۱۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
مرغ صدرنشین گرانی‌ها؛ پای مرغ هم از سفره‌ها بریده شد
بازار گزارش می‌دهد؛

مرغ صدرنشین گرانی‌ها؛ پای مرغ هم از سفره‌ها بریده شد

تهران- شیوع کرونا و خسارت شش هزار میلیارد تومانی صنعت طیور کشور، بسته ماندن تالارها و رکود در این صنعت سبب کاهش جوجه ریزی و افزایش قیمت مرغ شده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: این روزها بازار عجیبی را تجربه می‌کنیم، همیشه اصل اقتصاد و بازار بر این بوده که مقدار کالا و خدماتی که تقاضاکنندگان با توجه به قیمت کالا درخواست می‌کنند، تابع تقاضا را تشکیل دهد، اما در حال حاضر هیچ‌کدام از توابع عرضه و تقاضا همخوانی ندارند و در روزهای اخیر بازار مرغ نشان می‌دهد که فشل بازاری در این حوزه حکم‌فرماست.

همیشه اصل بر این بوده که با کاهش تقاضا عرضه نیز کاهش و قیمت به‌تبع آن کاهش بیابد اما مرغ از آن دسته اقلامی است که حتی کاهش تقاضا نیز نتوانست جلودار افزایش قیمت آن شود.

توان خرید مرغ کیلویی ۲۰ هزار تومانی را نداریم
احمد یکی از شهروندان پیشوا در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص افزایش قیمت مرغ اظهار داشت: خانواده ما به علت گرانی گوشت قرمز، گوشت مرغ را جایگزین کرده بودند و الان با این افزایش قیمت کلاً باید قید مرغ را هم بزنیم.

آخر چگونه ممکن است با حقوقی که به‌زور به دو میلیون تومان می‌رسد هم کرایه‌خانه داد، هم‌خرج رفت‌وآمد و هم مرغ کیلویی ۲۰ هزار تومان خورد، زندگی ما زیرخط فقری‌ها روزبه‌روز سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود

اسماعیل یکی از مرغداران صفادشت نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، در پاسخ به این سؤال که « چرا شاهد افزایش قیمت مرغ هستیم؟» اظهار داشت: با شروع کرونا که دقیقا با ایام سال نو همراه بود ورشکستی ما مرغداران نیز آغاز شد، رنج ماندن مرغ‌ها بر روی دستمان از یک‌سو و درد پایین آمدن قیمت و زحمت‌های بربادرفته‌مان از سوی دیگر ما را تحت‌فشار گذاشته بود.

وی افزود: از طرفی هم برای جوجه ریزی‌هایی که انجام داده بودیم و تدارکی که برای بازار شب عید دیده بودیم هیچ نهاده‌ای نداشتیم که به مرغ و جوجه‌ها بدهیم و عرصه روزبه‌روز تنگ‌تر بود.

این مرغدار بابیان اینکه علت گرانی‌های کنونی به دلیل ضررهایی است که اسفندماه داشته‌ایم، گفت: اسفند با بروز این معضلات مرغداران یا مشکلات زیادی روبرو بودند و از طرفی با افزایش قیمت ارز قیمت نهاده‌ها نیز دوبله‌شده و نهاده‌ای که دولت اختصاص داده کفاف نمی‌دهد و مجبور به تأمین از بازار آزاد نیز هستیم و با توجه به اینکه قیمت تولید برای تولیدکنندگان بسیار گران در آمده است مجبور هستیم که مرغ را به قیمت بالاتر عرضه کنیم.

افت جوجه ریزی از دلایل عمده افزایش قیمت مرغ است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص افزایش قیمت مرغ اظهار داشت: بازار مرغ از اسفندماه سال گذشته دچار تلاطم شده است و دیدیم که مرغداران با چه مشکلاتی که ناشی از کرونا و افزایش ظرفیت تولید بود، دست‌وپنجه نرم می‌کردند.

حشمت اله عسگری با اشاره به این‌که یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ در بازار افت مقدار جوجه ریزی توسط مرغ داران است، گفت: این مشکل طی روزهای آتی با افزایش تولید حل خواهد شد.

