۷ تیر ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۷
نشانه های ظهور «فین تک» دربانکداری خاورمیانه
بررسی «دیلویت» نشان داد

نشانه های ظهور «فین تک» دربانکداری خاورمیانه

با توسعه فناوریهای نو، خدمات مالی هم دچار تحولاتی شده است به طوری که بسیاری از خدمات مالی با استفاده از نوآوری ها به صورت آسانتر و دقیق تر قابل اجرا شده است.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: سایت «د نشنال» در گزارشی به بررسی میزان رویکرد بخش بانکداری خاورمیانه در زمینه پذیرش فین تک پرداخته است: بر اساس یک بررسی جدید، از ۱۰ موسسه بانکداری خاورمیانه ۸ موسسه مایل به استفاده از محصولات فین تک هستند. هشتاد و دو درصد از موسسات خدمات بانکداری خاورمیانه مایل به استفاده از محصولات فین تک هستند، این در حالی است که در زمینه وام هنوز بسیاری از محصولات ارائه شده را به شیوه نوین ادغام نکرده‌اند.

مطالعه Middle East FinTech توسط دیلویت (Deloitte: شرکت حسابرسی و خدمات حرفه‌ای آمریکایی) نشان داد که ۱۸ درصد تمایلی به استفاده از محصولات فین تک ندارند، ۴۰ درصد امنیت و حفظ حریم خصوصی را بزرگترین نگرانی خود ذکر کرده‌اند. علاوه بر این، بسیاری از بانک‌ها با وجود مشارکت شرکت های نوپا در این حوزه، معتقدند که منتظرند تا نتیجه را ببیند، و پس از ان را در این زمینه تصمیم بگیرند.

آنتونی یزیتیزیس، شریک خدمات مالی و فین تک در دیلویت گفت: در بخش بانکداری خاورمیانه، فین تک‌ها به عنوان یک اکوسیستم در حال ظهور شناخته می شوند. با این وجود، تا امروز، هنوز به عنوان برنامه استراتژیک توسط بانک‌ها شناخته نشده‌اند.

باید اشاره کرد، این تحقیق بر اساس ۱۵۰۰ پاسخ و مصاحبه از مشتریان بانکی در منطقه و ۵۰ مصاحبه چهره به چهره با مدیران صنعت بانکداری در امارات، عربستان سعودی، قطر، کویت، بحرین، عمان، مصر، لبنان و اردن انجام شده است.

تنها ۲۲ درصد از افراد پاسخگو در این نظر سنجی در حال حاضر از محصولات فین تک استفاده می کنند، حدود ۲۵ درصد از افراد از محصولات فین تک آگاه بودند و از ۷۵ درصد آنها معتقدند که بانکداری را آسانتر می کنند.

بر اساس این گزارش، اکوسیستم فین تک در خاورمیانه با درجه ای از «تضاد و دوگانگی» وجود دارد. با بکار بردن  اکوسیستم راه حل های نوآورانه به سرعت در حال تکامل خواهد بود. با این حال، نیاز است تا منابع مالی اضافی را جذب کند که باعث تقویت اثرات آن در بخش بانکداری شود.

منطقه خاورمیانه تاکنون تنها ۱ درصد از ۴۵ میلیارد دلار اعتبار جهانی را در زمینه فین تک جذب کرده است، اما براین اساس می توان گفت که پتانسیل قابل توجهی برای رشد این امر وجود دارد

از سوی دیگر برخی از بانک‌ها مشتاق همکاری با شرکت های فناوری هستند اما هنوز تمایلی به ادغام فین تک در استراتژی خود ندارند. برخی از آنها در این زمینه بحث و گفتگوهای جدی در مورد مشارکت داشته‌اند، از جمله پذیرش محصولات «لیبل سفید» به طوری که فین تک می تواند خدمات بانکی را در زمینه های مثل وام های خرد به شرکتهای کوچک و متوسط انجام دهد، در حالی که برخی دیگر تمایل بیشتری داشته‌اند، حتی تا آنجا که بودجه ای را برای سرمایه گذاری در فین تک اختصاص داده اند.

این مطالعه نشان می دهد که منطقه خاورمیانه تاکنون تنها ۱ درصد از ۴۵ میلیارد دلار اعتبار جهانی را در زمینه فین تک جذب کرده است، اما براین اساس می توان گفت که پتانسیل قابل توجهی برای رشد این امر وجود دارد.

این درحالی است که شرکت های فین تک که تمرکز خود را بر کاهش هزینه ها و کاهش زمان خدمات دارند ودر عین حال در مقیاس جهانی بودجه قابل توجهی را جذب می کنند.

مطابق بررسی Pulse of FinTech موسسه خدمات مشاوره‌ای و مالیاتی کی پی ام جی (KPMG)، شرکت های فین تک در دو  سال گذشته و در ۶۹۳ معاملات به ارزش ۱۳۵.۷ میلیارد دلار (۴۹۸.۴ میلیارد درهم امارات) شرکت داشتند. طبق تحقیقات انجام شده توسط Mena Research Partners، این صنعت در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار است تا سال ۲۰۲۲، ۲.۵ میلیارد دلار به خود اختصاص دهد.

همچنین گزارش موسسه مک کینزی نشان داد، بیش از ۹۲ درصد از مردم امارات از تلفن های هوشمند استفاده می کنند و این یک فرصت قابل توجهی را برای شرکت های فین تک و به خصوص در بخش پرداخت های تلفن همراه ایجاد می کند، به طوری که همراه با رشد سالیانه ۳۰ درصدی در این کشور همراه خواهد بود.

یزیتیزیس معتقد است راه دستیابی به پتانسیل های کامل اکوسیستم  فین تک خاورمیانه از طریق «هماهنگی نظارتی و توسعه مشارکت استراتژیک» است. در عین حال گزارش دیلویت نشان داد که تاکنون، فناوری‌هایی که مشتریان در منطقه تمایل به استفاده از آنها داشته‌اند، مبادله پول به صورت همتا به همتا (Peer-to-Peer )، تجمع حساب های بانکی و مشاوره با استفاده از سیستم های دیجیتالی در زمینه سرمایه گذاری بوده است.

کد خبر: ۲۶٬۲۹۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha