۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳
قیمت نفت دوباره نزولی می‌شود/ دست پایین آمریکا در جنگ اقتصادی با چین
یک کارشناس انرژی در گفتگو با بازار:

قیمت نفت دوباره نزولی می‌شود/ دست پایین آمریکا در جنگ اقتصادی با چین

کهن هوش نژاد، تحلیل گر بازار انرژی که احتمال نزولی شدن بهای نفت بعد از شدت گرفتن تنش‌ها بین آمریکا و چین و گمانه زنی‌ها در رابطه با شیوع موج دوم ویروس کرونا را بسیار می‌داند، معتقد است در جنگ اقتصادی دونالد ترامپ دست پایین را در بازار انرژی دارد.

بازار؛ گروه انرژی: طلای سیاه در بازارهای جهانی دوباره نزولی شد. قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز جمعه با ۳ سنت افت به ۴۰ دلار و ۹۱ سنت رسید و این هفته را با یک درصد افت به پایان برد. روند کاهشی قیمت نفت در بازارهای جهانی در شرایطی آغاز شده که افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا موجی از نگرانی نسبت به شیوع موج دوم این بیماری در سراسر جهان ایجاد کرده است. طی ۲۴ ساعت گذشته با افزایش ۱۹۵ هزار و ۱۶۰ نفری تعداد مبتلایان این ویروس تا بدین لحظه به ۹ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۹۶۵ نفر رسیده است.

 از آن طرف شدت گرفتن جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین آینده بازار نفت را تیره و تاریک تر از گذشته کرده است. روح الله کهن هوش نژاد تحلیل گر بازار انرژی در اینباره به بازار می‌گوید: هرچند بهای نفت برنت وارد کانال ۴۰ دلار شده اما تقاضا در بازار جهانی هنوز به ثبات نرسیده و فاصله بسیاری با سطح قبل از پاندمی ‌کرونا دارد، به همین دلیل بازار در مقابل هرگونه تغییر رفتار  و جنگ اقتصادی بسیار شکننده و حساس شده است.

 با تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین و گانه زنی‌ها در رابطه با شیوع موج دوم کرونا این احتمال وجود دارد که قیمت نفت دوباره نزولی شود

به گفته او، حداکثر قیمت نفت در سال‌های گذشته بین ۷۰ تا ۷۵ دلار در نوسان بود و در برابر اتفاقاتی همچون جنگ اقتصادی در بدترین حالت به ۵۵ تا ۶۰ دلار سقوط می‌کرد. همه گیری ویروس کرونا حالا شرایط متفاوتی را برای بازار نفت ایجاد کرده به طوری که در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که قیمت نفت حتی منفی هم شد.

این کارشناس انرژی بر این باور است که با تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین و احتمال شیوع موج دوم کرونا این احتمال وجود دارد که قیمت نفت دوباره نزولی شود.

آمریکا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان و در مقابل چین بزرگتری مصرف کننده  نفت است. بنابراین می‌تواند گفت که حداقل در بازار نفت، آمریکا دست پایین را در جنگ اقتصادی با چین دارد و در صورت شدت گرفتن این مساله خود بیشترین زیان را از برهم ریختن بازار نفت و تلاطم‌های قیمتی می‌کند

نفع چین در برابر زیان آمریکا
رویترز می‌نویسد که چین و آمریکا بعد از چهار دهه حالا به طلاق اقتصادی رسیده‌اند. تنش بین این دو کشور تا آنجا پیش رفته که آمریکا تحریم‌های اژدهای زرد را تصویب کرد اما هنوز مشخص نیست اجرای این تحریم‌ها نیز به واقعیت بپیوندد. با این وجود کارشناسان نسبت به رکود اقتصادی ناشی از این تنش‌ها آن درست در شرایطی که ویروس کرونا خسارت شدیدی را به بسیاری از کسب و کارها وارد کرده هشدار می‌دهند. رکودی که تجربه ماه‌های گذشته نشان داد می‌تواند بازار جهانی نفت را به شدت تحت تاثیر قرار دهد و بسیاری از تولیدکنندگان نفت به ویژه در منطقه تگزاس آمریکا را ناچار به تعطیلی و تعدیل نیرو کند.

کهن هوش نژاد کارشناس انرژی در این باره می‌گوید: آمریکا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت جهان است که کاهش قیمت‌ها اقتصاد این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد و در ماه های گذشته بسیاری از تولیدکننده‌های نفت شیل تعطیل شده و شاهد سطح وسیعی از بیکاری در این صنعت بوده‌ایم. در مقابل چین بزرگترین بازار مصرف نفت است که به صورت مستقیم از افت قیمت‌ها منتفع می‌شود. بنابراین می‌تواند گفت که حداقل در حوزه نفت، آمریکا دست پایین را در جنگ اقتصادی با چین دارد و در صورت شدت گرفتن این مساله خود بیشترین زیان را از برهم ریختن بازار نفت و تلاطم‌های قیمتی می‌کند.

او البته این نکته را هم گفت که باید دید رییس جمهور امریکا در مقابل این جنگ تجاری قرار است چه چیزی را به دست آورد. به عنوان مثال در دوره قبل کسانی که محصول کشاورزی تولید می کردند، یکی از حامیان اصلی دونالد ترامپ بودند چراکه با راه انداختن جنگ تجاری مانع ورود محصولات کشاورزی به این کشور می‌شد و به نوعی شرایط بهتری را تقویت محصولات داخلی ایجاد کرده بود.

هرچند بهای نفت برنت وارد کانال ۴۰ دلار شده اما تقاضا در بازار جهانی هنوز به ثبات نرسیده و فاصله بسیاری با سطح قبل از پاندمی‌کرونا دارد، به همین دلیل بازار در مقابل هرگونه تغییر رفتار  و جنگ اقتصادی بسیار شکننده و حساس شده است

تحریم‌هایی که هیچ گاه عملی نمی‌شود
آسوشیتدپرس به نقل از وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرده که اقتصاد این کشور در بدترین وضعیت خود در ۱۲ سال گذشته قرار گرفته است. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد، نرخ رشد اقتصادی این کشور در ۳ ماهه نخست امسال منفی پنج درصد بوده که که این رقم ۷.۱ درصد کمتر از رشد سه ماهه قبل و ۰.۲ درصد کمتر از نرخ رشد پیش بینی شده قبلی بوده است.

این رشد اقتصادی که پایین‌ترین رشد فصلی از سه ماهه چهارم سال ۲۰۰۸ تاکنون بوده است، احتمالا بسیار بهتر از رشد سه ماهه دوم سال خواهد بود؛ چرا که تنها دو هفته از تعطیلی‌های سراسری و قرنطینه در این دوره اتفاق افتاده و اقتصاددانان انتظار دارند رشد اقتصادی در سه ماهه دوم که دوره اوج قرنطینه بوده است به منفی ۳۰ درصد برسد. با این اوصاف تحلیل گران احتمال اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه چین را بسیار ضعیف می‌دانند. به اذعان آنها این تحریم‌ها ریسک بالایی برای خود آمریکا دارد و تهدیدی جدی برای انتخابات ریاست جمهوری دونالد ترامپ محسوب می‌شود.

کد خبر: ۲۶٬۴۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha