۷ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
مسیر التهاب ارزی را کور می کنیم/ لزوم اقدام ویژه دولت
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با بازار:

مسیر التهاب ارزی را کور می کنیم/ لزوم اقدام ویژه دولت

کرمان- رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به بررسی سیاست های ارزی در اولین جلسه این کمیسیون گفت: دشمنان به دنبال ایجاد التهاب ارزی هستند که قطعا ما از این مساله به صورت جدی جلوگیری می کنیم.

بازار؛ گروه استان ها: محمدرضا پورابراهیمی در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص مباحث ارزی اظهار کرد: دشمن روی این موضوع دست گذاشته و ما باید در این زمینه بسیار هوشیارانه و جدی عمل کرده و نقشه های دشمن را نقش بر آب کنیم.

وی موضوع اولین دستور کار جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس که یکشنبه هفته گذشته برگزار شد را مربوط به بررسی سیاست های ارزی دانست و تصریح کرد: روز دوشنبه هفته گذشته جلساتی با وزارت های «صنعت، معدن و تجارت» و «جهاد کشاورزی» در خصوص ضرورت تامین ارز کالاهای اساسی و کشاورزی و نهادهای دامی برگزار شد.

نماینده مردم کرمان و راور ادامه داد: همچنین در همین روز در جلسه با وزارت امور خارجه مباحث مهمی در خصوص ماموریت های ایران در بحث رایزنی های گسترده برای دسترسی به منابع ارزی مطرح شد.

تراز تجاری ایران همواره مثبت بوده است
به گفته پورابراهیمی متوسط منابع ارزی ایران در طول ۱۰ سال گذشته حدود ۸۰ میلیارد دلار در سال بوده که بخشی از محل درآمدهای نفتی و بخشی از محل درآمدهای غیرنفتی است.

نماینده مردم کرمان و راور بیان کرد: همواره میزان مصارف ارزی ایران به دلیل وارداتی که لازم داشتیم و سایر موارد، یک دوم منابع ارزی است که همیشه تراز تجاری کشور ما مثبت بوده است.

با وجود تلاش آمریکا برای ایجاد مشکلات ارزی در ایران، همچنان صادرات متوقف نشده است و میزان منابع ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی ما جوابگوی تمامی نیازهای وارداتی در کشور خواهد بود

وی با اشاره به اینکه در اوج تحریم ها در سال ۹۷ به ویژه ۹۸ که شرایط خاص بر کشور حاکم شد، باز هم با خروج نفت از سبد منابع ارزی، تراز تجاری ما همچنان مثبت بوده است، افزود: با وجود تلاش آمریکا برای ایجاد مشکلات ارزی در ایران، همچنان صادرات متوقف نشده است و میزان منابع ارزی ناشی از صادرات غیرنفتی ما جوابگوی تمامی نیازهای وارداتی در کشور خواهد بود.

دولت باید اقدامات ویژه ای در زمینه ارز انجام دهد
پورابراهیمی به تلاش های دشمنان برای ایجاد التهاب در بازار ارز اشاره و تصریح کرد: دولت باید اقدامات خاص تری در این زمینه انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه سه شنبه هفته گذشته جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور رئیس کل بانک مرکزی برگزار شد، بیان کرد: محورهای مهمی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم کرمان و راور گفت: به زودی برنامه جامع اولویت های اقتصادی کمیسیون اقتصادی را در مجلس اعلام می کنیم یکی از محورهای مهم موضوع ساماندهی بازار ارز است.

وی ادامه داد: اعتقاد ما بر این است که ظرفیت اقتصادی کشور و توانمندی بانک مرکزی برای قائل آمدن بر این مشکلات به خوبی مسجل است.

چنانچه آمریکا دوباره به دنبال ایجاد التهاب ارزی در کشور باشد مایوس خواهد شد چرا که ما این مسیر را قطعا کور خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که این مسیر استمرار پیدا کند

مسیر التهاب ارزی را کور می کنیم
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: چنانچه آمریکا دوباره به دنبال ایجاد التهاب ارزی در کشور باشد مایوس خواهد شد چرا که ما این مسیر را قطعا کور خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که این مسیر استمرار پیدا کند و دشمنان نمی توانند این مساله را به عنوان پاشنه آشیل برای جمهوری اسلامی ایران قلمداد کنند.

پورابراهیمی با تاکید بر اینکه دولت باید با تمام توان پای کار بیاید، یادآور شد: مجلس دستگاه اجرایی نیست تا انتظار اقدام از سوی مجلس را داشته باشیم، اما سیاست گذاری و پی گیری اجرای قوانین در حوزه سیاست های ارزی به عهده مجلس است و ما قطعا ذره ای از وظیفه مان کوتاه نخواهیم آمد.

نماینده مردم کرمان و راور با اشاره به اینکه انتظار داریم در جنگ اقتصادی تمام تلاش دولت برای جنگ با دشمن باشد؛ افزود: اگر در جنگ اقتصادی فرمانده اصلی جنگ که متولی اداره اجراست به اندازه ذره ای به فکر مذاکره باشد در آن جنگ امکان توفیق فراهم نخواهد شد.

لزوم تغییر ادبیات دولت با روی کار آمدن مجلس یازدهم
وی با تاکید بر اینکه ادبیات دولت در مواجه با دشمن بعد از تشکیل مجلس یازدهم قطعا باید تغییر کند، افزود: ادبیات دولت باید جنگ تمام عیار با دشمنی باشد که ذره ای مردم ایران را در نظر نمی گیرد؛ بنابراین دولت باید با تمام توان برای منافع مردم به صحنه بیاید.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: قطعا جمهوری اسلامی ایران با اراده و عزم دولت و نگاه مواجه با دشمن با رویکرد اقتصاد مقاومتی و فرماندهی جنگ اقتصادی و کنار گذاشتن موضوعاتی که قبلا پی گیری می کرد؛ به موفقیت دست پیدا می کند.

نماینده مردم کرمان و راور گفت: طی سال های اخیر تمام تلاش دشمن بر این بود که ما را به موضوع مذاکرات معطوف کند و متاسفانه در کشور ما هم برخی به این موضوع دامن زدند و تصور می کردند مشکلات اقتصادی با مذاکره حل می شود.

وی ادامه داد: امروز بر کسی پوشیده نیست که باید این مسیر تغییر کند و به مردم می گوییم ان شاالله برنامه جامع مقابله با عملیات اقتصادی دشمن (در حوزه های اجرا و عملیات روانی دشمن) با قوت و قدرت پی گیری می کنیم و مطمئن هستیم این مسیر باعث عزت و اقتدار در مسائل اقتصادی کشور می شود.

تفویض اختیارات ویژه اقتصادی به استان ها
پورابراهیمی همچنین تسریع در فرآیندهای سرمایه گذاری در استان کرمان را مورد تاکید قرار داد و گفت: حتی باید تلاش کنیم در این زمینه اختیارات ویژه ای برای استان کرمان اخذ کنیم.

قرار است به استانداران در حوزه های اقتصادی اختیارات ویژه ای داده شود که بعد از تصویب جزئیات بیشتری ارائه می شود

وی با اشاره به اینکه قرار است به استانداران در حوزه های اقتصادی اختیارات ویژه ای داده شود که بعد از تصویب جزئیات بیشتری ارائه می شود، افزود: با روش های کنونی و ضوابط نمی توانیم کشور را اداره کنیم و نیاز است این اختیارات به استان ها تفویض شود.

نماینده مردم کرمان و راور با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان کرمان بیان کرد: ما می توانیم کرمان را به عنوان استان پایلوت اقتصادی در بخش های مختلف به نحوی پیش ببریم که در بخش های مختلف به شاخص های برتر برسیم و مجمع نمایندگان استان کرمان و کمیسیون اقتصادی در این زمینه همکاری های لازم را خواهند داشت.

کد خبر: ۲۶٬۴۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha