۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
شتاب قیمت خودرو با سوختی به‌نام ارز/ کاهشی در کار نیست
«بازار» گزارش می دهد؛

شتاب قیمت خودرو با سوختی به‌نام ارز/ کاهشی در کار نیست

کارشناسان صنعت خودرو سازی می گویند: قیمت انواع ارز در حالی سیر صعودی را می پیماید که صنعت خودرو سازی کشور اکنون نیازمند ارز وارداتی برای تامین مواد اولیه است و در صورت تداوم بهای ارز، بازار خودرو نیز دستخوش قیمت می شود.

اسدالله خسروی؛ بازار: رشد ۳ و بعضا ۴ برابری قیمت خودرو در یکی دو سال اخیر امید خیلی از متقاضیان را برای دستیابی به خودرو های با قیمت نسبتا ارزان ناامید کرد در چنین شرایطی دولت برای حمایت از این قشر ثبت نام خودرو را باب کرد و این ثبت نام نیز به موجب متقاضی بسیار بالا و عرضه فوق العاده اندک نتوانسته است پاسخگوی نیاز مردم شود.
با این وجود بازار آزاد معاملات خودرو به دلیل سیگنال کاهش شدید تولید و عرضه این کالا به بازار متناسب با میزان تقاضای انبوه موجود و نیز افزایش روزانه نرخ ارز، قیمت ها را افزایش داده تا جایی که اکنون خرید و فروش خودرو توافقی انجام می شود بدون اینکه نظارت و یا کنترلی در این بازار دیده شود.
به طور مثال پراید حدود ۸۰ میلیونی که تا دو سال گذشته ۲۰ و چند میلیون تومان قیمت داشت و بحث عدم کیفیت و ایمنی آن همیشه بر سر زبانهاست بود، اکنون در بازار برای خیلی ها که خودرو ندارند کالایی لوکس محسوب می شود چرا که خرید این نوع خودرو برای قشر کم درآمد و متوسط جامعه به دلیل قیمت بالایی آن تا حدی دست نیافتنی شده است.
خودرویی درون شهری که قابلیتی در مسافرت های برون شهری ندارد و از طرفی سازمان ملی استاندارد مقرر کرده است تا تولید این خودروی اقتصادی متوقف و یا نسبت به استانداردسازی مربوط اقدام شود.

با وجود تلاش و اصرار زیاد برای اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرویی به حاشیه برود. حالا درچنین شرایطی که مردم بالاجبار راضی به خرید همین خودروها هستند اما گرانی ها امان نمی دهد تا به این خودروها دست یابند


مردم بالاجبار راضی به خرید خودروهای کم کیفیتند
 رعایت استانداردهای ۸۵ گانه برای تامین امنیت سرنشینان و برخورداری خودرو های ساخت داخل از استانداردها و کیفیت لازم و ...که قرار بود از دیماه سال گذشته در صورت سرپیچی خودروسازان از دستورات سازمان ملی استاندارد نسبت به این امر خط تولید خیلی از خودرو ها متوقف شوند. البته اعمال مجدد تحریم ها علیه کشورمان که صنعت خودروسازی را با مشکلات زیادی مواجه کرد باعث شد تا برنامه های سازمان استاندارد با وجود تلاش و اصرار زیاد برای اجرای استانداردهای ۸۵گانه خودرویی به حاشیه برود. حالا درچنین شرایطی که مردم بالاجبار راضی به خرید همین خودروها هستند اما گرانی ها امان نمی دهد تا به این خودروها دست یابند.
حالا روز به روز بر قیمت این کالا که از استاندار لازم برخوردار نیست افزوده می شود افزایش قیمتی که کارشناسان صنعت خودروسازی و فعالان این بخش ناشی از رشد هزینه های تولید بخصوص گرانی ارز می دانند.
ارزی که قیمت آن همچون قیمت خودرو در بازار از کنترل خارج شده و دلاری که سد قیمت ۲۰ هزار تومان را در این روزها شکسته است.
کارشناسان خودرو معتقدند گرانی ارز گلوی این صنعت را فشرده است و در صورت تداوم آن مشکلات زیادی را به این بخش تحمیل و دست متقاضیان کم درآمد را برای خرید خودروهای نسبتا ارزان داخلی، تا حدی کوتاه می کند.

ارز گران خودرو را گرانتر می کند
محمد رضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی خودرو در گفتگو با «بازار» درباره تاثیر گذاری رشد نرخ ارز در بازار بر قیمت خودرو، گفت: افزایش نرخ ارز قطعا بر رشد قیمت خودرو تاثیرگذار است چرا که بخش عمده ای از قطعات و مواد اولیه برای ساخت خودرو از خارج وارد می شود. در چنین شرایطی با گران شدن ارز نه فقط مشکلات صنعت خودرو و قطعه سازی در کشور بیشتر می شود بلکه این روند موجب افزایش هزینه های تولید و در نهایت افزایش قیمت تمام شده خودرو خواهد شد.
وی با بیان اینکه زلف خودرو به نوسان ارز گره خورده است، افزود: در صنعت خودرو سازی تنها چبزی که با نرخ ارز در این صنعت نوسان ندارد، هزینه های دستمزد است که در این بخش نیز اکنون ۴۰ درصد رشد مشاهده می شود. بنابراین هر گونه تغییری در نرخ ارز، صنعت خودرو سازی را با متغییرات قیمتی محصولات، روبه رو می کند.
عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان یکی از اشتباهات دولت را دخالت در قیمت گذاری خودرو عنوان کرد و افزود: تجربه دهه هفتاد نشان می دهد که واسپاری قیمت ها به بازار عرضه و تقاضا رشد قیمت خودرو را کند و منطقی می کند. به طور مثال در آن دهه شورای عالی اقتصاد تصمیمم هوشمندانه ای گرفت و از مداخله در تصمیم گذاری برای قیمت خودرو خود را کنار کشید این موضع باعث شد تا طی حدود ۱۳ سال با توجه به افزایش ۳۰۰ درصدی مواد اولیه ساخت قطعات و...خودرو شاخص قیمت این کالا فقط حدود ۲۵ درصد افزایش یابد.

عدم همراهی بانک مرکزی در تامین ارز برای واردات مواد اولیه
وی افزود: رشد قیمت ارز و مشکلات تحریمی همچنین عدم همراهی بانک مرکزی در تامین به موقع ارز برای واردات مواد اولیه و ... باعث شده تا صنعت خودروسازی کشور در وضعیت بسیار بدی قرار گیرد از طرفی نیز افزایش قیمت محصولات این صنعت در کنار کاهش ارزش پول ملی مصرف کنندگان خودرو را نیر در تنگنا قرار دهد.
نجفی منش به زیان ۴۰ هزارمیلیاردی صنعت خودرو سازی طی دو سه سال اخیر اشاره کرد و افزود: عدم پرداخت پول از سوی خودرو سازان به قطعه سازان منجر به کاهش سطح تولید قطعات خودرو و بی انگیزگی قطعه سازان منجر و نتیجه آن یه کاهش تولید محصولات شرکت های خودروساز انجامید.

 خرید ارز از بازار آزاد برای واردات 
حسن عموزاده کارشناس خودرو و قائم مقام پیشین مدیرعامل در حوزه فروش و خدمات پس از فروش گروه سایپا نیز در گفتگو با «بازار» درباره تاثیر گذاری نرخ ارز بر قیمت خودرو در بازار گفت: خودروسازی ایران صنعتی کاملا وابسته است و قطعه سازان ما نیز که در این صنعت فعالیت می کنند مواد اولیه آنها از خارج تامین می شود بنابراین افزایش قیمت ارز تاثیر بسزایی بر افزایش قیمت خودرو و هزینه های تولید خودرو سازان به جای می گذارد.
وی با بیان اینکه هم اکنون  قطعه سازان ما مشکل کمبود ارز برای تامین مواد اولیه و ... دارند، افزود: عوامل تولید در صنعت خودرو سازی کشور نیازمند ارز دولتی هستند و از آنجایی که نیاز آنها به این کالا از سوی بانک مرکزی تامین نمی شود، بنابراین مجبورند در مواقعی اقدام به خرید ارز آزاد از بازار کنند که تاثیر خرید ارز آزاد با قیمت بالا بی شک قیمت خودرو را در داخل افزایش می دهد.

مردم منتظر کاهش قیمت خودرو نباشند
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد:خیلی ها منتظر کاهش قیمت خودرو هستند در حالی که با چنین وضعیتی کاهش قیمت خودرو بعید به نظر می رسد و احتمال افزایش قیمت این کالا با توجه به رشد قیمت ارز در بازار دور از انتظار نیست. وی با بیان اینکه متعادل کردن قیمت خودرو در بازار برای دستیابی مردم به این کالا بستگی به تصمیم گیری و سیاست گذاری های بانک مرکزی، وزارت صمت و ... دارد، گفت: بانک مرکزی این روزها از مدیریت سیستم ارزی خارج شده است و توجه آنچنانی به صنایع تاثیر گذار بر اقتصاد کشور و خانوار را ندارد. در چنین شرایطی اگر قیمت ارز در بازار همچنان روند رو به رشدی را داشته باشد بی شک صنعت خودرو سازی فلج و قیمت خودروها بیش از پیش افزایشی می شود.
به گزارش «بازار» قیمت ها هم اکنون در بازار خودرو بالاست و نرخ آن روز به روز بالاتر هم می رود چرا که افزایش قیمت خودرو تابع افزایش نرخ ارز در بازار است و ازآنجایی که قطعه سازان نیز نسبت به همراهی بانک مرکزی در تامین ارز دولتی برای واردات مواد اولیه گله مندند و مجبورند ارز آزاد تهیه کنند بنابراین نمی توان آینده قیمت خودرو را به خوبی پیش بینی کرد چرا که اکنون خودرو  قیمت ثابتی ندارد.

کد خبر: ۲۶٬۸۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha