۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۸
۳۲۰۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی احداث می شود
در قالب طرح ملی مسکن؛

۳۲۰۰ واحد مسکونی در خراسان جنوبی احداث می شود

بیرجند- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از احداث سه هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی در قالب طرح ملی مسکن در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار بازار،  وحید داعی عصر یکشنبه در دیدار با نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی که در دفتر نماینده مجلس برگزار شد، بیان کرد: مسکن کالایی است که نهاده های اقتصادی سیمان، شن، آهن و سایر مصالح در آن بکار می رود که در این خصوص وزارت صمت متولی است.

وی افزود: در شرایط کنونی و افزایش قیمت مسکن؛ آنچه که اکنون می تواند التیام کوچکی برای مردم باشد، طرح اقدام ملی مسکن است که در این خصوص خاکبرداری ها شروع شده، در حال اخذ پروانه هستیم و تا یک ماه آینده اجرای فونداسیون ها آغاز خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی بیان کرد: در خصوص اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهر بیرجند که با اوج افزایش قیمت ها مواجه شده است،  سایت ۲۷ هکتاری برای ساخت ۳ هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی پیش بینی شده است.


زمین های طرح مسکن ملی رایگان است

داعی با اشاره به اینکه در سطح استان ۵ هزار و ۳۰۰ نفر در طرح مسکن ملی ثبت نام کرده اند، گفت: بیش از ۵۰ درصد از متقاضیان مسکن که به دفتر نماینده مجلس مراجعه می کنند و برای تامین مسکن نگرانند، در قالب طرح اقدام ملی ساماندهی خواهند شد.

وی اظهارکرد: بر اساس برآوردی که انجام شده است، ساخت هر متر از این واحدهای مسکونی با هزینه پروانه و انشعابات و البته بدون نصبیجات مثل شیرآلات و کابینت و ...، حدود سه میلیون تومان تمام می شود.

وی ادامه داد: بطور مثال هزینه لازم برای هر واحد ۱۰۰ متری، ۳۰۰ میلیون تومان برآورد می شود.  

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه در طرح اقدام ملی، برای تهیه زمین یک ریال هزینه هم دریافت نمی شود و این زمین ها بصورت رایگان و همان طرح ۹۹ ساله واگذار می شود، تصریح کرد: واگذاری زمین برای تمام  سه هزار و ۲۰۰ واحد مسکن رایگان است و هزینه های اعلام شده هم فقط برای آماده سازی این واحدها است.


آورده ۱۵۰ میلیون تومانی متقاضیان مسکن ملی ظرف سه سال

داعی ادامه داد: برای ساخت این زمین ها، ۱۰۰ میلیون تومان وام ارائه می شود و خود متقاضی هم باید در ظرف سه سال؛ حداقل ۱۵۰ میلیون تومان آورده داشته باشد که در این شرایط اقتصادی، ساخت و ساز با قیمتی کمتر از این ارقام امکان پذیر نیست.

وی یادآور شد: برنامه ای که دولت فعلا در حوزه مسکن دارد، امکان واگذاری رایگان مسکن برای افراد تحت پوشش کمیته امداد، طرح صندوق یکم با ارائه تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با سود ۹ درصد برای زوج های جوان و همین طرح اقدام ملی مسکن است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در خصوص شبهه ای که در خصوص واگذاری زمین به کارکنان اداره کل راه و شهرسازی استان هم پیش آمده است، مطرح کرد: وزارت مسکن و راه و شهرسازی از سال ۱۳۷۰ و از همان زمانی که با عنوان سازمان مسکن شهری فعالیت می کرده است، برای تامین مسکن همکاران این وزارت خانه، دستورالعملی را در دستور کار دارد.

داعی افزود: در قالب همین دستورالعمل هم و آن هم در یک سال و نیم قبل، در سفر آقای وزیر به استان، مجوز واگذاری قطعات زمینی به کارکنان این اداره کل اخذ شد. البته این واگذاری ها تنها برای کارکنان اداره کل راه و شهرسازی نبوده؛ بلکه برای تعاونی های ارتش و فرهنگیان هم واگذار شده است.

وی با اشاره به تاخیر در واگذاری های مسکن ۰۴ بیرجند هم اظهارکرد: اگر تعاونی های مسکن تخلفی از جمله تاخیر در واگذاری یا مثلا پاداش برای هیئت مدیره و ... انجام دهند، مرجع رسیدگی به این تخلفات، وزارت تعاون است و اداره کل تعاون به عنوان دستگاه حاکمیتی ناظر بر تعاونی ها باید به این موارد رسیدگی کند.

داعی در خصوص توقف ساخت جاده بیرجند- فردوس- معلمان هم بیان کرد: مطالعات این طرح تا معلمان انجام شده؛ اما به سایت موشکی وپدافند سپاه برخورد کرده است که اکنون مشاور در حال بازنگری مطالعات است و شاید مسیر جایگزینی برای آن پیدا شود. اما اگر وزارت دفاع یا پدافند کشور با این پهنه موافقت نکند، این قسمت عملا از طرح خارج خواهد شد.

کد خبر: ۲۶٬۷۲۳

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha