۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷
هر ۱۰۰ شاخه گل و گیاه معادل یک بشکه نفت ارز آوری دارد
مدیرکل دفتر گلخانه‌های وزارت جهاد کشاورزی:

هر ۱۰۰ شاخه گل و گیاه معادل یک بشکه نفت ارز آوری دارد

تقوی با اشاره به اینکه هر صد شاخه گل و گیاه معادل یک بشکه نفت است، عنوان کرد: اگر صنعت گل و گیاه نهاده‌هایی همچون آب، برق و گاز را در کشور مصرف می‌کند، اما از آن‌طرف بالاترین خروجی را نیز ارائه می‌دهد.

به گزارش بازار به نقل از صداوسیما، رضا اخگری، تولید کننده گل و گیاه با اشاره به اینکه بیش از شش سال از فعالیت وی در عرصه گل و گیاه و گلخانه می‌گذرد، درباره شرایط تولید گل و گیاه اظهار کرد: صنعت پرورش گل و گیاه همیشه همراه با مشکلاتی اعم از یافت نشدن آفت کش‌ها و یا گرانی نیازهای بازار همچون کود بوده است اما شرایطی که کرونا ایجاد کرده است، وضعیت را بسیار بغرنج کرده است.

این تولید کننده گل و گیاه از ضرورت حمایت از صنعت پرورش گل گفت و تصریح کرد: تنها راه نجات بازار گل و گیاه، کمک همه جانبه دولت و مسئولین است تا شاید مشکلات تا حدودی کاهش پیدا کند. البته بدون تردید همه مشاغل دچار این مشکلات شده‌اند اما این کسب و کارها می‌توانستند موقتاً کار خود را تعطیل کنند و دوباره فعالیت خود را آغاز کنند.

وی ادامه داد: پرورش دهندگان گل و گیاه نمی‌توانند گلخانه را تعطیل کنند. اگر دو هفته کارهای روتین روزانه مانند سم پاشی و ریختن کود را انجام ندهیم، شش ماه تولید محصولات به عقب می‌افتد و مجبور می‌شویم بوته‌ها را هرس کامل انجام دهیم.

اخگری از عدم همکاری نهادها در زمان کرونا با گلخانه‌ها گفت و بیان کرد: توقع این بود پرداخت قبوض آب و برق چند ماه عقب بیافتد تا زمانی که گل‌ها را بتوانیم به فروش برسانیم و یا اینکه حداقل قبوض را به صورت قسطی پرداخت کنیم اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه اخطار قطع برق و گاز ارسال شد.

غلامرضا تقوی در ادامه به صوت تلفنی در برنامه حضور یافت و گفت: یکی از اتفاقات بسیار خوبی که در این سال‌ها افتاده است، مسئله تولید گل و گیاه از حاشیه به متن آمده است و در اثر همین فعالیت‌ها و کارهای فرهنگی که انجام شده است، دولت اهمیت و ضروریت گل و گیاه را درک کرده است.

وی افزود: جمهوری اسلامی در خیلی از موراد خودکفا است اما در عین حال برای واردات بسیاری از کالاها نیاز به ارز دارد و موضوع گل و گیاه در این حوزه اهمیت خود را نشان می‌دهد زیرا می‌تواند ارز آور باشد. اگر صنعت گل و گیاه نهاده‌هایی همچون آب، برق و گاز را در کشور مصرف می‌کند، اما از آن‌طرف بالاترین خروجی را نیز ارائه می‌دهد.

مدیر کل دفتر گلخانه‌ها و گیاهان تزئینی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه هر صد شاخه گل و گیاه معادل یک بشکه نفت است، عنوان کرد: اگر قرار است یک کسب و کاری در کشور رشد کند، لازمه آن این است که همه ارکان اعم از تصمیم گیرندگان و فعال کنندگان در این عرصه باید زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند.

وی به جایگاه دولت در عرصه سیاست گذاری و برنامه‌ریزی در حوزه پرورش گل و گیاه اشاره و اظهار کرد: خوشبختانه دولت در این زمینه توجیه شده است و به اهمیت آن پی برده است که این موضوع بسیار مهم است زیرا در سال‌های گذشته گل و گیاه تنها از زاویه یک فعالیت تزئینی دیده می‌شد اما امروز همه افراد و مسئولین به جایگاه واقعی آن پی برده‌اند و این مسئله زمینه ساز حمایت‌ها از فعالیت‌هایی حوزه گلخانه و پرورش گل و گیاه شده است.

کد خبر: ۲۶٬۶۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha