۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۴
شیوع ویروس کرونا اغذیه فروشان را زمین زد
بازار گزارش می دهد

شیوع ویروس کرونا اغذیه فروشان را زمین زد

احمدی شهریور، رئیس اتحادیه صنف اغذیه فروشان و مواد غذایی تهران گفت: ویروس کرونا تمامی فعالان صنوف اغذیه فروشی و پزندگان را زمین زد و بسیاری از فعالان در این رسته صنفی امکان ادامه فعالیت ندارند.

بازار؛ گروه اصناف: شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان به تمامی فعالیت های اقتصادی لطمات جبران ناپذیری را وارد کرده است تا جایی که بسیاری از مشاغل امکان بازگشت به چرخه اقتصادی را ندارند به همین دلیل آمار بیکاری در ایران و جهان افزایش یافته و میزان تقاضا برای افزایش بیمه بیکاری بالا رفته است.

بدون تردید با توجه به توقف فعالیت های اقتصادی و تحمیل ضرر و زیان های کلان به تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و ارائه دهندگان خدمات به دلیل شیوع کرونا لازم است تا دولت ها آستین ها را برای حمایت از فعالان اقتصادی بالا زده و امکان احیاء آنها را منطبق با شرایط اقتصادی جدید مهیا کنند.

اصناف به ویژه در بخش توزیع و خرده فروشی یکی از آسیب پذیرترین رسته های اقتصادی هستند که از شیوع ویروس کرونا بیشترین ضرر و زیان را متحمل شده اند ولی در میان صنوف توزیعی بدون تردید آن دسته از فعالان صنفی که در عرصه توزیع مواد غذایی و خوراکی فعالیت داشتند بیشترین زیان ها را متحمل شده اند زیرا هراس از ابتلا به ویروس کرونا میزان مصرف مواد غذایی و خوراکی مردم در خارج از منزل را به حداقل رسانده است.

جوانانی که زود از گردونه اقتصاد خارج شدند
راه اندازی واحد صنفی یکی از تدابیر دولتها برای مقابله با معضل بیکاری به خصوص در دوران پس از جنگ بوده است به همین دلیل برخی از قوانین صنفی از جمله حدود و ثغور صنفی نادیده گرفته شد تا از تعداد جوانان بیکار کاسته شود به همین دلیل تعداد واحدهای صنفی ایران دو تا سه برابر بیشتر از استانداردهای جهانی است.در دنیا به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک واحد صنفی فعالیت می کند اما در ایران به ازای هر ۱۰۰ نفر یک واحد صنفی فعالیت می کند.

در سالهای اخیر جوانانی که امکان یافتن شغلی را برای کسب حداقل حقوق را نداشته و یا سرمایه های بزرگ برای راه اندازی واحدهای صنفی و یا فعالیت های اقتصادی بزرگ را نداشتند با سرمایه گذاری مشارکتی اقدام به راه اندازی کافی شاپ، اغذیه فروشی و فروشگاه های کوچک برای عرضه مواد غذایی کردند.نگاهی به کارگران اغذیه فروشی ها نشان می دهد که بخش عمده ای از فعالان این صنف جوانانی هستند که از شهرستان و استانهای دیگر به امید یافتن کار به پایتخت آمدند و در ازای گرفتن جای خواب و حداقل حقوق در این رسته صنفی فعال شدند اما این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا دیگر نه خبری از فعالیت صنوف خردی مانند اغذیه فروشی ها و... در سطح شهر هست و نه جوانانی که به امید داشتن لقمه ای نان در حال پر کردن نان های باگت از فلافل و .....

در هفته های نخست شیوع ویروس کرونا دولت وعده حمایت از اصناف را برای بازگشت به چرخه اقتصاد را داد ولی در نهایت این حمایت به پرداخت تسهیلات ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومانی به ازای عدم اخراج هر کارگر ختم شد ولی بر اساس اعلام فعالان صنفی تا کنون این تسهیلات به کسی پرداخت نشده است.

مردمی که سودای جان دارند و جوانانی که غم نان
اغذیه فروشان یکی از صنوفی هستند که از شیوع  ویروس کرونا بیشترین آسیب را دیده اند تا جایی که رئیس اتحادیه صنف اغذیه فروشان و مواد غذایی بر این باور است که بسیاری از فعالان این صنف زمین خورده اند و دیگر امکان بازگشت به فعالیت اقتصادی را ندارند.

 اسداله احمدی شهریور در گفتگو با خبرنگار بازار  اظهار کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا فعالان در صنوف اغذیه فروشی و پزندگان به هیچ عنوان فعالیت اقتصادی نداشته اند و همین امر زیان بسیاری را به این صنف وارد کرده است. 

وی افزود: هر چند از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اغذیه فروشان و پزندگان می توانند فعالیت صنفی خود را آغاز کنند اما عدم استقبال مردم از فعالیت این صنف موجب شده تا بسیاری از کسبه اقدام به بازگشایی واحدهای خود نکنند زیرا در صورت بازگشایی و نداشتن فروش مناسب صرفا به آنها هزینه های جانبی مانند آب، گاز، برق، تلفن، نیروی انسانی و هزینه فساد مواد اولیه تحمیل می شود بنابراین بسیاری از فعالان این صنف بازگشایی واحد صنفی خود را به صرفه و صلاح نمی دانند.

رئیس اتحادیه صنف اغذیه فروشان و مواد غذایی تهران ادامه داد: در پایتخت سه هزار واحد صنفی دارای پروانه در رسته اغذیه فروشی و مواد غذایی فعالیت می کنند که تمامی این واحدها به دلیل شیوع ویروس کرونا ضرر و زیان هنگفتی را متحمل شدهاند اما با ادامه شرایط رکود در این بازار بدون تردید ۱۰ درصد از کسبه دارای مجوز صنف اغذیه فروشی ها (۳۰۰ واحد صنفی) امکان بازگشت به چرخه فعالیت اقتصادی را ندارند.

احمدی شهریور با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت از سوی فعالان صنف اغذیه فروشان و مواد غذایی تصریح کرد: اغذیه فروشی ها تلاش می کنند تا تمامی پروتکل های بهداشتی مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا را رعایت کند اما از آنجایی که شیوع ویروس کرونا مردم را به سودای حفظ جان انداخته است امکان بازگشت کامل فعالان این صنف به چرخه اقتصادی وجود ندارد. به همین دلیل لازم است تا دولت نسبت به حمایت از فعالان صنفی اقدامات جدی انجام دهد.

این فعال صنفی خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت تا کنون در زمینه حمایت از فعالان صنفی و جبران بخشی از ضرر و زیان اصناف تلاشی نکرده است و تمامی برنامه های حمایتی اش را روی کاغذ نگه داشته است.

کد خبر: ۲۶٬۸۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha