۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
سود ۶۶۷ میلیارد ریالی با راه اندازی چاه نفتی ۱۴۵ رگ سفید آغاجاری 
با دبی روزانه دو هزار بشکه نفت محقق شد؛

سود ۶۶۷ میلیارد ریالی با راه اندازی چاه نفتی ۱۴۵ رگ سفید آغاجاری 

اهواز - رئیس مهندسی بهره برداری شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری گفت: چاه شماره ۱۴۵ میدان نفتی «رگ سفید-۱» با شلیک یک گلوله در ناحیه گازی به روش فرازآوری طبیعی در مدار تولید قرار گرفت و این کار منجر به سود ۶۶۷ میلیارد ریالی در سال شده است.

به گزارش خبرنگار بازار به نقل از شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، علی همراه پور در این باره توضیح داد: حفاری چاه ۱۴۵ میدان رگ سفید-۱  با هدف توسعه و تولید نفت از دامنه جنوبی مخزن بنگستان آغاز و با حفاری انحرافی و افقی انجام شد.

وی بیان کرد: در ابتدا چندین مرحله اقدام اصلاحی از قبیل سه مرحله اسید کاری با دستگاه لوله مغزی سیار و یک مرحله اسیدکاری گسترده در حجم بالا انجام شد که به رغم تلاش فراوان، به دلیل افت فشار سرچاهی ناشی از کاهش شدید فشار تحتانی راه اندازی چاه میسر نشد.

رئیس مهندسی بهره برداری شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری افزود: با توجه به موفقیت آمیز بودن فرازآوری طبیعی با گاز در چند حلقه چاه از این میدان، بررسی‌هایی برروی این چاه توسط کارشناسان این امور صورت گرفت که نتایج آن درصد موفقیت بالای اجرای این روش در چاه را نشان می داد.

همراه پور گفت: یک گلوله در عمق دو هزار و ۷۹ متر حفار، شلیک و برای برقراری ارتباط شبکه ها با کلاهک گازی مخزن، نسبت به جریان دادن چاه به سمت مجموعه تفکیک اقدام شد که در نهایت چاه با دبی دو هزار بشکه در روز در مدار تولید قرار گرفت.

وی یادآور شد: سود و صرفه حاصل از راه اندازی این چاه با استفاده از این روش توسط کارشناسان متعهد این شرکت بالغ بر ۶۶۷ میلیارد ریال در سال برآورد شده که اقدام بسیار ارزشمندی در افزایش تولید محسوب می شود.

رئیس مهندسی بهره‌برداری شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری در پایان در خصوص راه اندازی این چاه گفت: تجربه ثابت کرده است در هر برهه ای از زمان و خصوصاً در شرایط سخت تحریم، توانمندی‌های کارشناسان داخلی گره‌های کور بسیاری را باز نموده و متعاقب انجام موفقیت‌آمیز عملیات مذکور، بررسی و برنامه‌ریزی برای استفاده از این روش و یا روش‌های دیگر بر روی چاه‌های این میدان همچنان ادامه دارد.

کد خبر: ۲٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha