۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
مصوبه اجرای تعیین سقف اجاره بها به مشاوران املاک ابلاغ شد/ مستاجران مطالبه گری کنند
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با بازار:

مصوبه اجرای تعیین سقف اجاره بها به مشاوران املاک ابلاغ شد/ مستاجران مطالبه گری کنند

عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه مصوبه دولت برای اجرای تعیین سقف اجاره بها به مشاوران املاک ابلاغ شد گفت: مستاجران نسبت به اجرای قانون تعیین سقف اجاره بها مطالبه گری کنند.

بازار؛ گروه راه و مسکن: با تعیین سقف اجاره بها اولین موضوعی که به ذهن می رسد این است که آیا به غیر از موجران و مستاجران، مشاوران املاک برای دریافت کمیسیون حاضر هستند این مصوبه را به نفع مستاجران اجرایی کنند یا خیر؟

این روزها فصل نقل و انتقالات بازار مسکن شروع شده و بازار اجاره داغ است به همین منظور به نظر می رسد اگر مصوبه دولت مبنی بر رعایت تمام مالکان به تعیین سقف اعلام شده اجرایی شود می توان شاهد سر و سامان پیدا کردن نرخ های اجاره بها باشیم. از بازار مسکن خبرها اینگونه حکایت دارند که نرخ اجاره بها در تهران به شکل بسیار وحشتناکی رشد کرده و احتمال می رفت اگر دولت با این مصوبه اخیر به بازار ورود نمی کند چه بسا نرخ های اجاره بها بیشتر از تصور افزایش می یافت.

موجران هر قیمتی را که می توانند در بازار ارائه می کنند
حسام عقبایی نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در پاسخ به این پرسش که آیا تعیین سقف اجاره بها که از امروز اجرایی شده قابلیت اجرا دارد یا خیر؟ و آیا مالکان حاضر هستند به این مصوبه تن دهند؟ گفت: در حال حاضر در یک شرایط بحرانی از لحاظ اقتصادی و اجاره بها هستیم و همه از دولت مطالبه این را دارند که دولت با راهکارهای مختلف وضعیت کنونی و لجام گسیخته بازار مسکن و اجاره بها را درمان کند. 

وی افزود: مصوبه ای که دیروز از سوی ستاد کرونا ابلاغ و مقرر شد تا سقف افزایش اجاره بها در تهران 25 درصد، در کلانشهرها 20 درصد و سایر شهرها 15 درصد باشد به مستاجران کمک خواهد کرد تا با حمایت های قضایی و تعزیراتی پشت آن از یک وضعیت نسبی خوبی در اجاره بها را شاهد باشند. هر چند برای اینکه بازار مسکن و اجاره بها در دراز مدت شاهد یک بازار تثبیت شده باشد باید عرضه و تقاضای مسکن به تعادل برسد. 

مصوبه اخیر دولت و ستاد کرونا می تواند برای کوتاه مدت تاثیر مثبتی بر بازار مسکن و اجاره بها داشته باشد

عقبایی با اشاره به اینکه وضعیت بازار مسکن و اجاره بها به گونه ای شده است که این روزها موجران هر قیمتی را که می توانند در بازار ارائه می کنند تاکید کرد: این روزها در شرایط کرونا قرار داریم و تمام کسب و کارها در پی این وضعیت دچار مشکل شده و مستاجران بیش از پیش آسیب پذیرتر شده اند. لذا ایجاب می کرد که برای جلوگیری از افزایش بیش از حد اجاره بها اقدامی مناسب صورت می گرفت بنابراین مصوبه اخیر دولت و ستاد کرونا می تواند برای کوتاه مدت تاثیر مثبتی بر بازار مسکن و اجاره بها داشته باشد.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تاکید بر اینکه مصوبه روز گذشته ستاد مبارزه با کرونا به مشاوران املاک ابلاغ شده است تاکید کرد: این مصوبه به تمام مشاوران املاک برای اجرا ابلاغ شده است اما خواهشی که می توان داشت این است که مستاجران نسبت به این مصوبه دولت مطالبه گری داشته باشند تا این مصوبه به خوبی اجرایی شود.

وقتی سران سه قوه پیگیر این مصوبه هستند بدون شک این تعیین سقف به خوبی اجرایی و عملیاتی خواهد شد. پس می توان گفت مشاوران املاک نسبت به اجرای آن اقدام کنند

وی در پاسخ به این پرسش که این برنامه تعیین سقف اجاره بها در دوران دولت احمدی نژاد هم اجرا شد اما بازخورد خوبی حداقل در میان مشاوران املاک نداشت. آیا این برنامه در دولت دوازدهم می تواند موفق باشد؟ گفت: سران سه قوه به دنبال این هستند که التهاب را از بازار اجاره کم کنند. پس وقتی سران سه قوه پیگیر این مصوبه هستند بدون شک این تعیین سقف به خوبی اجرایی و عملیاتی خواهد شد. پس می توان گفت مشاوران املاک نسبت به اجرای آن اقدام کنند. 

عقبایی ادامه داد: اما نکته ای که وجود دارد این است که دولت نباید از توازن عرضه و تقاضای مسکن غافل شود. پس دولت باید به فکر این باشد که اگر وضعیت بهتر شد به سمت تولید و عرضه مناسب مسکن حرکت کند. یعنی علاوه بر جدیت در ادامه و اتمام طرح اقدام ملی مسکن به سمت مسکن استیجاری حرکت کند.

وی با اشاره به اینکه بسته حمایتی دولت برای مستاجران نیز اگر زودتر تصویب و ابلاغ شود می تواند به نفع مستاجران باشد گفت: بسته حمایتی دولت برای مستاجران که در قالب تسهیلات خواهد بود باید با نرخ سود پایین و کارمزد حداقل باشد. اما توصیه و تاکید ما این است که این روزها مستاجران نسبت به مصوبه دولت برای تعیین سقف اجاره بها مطالبه گری کنند.

آیا بر اساس قانون اجاره بها مشمول تعزیرات می شود؟
نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آیا بر اساس قانون اجاره بها مشمول تعزیرات می شود؟ گفت: نظارت در حکم قانون است و مصوبات ستاد کرونا اگر از این قانون سرپیچی نکند نهادهای نظارتی می توانند نظارت کنند.

کد خبر: ۲۶٬۸۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha