۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۹
افزایش سوددهی شرکت‌های صنعتی چین
برای نخستین بار در ۶ ماه اخیر رقم خورد

افزایش سوددهی شرکت‌های صنعتی چین

سوددهی شرکت‌های صنعتی چینی در ماه مه برای نخستین بار در شش ماه اخیر افزایش پیدا کرد؛ نشانه‌ای که از جنب و جوش احیای اقتصادی این کشور حکایت دارد.

به گزارش بازار به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، اداره ملی آمار چین  اعلام کرد که عواید شرکت‌های صنعتی چین در ماه مه در مقایسه با مدتی مشابه در سال گذشته با افزایش ۶درصدی به ۵۸۲.۳ میلیارد یوآن (۸۲.۲۸ میلیارد دلار) رسید.

احیای این بخش پس از ریزش ۴.۳ درصدی ماه آوریل رقم خورده و بیشترین افزایش ماهانه از مارس ۲۰۱۹ محسوب می‌شود. به دنبال برداشته شدن محدودیت های مرتبط با شیوع ویروس کرونا که به  فلج شدن تقریبی اقتصاد چین برای هفته ها منجر شد، فعالیت اقتصادی این کشور به وضوح در حال بهبود است اما احیا بانوسان بوده و در بحبوحه افزایش نگرانی ها در خصوص بروز موج دوم همه گیری، تقاضا در داخل و خارج همچنان متزلزل است.

«ژو هونگ» مقام ارشد اداره آمار چین گفت: با وجود رشد رخ داده در ماه مه، بازارها همچنان نسبتا ضعیف بوده و تداوم احیای عواید همچنان به بررسی نیاز دارد. عواید شرکت‌های صنعتی چین در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۰ نسبت به مدتی مشابه در سال گذشته با ریزش ۱۹.۳ درصدی به ۱.۸۴ تریلیون یوآن رسید.

افزایش سود شرکت‌ها در ماه مه تحت تاثیر احیای سوددهی صنایع کلیدی همچون پالایش نفت، برق، مواد شیمیایی و فولاد صورت گرفته است. به عنوان مثال، بخش پالایش نفت در ماه مه سود ۱۱.۶ میلیارد یوآن را به ثبت رساند که در مقایسه با سال گذشته رشد ۸.۹ درصدی را تجربه کرده است؛ بخش صنعت برق رشد ۱۰.۹ درصدی عواید را در ماه مه ثبت کرد؛ این بخش در ماه آوریل کاهش ۱۵.۷ درصدی را تجربه کرده بود.

عواید شرکت‌های صنعتی دولتی چین از ژانویه تا مه و برمبنای سالیانه ۳۹.۳ درصد کاهش پیدا کرد؛ این رقم برای چهار ماهه نخست سال ۴۶ درصد افت کرد. سوددهی بخش خصوصی در پنج ماه نخست سال با ریزش ۱۱درصدی مواجه شده است که در مقایسه با چهار ماه نخست بهبود پیدا کرده است. بدهی شرکت‌های صنعتی در پایان ماه مه ۶.۶ درصد افزایش یافته است؛ این رقم برای پایان آوریل ۶.۲ درصد بوده است.

کد خبر: ۲۶٬۷۰۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha