمله آلبالو را در حجم های بالا خرید می کردند و  اقدام به تولید مربا می کردند که امسال قیمت بالای میوه و شکر اجازه  این کار را نمی دهد و خبری از تولید مربا توسط زنان در این استان نیست.

وی گفت: درآمد مردم این استان نسبت به سایر استان ها بسیار پایین است، اما قیمت برخی کالاها از دیگر استان ها نیز بیشتر است.

افزایش درآمد مردم رابطه مستقیمی با افزایش قدرت خرید دارد که این مهم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و تلاش شود که درآمد مردم در این استان افزایش یابد

این شهروند شهرکردی گفت: افزایش درآمد مردم رابطه مستقیمی با افزایش قدرت خرید دارد که این مهم باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و تلاش شود که درآمد مردم در این استان افزایش یابد.

راه اندازی بازارچه عرضه میوه و تره بار روز در چند نقطه شهرکرد ضروری است
استاندار چهارمحال و بختیاری نیز چندی پیش در نشست با بازاریان عنوان کرد: راه اندازی بازارچه عرضه میوه و تره بار روز در چند نقطه شهرکرد ضروری است.

اقبال عباسی عنوان کرد: شهرداری شهرکرد راه اندازی بازارچه عرضه میوه و تره بار در چند نقطه شهرکرد را مورد توجه قرار دهد که این امر نقش مهمی در خدمات رسانی بهتر و کاهش هزینه ها خواهد داشت.

افزایش نظارت ها بر روی بازار و جلوگیری از واسطه گری نقش مهمی در کاهش قیمت میوه ها خواهد داشت. راه اندازی بازارچه های عرضه روزه میوه زمینه ساز حذف واسطه گرا می شود و  این امر موجب می شود که میوه و تره بار با قیمت پایین تری به دست مصرف کننده برسد.

کد خبر: ۲۷٬۰۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرهاد مستوفی IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۷
      0 0
      با سلام و عرض ادب، واقعا احمقانه نیست میوه و محصولی که حاصل دسترنج باغدار و کشاورز و البته منابع آب و خاک کشوره بجای رسیدن به دست مصرف کننده تو پیش خوان میوه فروشی ها فاسد بشه؟! یعنی این دوستان میوه فروش حاضر هستن نعمت خدا رو حروم کنن اما قید غیمت های غیر معقول شونو نزنن؟! واقعا متاسفم برای مدیریتی که به این شکل سرمایه های کشور و مردم هدر میکنن