وی در ادامه به تزریق مرغ‌های تنظیم بازاری نیز اشاره کرد و بیان داشت: یکی دیگر از موارد کنترل و افزایش بار در بازار تزریق مرغ به بازار است که این مورد نیز انجام خواهد شد.

قیمت واقعی مرغ ۱۸ الی ۱۹ هزار تومان است
رئیس انجمن تولیدکنندگان جوجه یک‌روزه کشور نیز درباره وضعیت موجود در بازار مرغ مطرح کرده که این گرانی‌ها به دلیل افزایش قیمت تمام‌شده تولید است، درزمینهٔ های مختلف افزایش پنج برابری را شاهد بوده‌ایم و به‌طور مثال واکسن ۱۰۰ هزارتومانی ۵۰۰ هزار تومان شده است و این افزایش قیمت ناشی از گرانی در بخش‌های مختلف تولید است.

با باز شدن تالارها و ازسرگیری مراسم میزان تولید به روال قبل بازخواهد گشت، اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد و در صورت تداوم وضعیت فعلی باید شاهد بیکاری و ورشکستگی فعالان این صنف باشیم

غلامعلی فارغی در ادامه قیمت واقعی تمام‌شده مرغ برای مصرف‌کننده را ۱۸ تا ۱۹ هزار تومان دانست و عنوان داشت: با توجه به شیوع کرونا صنعت طیور دچار ضرر شش هزار میلیارد تومانی شد و این افزایش قیمت دور از ذهن نبوده و طبیعی است.

وی بیان داشت: با باز شدن تالارها و ازسرگیری مراسم میزان تولید به روال قبل بازخواهد گشت، اما در حال حاضر این امکان وجود ندارد و در صورت تداوم وضعیت فعلی باید شاهد بیکاری و ورشکستگی فعالان این صنف باشیم.

تعیین قیمت مصوب با حضور نمایندگان دستگاه های مرتبط بوده است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفتگو با خبرنگار بازار از تصویب قیمت ۱۵ هزارتومانی برای هر کیلو مرغ در ستاد تنظیم بازار خبر داد و افزود: این قیمت برای تنظیم بازار مصوب شده است و در مرحله دوم نیز ۱۰ هزار تُن گوشت مرغ منجمد باقیمت مصوب حداکثر ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان تحویل درب سردخانه و ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خرده‌فروشی به ازای هر کیلوگرم در سراسر کشور آغاز می‌شود.

یدالله صادقی گفت: قیمت مصوب تنظیم بازار با حضور نمایندگان تمام دستگاه‌ها برگزارشده و نمی‌توانیم، بگوییم، قیمت‌ها کارشناسی نیست و بدون آگاهی بوده است.

کاهش قیمت محصول بدون کاهش نهاده ها تولیدکننده را متضرر می کند
رئیس جهاد کشاورزی استان تهران اما معتقد است، قیمت‌های مصوب با واقعیت‌های هزینه‌های تولید منطبق نیست و در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: باقیمت مصوب کنونی تولیدکننده متضرر می‌شود، چراکه هزینه‌های تولید کاهش نیافته اما ما قصد داریم، قیمت محصول را کاهش دهیم.

کریم ذوالفقاری اضافه کرد: مرغداران با شیوع کرونا و طی سه ماه اخیر متضرر شدند، حالا نباید باقیمت‌های غیرواقع مقدمات تداوم این خسارت‌ها را فراهم آوریم.

اما سؤال اینجاست که آیا این اقدام یک اقدام درمانی در این حوزه است یا مانند تمام برخورد با گرانی‌ها فقط یک مُسکن است.

بسیاری از مردم و کارشناسان معتقدند، که گرانی مرغ پشت پرده‌های برنامه‌ریزی‌شده‌ای داشته و اکنون زمان آن رسیده که با این مورد برخورد شود، تا مردم بیش از این با گرانی دست‌وپنجه نرم نکنند.

کد خبر: ۲۶٬۲۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha