۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۴
تشدید رکود جهانی با کاهش هزینه های مصرفی خانوارها
تحلیل‌گر ارشد بازار سرمایه در موسسه میلفرد

تشدید رکود جهانی با کاهش هزینه های مصرفی خانوارها

در شرایطی که بسیاری از تحلیل گران اقتصادی از بازگشت رشد به اقتصاد دنیا در سال ۲۰۲۱ صحبت می کنند، تحلیلگر موسسه میلفرد بر این باور است تنها زمانی اقتصاد از رکود خارج می شود که مردم از حضور در اجتماع احساس ترس و نگرانی نکنند.

بازار؛ گروه بین المللدر روزهای کنونی که دنیا درگیر ویروس مرگبار کرونا و کشف واکسنی برای رهایی از این بحران است، دیدگاه های مختلفی در مورد آینده اقتصادی دنیا مطرح می شود. ولی اولین و اصلی ترین مساله این است که آیا می توان به زندگی در دنیای بدون کرونا در آینده نزدیک امیدوار بود یا خیر؟

خبرگزاری نیوزهاب کشور نیوزیلند در گزارش خود نوشت که دنیا باید حداقل دو سال با این ویروس زندگی می کند و انتظار بازگشت رشد به اقتصاد دنیا از سال ۲۰۲۱ انتظاری غیر واقع بینانه است.

این خبرگزاری مصاحبه ای با فرانسیس سوییت من تحلیل گر ارشد بازار سرمایه در موسسه میلفرد انجام داد و از او سوال کرد روند بازسازی اقتصاد دنیا چقدر طول خواهد کشید. وی در این مورد گفت:«نمی توان افقی برای احیای اقتصاد دنیا در نظر گرفت. ممکن است رکودی که در نتیجه تعطیلی  اقتصاد در دنیا ایجاد شده بود سالها طول بکشد زیرا نگرانی های زیادی در مورد موج های تازه بیماری وجود دارد و نمی توان با اطمینان در مورد تولید واکسن صحبت کرد. بدون شک اگر برای بار دوم یا سوم دنیا مجبور به تعطیلی اقتصاد شود، تبعات منفی اقتصادی این سیاست بسیار بالاتر از دور اول اجرای این سیاست خواهد بود.»

مردم نگران هستند
این اقتصاددان برجسته  نیوزیلندی بر این باور است تنها زمانی می توان امیدوار بود که اقتصاد احیا شود و رکود پایان یابد که مردم آزادانه در اجتماع حضور داشته باشند و به فعالیتهای عادی و تفریح بپردازند. در شرایط فعلی با وجود اینکه در اغلب کشورهای دنیا تعطیلی اقتصاد پایان یافته است ولی مردم فعالیتهای عادی خود را از سر نگرفته اند. مردم بیرون از خانه نمی روند، خرید نمی کنند، سینما نمی روند و حتی بسیاری ترجیح می دهند برای کارکردن هم از خانه خارج نشوند.در این شرایط اقتصاد کشورها احیا نمی شود  بلکه ما تشدید رکود را تجربه خواهیم کرد.»

 در مورد الگوی رشد اقتصادی دنیا که در ماههای اخیر بارها در مورد آن صحبت شد هم در این مصاحبه سوال شده است. برخی پیش بینی کرده بودند که اقتصاد دنیا با الگوی V شکل احیا شود و برخی دیگر اعلام کرده بودند با الگوی U شکل احیا می شود. تحلیل گر ارشد موسسه میلفرد بر این باور است که الگوی احیای اقتصادی در دنیا U شکل است ولی دوره رکود یا رشد اندک اقتصاد و قبل از اوج گیری  طولانی است.

 همه مشاغل با بحران روبرو هستند
 این خبر گزاری که در یکی از موفق ترین کشورهای دنیا از نظر کنترل ویروس کرونا فعالیت می کند، بر این باور است که تمامی کسب و کارها در دنیا نگران آینده هستند و این نگرانی آنها را از انجام بسیاری از طرح ها و اجرای بسیاری از سیاستها منع می کند. در جریان بحران کرونا بسیاری از کسب و کارهای کوچک تعطیل شدند و شمار زیادی از مردم دنیا شغل خود را از دست دادند و همین مساله باعث شد تا  دولتها سیاست حمایت از افراد بیکار شده در جریان کرونا را اجرا کند.

تحلیل گر ارشد موسسه میلفرد بر این باور است در شرایط کنونی نه تنها صاحبان  کسب و کارها و مردم بلکه کل سیاستگذاران اقتصادی نگران آینده هستند. کسب و کارها نگران این هستند  که توان ادامه کار را نداشته باشند و با کم شدن شمار مشتری ها، ورشکسته شوند.از طرف دیگر افرادی که پیشتر شاغل بودند و در جریان این بحران شغل خود را از دست دادند با چالشهای زیادی برای تامین هزینه های زندگی روبرو هستند. به خصوص که نمی دانند چه زمانی می توانند آزادانه برای پیدا کردن کار تازه از خانه خارج شوند و اصلا در این روزها کار تازه ای وجود دارد یا خیر.این مساله باعث می شود تا هزینه های مصرفی خانوارها کاهش یابد و فاکتور منفی دیگری برای رشد اقتصادی کشور است. 

 نیوزیلند یک نمونه موفق است
این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که نیوزیلندی ها فعالیت های عادی خود را ازسر گرفته اند گفت:« اقتصاد نیوزیلند در وضعیت مطلوبی قرار دارد زیرا مردم اطمینان داشتند که اگر از خانه خارج شوند، به بیماری مبتلا نمی شوند. بنابراین اقتصاد در حال رشد و فعالیتهای اقتصادی برقرار است . حتی اگر تا دو سال بعد هم پروازهای بین المللی از سر گرفته نشود و مرزها باز نشود، باز هم اقتصاد کشور نیوزیلند به رشد خود ادامه می دهد.»

 ولی با شناسایی ۲۰ مبتلای جدید در کشور نگرانی ها زیاد شده است و بانک مرکزی این کشور در گزارشی رسمی از هزینه زیاد تعطیلی دوباره فعالیتهای اقتصادی در صورت افزایش شمار مبتلاها خبر داد. در گزارش بانک مرکزی نیوزلند آمده است:«در صورتی که موج تازه ای از بیماری در نیوزلند مشاهده شود و ما مجبور به تعطیلی اقتصاد شویم، افت شدید ارزش تولید ناخالص داخلی را تجربه خواهیم کرد  و این بار سرعت کاهش نرخ رشد اقتصادی از بار اول بیشتر خواهد بود زیرا زیر ساختهای اقتصاد آسیب دیده و ضعیف است.»

بانک مرکزی نیوزیلند پیش بینی کرد در صورت تعطیلی دوباره اقتصاد ارزش تولید ناخالص داخلی این کشور بین ۴ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا می کند. کاهش ۱۵ درصدی در صورت تعطیلی کامل اقتصاد و قرنطینه کامل مردم است و افت ۴ درصد در صورت وضع برخی محدودیتها از قبیل محدودیت  تجمع و غیره.

کد خبر: ۲۷٬۰۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha