۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
قیمت مسکن در بیرجند نجومی شد؛ تیشه گرانی به ریشه معیشت مردم
گزارش بازار؛

قیمت مسکن در بیرجند نجومی شد؛ تیشه گرانی به ریشه معیشت مردم

بیرجند- در حالی این روزها شاهد رشد نجومی قیمت زمین، مسکن و اجاره در بیرجند هستیم که کسی پاسخگویی این اوضاع نابسامان نیست و خبری هم از نظارت جدی مسئولان در بازار این کالای اساسی وجود ندارد.

بازار؛ گروه استان‌ها: از آغاز سال گذشته تا کنون، قیمت همه کالاها و خدمات رشد داشته است، ولی در این بین قیمت برخی از کالاها که برای زندگی مردم ضروری‌تر به نظر می‌رسیدند، رشد چشم‌گیرتری داشته‌ است. از جمله کالاهای ضروری که قیمت آن‌ها در مقایسه با سایر کالاها رشد چشم‌گیرتری داشته‌اند، می‌توان به مسکن اشاره کرد.

قیمت مسکن به گونه‌ای رشد پیدا کرده که هر ماه مردم برای خرید و حتی اجاره یک سرپناه برای زندگی خود، ناامیدتر از ماه قبل می‌شوند. با وجود نبود تقاضای مسکن اما قیمت آن همچنان به روند صعودی خود ادامه می‌دهد و این افزایش قیمت عملاً خرید مسکن را برای بسیاری از مردم دشوار کرده است و پاسخ گوی این مشکل مشخص نیست چه کسی است.

نگاه سرمایه داری به مسکن
شهروندان بیرجندی در زمینه بازار مسکن نگرانی‌های فراوانی دارند چرا که افزایش قیمت خرید مسکن بر اجاره‌ها نیز تأثیر داشته است.

رضایی یکی از شهروندان بیرجندی در گفتگو با بازار در این باره عنوان کرد: قیمت‌های خرید و اجاره در بیرجند از تهران گران‌تر است و گویا هیچ نظارتی بر این موضوع وجود ندارد.

به گفته وی منزلی اجاره دارم که صاحب ملک اجاره را دو برابر کرده است و باید از آنجا بروم.

خراشادی یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم با بیان اینکه مردم به زمین و مسکن به عنوان سرمایه گذاری نگاه می‌کنند و تا پولی به دست می‌آورند منزل یا زمین می‌خرند، عنوان کرد: از آنجایی که جمعیت رو به افزایش است، قیمت زمین و مسکن هم افزایش پیدا می‌کند و سود هم دارد.

وی با اشاره به اینکه کمبود زمین در شهرها باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود، گفت: افزایش قیمت‌ها وجود خواهد داشت مگر اینکه دولت تدبیری در این زمینه بیاندیشد مانند گرفتن مالیات از خانه‌های خالی، تا یک ثباتی ایجاد شود.

زمینی که شش یا هشت ماه قبل با ۵۰۰ میلیون تومان هم فروش نمی‌رفت اکنون یک و نیم میلیارد تومان قیمت گذاری می‌کنند

عدم واگذاری زمین
قربانی یکی از املاکی‌های بیرجند درباره دلیل گرانی بازار مسکن در گفتگو با بازار گفت: علت اصلی افزایش قیمت مسکن، گران شدن زمین است چرا که مسئولان شهر از قبیل شهرداری و بنیاد مسکن و راه و شهر سازی، مانند گذشته زمین واگذار نمی‌کنند و حتی برای یک مجوز و پروانه هزینه‌های زیادی دریافت می‌شود و دیگر انگیزه‌ای باقی نمی‌گذارند.

به گفته وی به عنوان مثال زمینی که شش یا هشت ماه قبل با ۵۰۰ میلیون تومان هم فروش نمی‌رفت اکنون یک و نیم میلیارد تومان قیمت گذاری می‌کنند.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته هیچ خرید و فروشی نداشته‌ایم، عنوان کرد: یکی دیگر از دلایل گرانی ورود دلالان به بازار مسکن است که چندین ملک و زمین را خریداری کرده‌اند و حالا به قیمت‌های بالا می‌فروشند.

گرانی مصالح
شکوفه فر از دیگر املاکی‌های بیرجند هم در این زمینه گفت: ارزش پول ما پایین آمده است و اکنون وقتی مصالح از قبیل آهن و سیمان و بتن افزایش یافته، طبیعی است که قیمت مسکن نیز افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه از خرداد ماه سال گذشته تاکنون خرید و فروش نداشته‌ایم و فقط جا به جایی و تعویض ملک بوده است، گفت: قیمت‌ها دو برابر شده و هر متر زمین آپارتمانی از ۳.۵ میلیون تومان به ۶.۵ تا ۷.۵ میلیون تومان رسیده است.

دلال بازی
رئیس اتحادیه مشاورین املاک بیرجند در گفتگو با بازار دلیل افزایش قیمت‌ها را مبتنی بر افزایش قیمت مصالح ساختمانی در تمام انواع آن و حضور دلالان دانست و بیان کرد: اگر در این زمینه هدف گذاری درستی انجام نشود این قیمت‌ها اوج بیشتری نیز خواهند گرفت.

علیرضا اربابی تأکید کرد: یکی از مهمترین دلایل دیگر نیز زمین‌ها می‌باشد و می‌توان گفت که زمین تأثیر ۴۰ درصدی و مصالح تأثیر ۶۰ درصدی در افزایش قیمت مسکن دارند.

به گفته وی زمین بیکار در بیرجند زیاد داریم ولی قیمت‌های بالایی دارند و برای ساخت و ساز نیز قیمت مشارکت و هزینه‌ها و عوارض خیلی زیاد است.

وی بیان داشت: به همین دلیل بسیاری از شرکت‌های ساخت و ساز از بیرجند به مشهد رفته‌اند چرا که در آنجا هم قیمت زمین‌ها کمتر است هم در بخش عوارض و باقی هزینه‌ها سوبسیدهایی وجود دارد.

نقش مزایده‌ها در گرانی مسکن
رئیس اتحادیه املاک بیرجند با بیان اینکه راهکار برای کاهش قیمت‌ها زیاد داریم ولی کسی به آن توجه نمی‌کند، گفت: زمین‌ها را نباید به مزایده بگذارند چرا که دلالان همواره این زمین‌ها را خریداری و به قیمت‌ها گزافی می‌فروشند.

وی ادامه می‌دهد: باید یا به خود مردم و زوج‌های جوانی که منزل ندارند این زمین ها واگذار شود تا خود خانه بسازند یا تدابیری اندیشیده شود تا افرادی در مزایده شرکت کنند که تاکنون زمینی خریداری نکرده‌اند. اما دست‌های زیادی پشت پرده به دنبال منافع خود هستند.

از آنجایی که در استان صنعت و کارخانه و تولید و اشتغال بزرگی نداریم همه به سمت بازار مسکن روی آورده‌اند و به همین دلیل افزایش قیمت زیاد است

اربابی بیان کرد: از آنجایی که در استان صنعت و کارخانه و تولید و اشتغال بزرگی نداریم همه به سمت بازار مسکن روی آورده‌اند و به همین دلیل افزایش قیمت هم داریم.

به گفته وی بانک‌ها می‌توانند با ارائه وام‌های کم بهره در بخش تولید و اشتغال کمک کننده باشند.

وی با بیان اینکه قیمت مسکن از دی ماه سال گذشته تا کنون ۳۰ درصد افزایش داشته است، گفت: دولت و متولیان امر می‌توانند در خرید مصالح به انبوه سازان و مردم سوبسیدهایی بدهند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر نظام مهندسی نیز با نظارت بیشتر بر قیمت‌ها تمام موارد را بررسی کند، چرا که وقتی ما قیمت‌های مصالح، زمین و هزینه‌ها را نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که قیمت فروش خیلی بیشتر از قیمتی است که تمام شده است و سود ۵۰ درصدی دارند اما هیچ کس نظارت دقیقی در این موضوع ندارد و قیمت‌ها به همین دلیل با توجه به جمعیت پایین استان بیشتر از استان‌های بزرگ است.

خریدهای احساسی
حسن علیزاده، معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در گفتگو با بازار در این زمینه گفت: با توجه به افزایش میزان دستمزد کارگری در سال جدید، افزایش هزینه تولید و قیمت مواد اولیه، شاهد افزایش بیش از انتظار قیمت مصالح ساختمانی هستیم که این امر منجر به افزایش قیمت تمام شده مسکن شده است.

وی تصریح کرد: البته نوسانات بازار، دلالی گری، بی اعتمادی مردم نسبت به ثبات بازار مسکن نیز خود منجر به خریدهای احساسی در این بازار شده که عاملی ثانویه در افزایش قیمت‌ها در این حوزه است.

شاهد میل زیاد شهروندان به سرمایه گذاری در بخش مسکن هستیم که این امر منجر به انباشت سرمایه‌های کلانی در حوزه مسکن شده است، لذا بدیهی است افزایش تقاضا جهت سرمایه گذاری در این حوزه منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود

علیزاده دلیل افزایش قیمت مسکن در بیرجند را نسبت به استان‌های با جمعیت بالاتر، نبود تنوع سرمایه گذاری در استان، مسافت طولانی مرکز استان با مراکز استان‌های دیگر و در نتیجه تحمیل هزینه‌های حمل بالا برای مصالح و همچنین عدم رغبت ساکنین استان به سرمایه گذاری در حوزه تولید دانست.

وی افزود: در همین راستا شاهد میل زیاد شهروندان به سرمایه گذاری در بخش مسکن هستیم که این امر منجر به انباشت سرمایه‌های کلانی در حوزه مسکن شده است، لذا بدیهی است افزایش تقاضا جهت سرمایه گذاری در این حوزه منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود.

ورود کارشناسان دادگستری
به گفته وی برای ثبات در این بازار می‌توان به افزایش پهنه شهری، واگذاری زمین با قیمت‌های منطقی و کارشناسی به انبوه سازان، تخصیص تخفیفات به سازندگان در زمینه خدمات مربوط به شهرداری‌ها از قبیل صدور پروانه، تخصیص وام‌های با کارمزد پایین‌تر به سازندگان مسکن، اعمال نظریه کارشناسی در روند خرید و فروش‌ها، همکاری دستگاه‌های دولتی در خصوص واگذاری زمین با قیمت‌های پایین‌تر از قیمت‌های نجومی بازار اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه ارگان‌های دخیل در امر مسکن شهرداری‌ها، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، راه و شهرسازی، قوه قضائیه و دادگستری، دستگاه‌های خدمات رسان و بانک‌ها می‌باشند، اعلام کرد: شهرداری‌ها می‌توانند با اعمال تخفیف در ارائه خدمات ساختمانی از قبیل صدور پروانه، جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز سهمی در کاهش قیمت مسکن داشته باشند.

وی ادامه داد: ارگان‌هایی مانند بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و راه و شهرسازی می‌توانند با واگذاری زمین به قیمت‌های به مراتب کمتر از قیمت بازار، منجر به شکست قیمت‌های کاذب در حوزه مسکن شوند.

علیزاده تصریح کرد: قوه قضائیه و دادگستری نیز می‌توانند با اعمال کارشناسی بر روند خرید و فروش‌ها از دلالی گری و ایجاد قیمت‌های نامتعارف جلوگیری نمایند.

به گفته وی بانک‌ها نیز می‌توانند با تخصیص وام‌های با اقساط دراز مدت و کارمزدهای پایین‌تر نقدینگی در حوزه مسکن را کنترل کرده و در تعادل بازار سهم عمده‌ای داشته باشند و برای خانه‌های خالی نیز سیستم مالیاتی می‌تواند مالیات‌هایی را در نظر بگیرد.

قیمت فزاینده مسکن و اجاره بها در خراسان جنوبی هم طراز با شهرهای بزرگ کشور و حتی بیشتر از این استان ها بوده است و این رشد نجومی در حال گرفتن یقه زندگی بسیاری از مردم استان است که در صورت عدم نظارت و ورودی جدی مسئولان به این موضوع آسیب های آن در سال‌های نه چندان دور خودنمایی خواهد کرد.

کد خبر: ۲۶٬۲۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رهرا IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۰
      0 0
      چرا مسولین به فکر ما مستاحرین نیستن خودتون رو جای ما بذارید با درامد پایین وجوانن بشینید فکر کنید منه کارگر از کجا بیارم اجاره بدم قسط بدم خرج زندگی رو بدم خدا رو خوش نمیاد ما رو عذاب میدید خودکشی کنیم بهتره از این زندگی و گرانی که هر کسی به فکر خودشه