۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
روزانه ۱.۳ دریاچه چیتگر  در تهران آب مصرف ‌می‌شود/ در فاضلاب خام تهران هم اثری از کرونا نیست
مدیرعامل آبفای تهران خبر داد

روزانه ۱.۳ دریاچه چیتگر در تهران آب مصرف ‌می‌شود/ در فاضلاب خام تهران هم اثری از کرونا نیست

بختیاری مدیرعامل آبفای تهران با بیان اینکه پیش بینی می شود میزان مصرف آب از مرز ۴ میلیون مترمکعب در روز هم گذر کند، گفت: این میزان مصرف معادل ۱.۳ حجم دریاچه چیتگر است. این حجم از مصرف در حالی اتفاق می افتد که بر اساس آمار میزان بارندگی در امسال که شرایط خیلی خوبی داشتیم، تنها نصف استاندارد جهانی است.

به گزارش بازار، محمدرضا بختیاری در نشست خبری در جمع خبرنگاران حجم کنونی ذخایر سدهای تهران را یک میلیارد و ۱۸۳ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: سال گذشته در همین مدت میزان موجودی آب سدها یک میلیارد ۲۱۹ میلیون متر مکعب بود که امسال ۸۵ میلیون متر مکعب کسری را شاهدیم که دلیل آن استفاده غیرنرمال بوده است.

او میزان مصرف در شرایط فعلی را ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مکعب اعلام کرد و افزود: با ورود کرونا معادلات استفاده از منابع آبی در کشور تغییر کرد به طوری که از ابتدای اسفند با ۲۵ درصد افزایش مصرف در تهران مواجه بودیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با بیان اینکه هنوز به پیک گرما نرسیده‌ایم، ادامه داد: پیش بینی ما این است که میزان مصرف در تهران از مرز ۴ میلیون مترمکعب هم گذر کند. برای درک بزرگی این عدد بهتر است که بدانید که این رقم معادل ۱.۳ دریاچه چیتگر است. در سال‌های گذشته اعلام ‌می‌کردیم که تهرانی‌ها روزانه به اندازه یک دریاچه چیتگر آب مصرف ‌می‌کنند اما حالا حتی ۳۰ درصد هم بیشتر از حجم دریاچه چیتگر آب مصرف ‌می‌کنیم.

به گفته این مقام مسئول، میزان موجود سدها با وجود افزایش ۱۷ درصدی سطح بارندگی‌ها از یک میلیارد و ۲۱۹ میلیون مترمکعب به یک میلیارد و ۱۸۳ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

مطالبات آبفا به ۶۰۰ میلیارد تومان رسید
او همچنین مطالبات آبفای تهران از بخش خانگی و غیر خانگی را ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: دو برابر این رقم نیز ما به پیمانکاران بدهکاریم.

بختیاری همچنین قیمت تمام شده تامین و توزیع آب را حدود ۲۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است که آب بهای دریافتی از مشترکان در تهران تنها ۷۰۰ تومان و در سایر شهرها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان است.

او با بیان اینکه کشور ما به لحاظ منابع آبی یک کشور فقیر محسوب ‌می‌شود، ادامه داد : آب بهایی که در ایران دریافت ‌می‌شود یک دهم کشوری همچون کاناداست که ۷۰ درصد ذخایر آبی دنیا را دارد.

به گفته او، ۹۰ درصد کشور ما در منطقه خشک، نیمه خشک و فراخشک واقع شده، ۳ درصد نیمه مرطوب و ۷ درصد مرطوب است اما بیش از کشور کانادا که ۷۰ درصد ذخائر آبی دنیا را دارد مصرف می‌کنیم.

به گفته او، میزان بارندگی‌ها در امسال به حدود ۴۲۵ میلیون مترمکعب رسیده و ما هم از این اتفاق بسیار خوشحال بودیم. این خوشحالی برای این حجم از مصرف در حالی به دلیل سال های خشک در ما ایجاد شده که متوسط بارندگی‌ها طبق استاندارد جهانی حدود دوبرابر این رقم است.

اثری از کرونا در فاضلاب خام تهران هم نیست
بختیاری با بیان اینکه آب شرب تهران بالاترین کیفیت را دارد افزود: در دوران کرونا حتی در اروپا نیز آب آشامیدنی حاوی ویروس کرونا بود اما در شهر تهران نه تنها آب شرب بلکه در آب فاضلاب خام ویروس کرونا مشاهده نشد. دلیلش این است که با وجود گرانی کلر بالاترین میزان کلر یعنی ۸ دهم میلی‌گرم بر لیتر را وارد آب می‌کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود در رابطه با وضعیت مصرف در دستگاه‌های دولتی گفت: طی نامه‌ای که به استاندار اعلام کردیم که دستگاه‌ها باید میزان مصرف خود را حدود ۲۰ درصد کاهش دهند. چنانچه نهاد و ارگانی میزان مصرف خود را کاهش ندهد نسبت به قطع آب آنها اقدام خواهیم کرد.

از شبکه فاضلاب تهران چه خبر
او درباره شبکه فاضلاب تهران گفت: ۸۷ درصد شبکه در تهران اجرا شده یکی از مشکلات ما رفع نقاط انفصال بوده که تا پایان سال برطرف می‌شود همچنین با احداث تصفیه‌خانه فیروز بهرام در بهمن‌ماه امسال به اعتبار ۲۳۰۰ میلیارد تومان فاضلاب تهران تحت پوشش قرار خواهد گرفت و به این ترتیب ۷۰ درصد شبکه به فاضلاب متصل می‌شود.

بختیاری در ادامه درباره وضعیت فاضلاب در استان تهران نیز اظهار داشت: تا دو سال پیش استان تهران محروم‌ترین نقاط کشور به لحاظ شبکه فاضلاب بود به رغم اینکه متوسط کشور ۴۷ درصد بود در استان تهران این رقم ۱۲ درصد بوده است اما اکنون به ۲۵ درصد رسیده و تا پایان سال به ۳۸ درصد خواهد رسید به این ترتیب جهش خوبی اتفاق افتاده و عقب‌ماندگی تاریخ رفع خواهد شد.

او ادامه داد : ۷۸ درصد شبکه فاضلاب تهران اجرا شده و ۲۲ درصد که اجرا نشده عمدتا مربوط به منطقه غرب تهران و مناطق ۲۱ و ۲۲ است. چرا که این مناطق مناطق تازه تاسیسی هستند.

تامین ۱۸۰ میلیون مترمکعب آب مورد نیاز آبیاری فضای سبز از پسآب 
مدیرعامل آبفای تهران درباره اجرای شبکه فاضلاب و تاثیر آن بر آب‌های زیرزمینی گفت: یکی از دغدغه‌ها این است که به‌ رغم لزوم اجرای شبکه فاضلاب آب‌های زیرزمینی با مشکل مواجه شوند و همچنین فرونشست داشته باشیم برای حل این موضوع قرار است شهرداری تهران که اکنون ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنند ۱۸۰ میلیون متر مکعب را از پساب استفاده کند و ۷۰ میلیون متر مکعب باقی مانده فقط برای فضای سبز چمن و پارک‌ها استفاده شود که این امر هم استفاده بهینه از پساب خواهد بود و هم اینکه به چاه‌ها و منابع آب‌های زیرزمینی کمک می‌کند.

بختیاری با اشاره به تبصره سه نیز گفت: این تبصره برای مناطق پایین شهر ماهی ۱۰۰۰ تومان و برای مناطق بالا شهر ۲۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده که امسال بر ‌اساس آن چه که تصویب شده مقداری افزایش خواهد داشت اما میزان افزایش بسیار ناچیز خواهد بود.

کد خبر: ۲۶٬۵۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha