۶ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
اختصاص ۸۲ درصد از حجم واردات کشور به مواد اولیه
سرپرست وزارت صمت مطرح کرد

اختصاص ۸۲ درصد از حجم واردات کشور به مواد اولیه

قزوین- سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با بررسی واردات انجام شده طی سال گذشته در کشور بیش از ۸۲ درصد از کل حجم واردات ایران را مواد اولیه و واسطه‌ای تشکل داده است.

به گزارش بازار، حسین مدرسی خیابانی در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان قزوین که با حضور هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار قزوین، نمایندگان مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در  شرکت شهرک‌های صنعتی استان برگزار شد، اظهار داشت: امروز اگر بخواهیم بگوییم که تحریم‌ها بر روند فعالیت ما اثر نگذاشته است قطعا بدون دقت صحبت کرده‌ایم اما باید بپذیریم شرایط سختی که کشور در مدت زمان تحریم با آن مواجه بود موجب شد تا صنایع به دشواری فعالیت کنند که تامین مواد اولیه از این مشکلات اساسی بود.

وی بیان کرد: این مسئله موجب شد تا ضعف سیستم اقتصادی و صنعتی کشور بیش از گذشته نمایان شود، چرا که وابستگی ما به مواد اولیه خارجی نشان داد که در حوزه تامین مواد اولیه دچار نقصی جدی هستیم.

سرپرست وزارت صمت گفت: بسیاری از واحدهای صنعتی ما در پی تحریم  نتوانستند مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند در حالی که امروز بعد از گذشت چندین ماه از این وضعیت برخی از شرکت‌های دانش بنیان و کوچک و متوسط  توانسته‌اند به خوبی در حوزه تامین مواد اولیه و ایجاد زنجیره تامین گام بردارند.

مدرسی اظهار کرد: این که هنوز بیش از ۸۲ درصد از واردات ما در کشور مرتبط با مواد اولیه بوده است نشان می‌دهد که راهی طولانی برای رسیدن به خودکفایی در پیش داریم و نیاز است با برنامه ریزی‌هایی برای تامین زیرساخت‌های تولید این مواد از خروج بیش از ۴۳.۷ میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری کنیم.

وی گفت:  توان صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی ما بیش از چیزی است که تصور می‌شود ولی نیازاست تا تولیدکنندگان مواد اولیه در کشور با صنعتگران لینک داده شوند تا بتوانند متناسب با نیاز روز صنایع کشور تولیدات خود را غنی سازی کنند.

سرپرست وزارت صمت عنوان کرد: تشکیل خوشه‌های صنعتی از اقدامات ارزشمندی است که در این خصوص در کشور انجام شده و توانسته صنایع مرتبط را دور هم گرد آورد و چالش‌ها و دغدغه‌های مشترک این صنایع را ارزیابی و مرتفع گرداند.

زمین‌های وقفی در اختیار صنایع قرار می‌گیرد
لطف‌الله سیاهکلی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این جلسه اظهار داشت: ایجاد بورس زمین در استان قزوین یکی از چالش‌های مهم پیش روی مدیران این استان است که مسئله واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران را دشوار کرده است.

وی بیان کرد: در سالیان گذشته با ایجاد رویه ناقص و غلط وثیقه قرار دادن ملک  واحدهای صنعتی در رهن بانک‌ها بسیاری از صنایع و واحدهای صنعتی دچار مشکل شده اند که تملک بانک ها یکی از همین مشکلات است.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه امروز برخی از واحدهای صنعتی  استان با مسئله تملک بانکی مواجه هستند  ناشی از همین رویه غلط است ولی در صورتی که  اگر  می توانستیم تجهیزات و تکنولوژی های موجود را در وثیقه قرار دهیم، سیستم بانکی  نخستین حامی صنعت و تولید  در کشور بوده است.

سیاهکلی گفت: در حال حاضر نزدیک به ۲۰ درصد زمین‌های قزوین اوقافی است که به این دلیل امکان این وجود ندارد که این زمین ها در اختیار واحدهای صنعتی قرار گیرد.

وی بیان کرد: با رفع این مشکل و در رهن قرار دادن زمین ها برای واحدهای صنعتی امکان استفاده از این زمین ها نیز فراهم می شود و می توانیم  موقوفات استان را به بهترین شکل مورد بهره برداری و استفاده قرار دهیم.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: بورس زمین امروز یک چالش در استان است که با مدیریت درست می توانیم از ادامه این جریان جلوگیری  کنیم.

سیاهکلی اظهار کرد: در این مدل می‌توانیم از شیوه رهن و اجاره املاک برای واحدها در طولانی مدت  بهره بگیریم که سوء استفاده‌های احتمالی در حوزه زمین را کاهش می دهد.

واحدهای تولیدی صادرات محور  حمایت می‌شوند
مهدی بخشنده رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان قزوین نیز در  بخش دیگری از این مراسم بیان کرد: امروز واحدهای تولیدی و صنعتی استان قزوین  در حوزه صادرات عملکرد خوبی از خود ارائه کرده اند و نشان دادند که قزوین ظرفیت پرداختن به این مسئله را دارد.

وی بیان کرد: حمایت از واحدهای تولیدی با صادرات بالا امروز به یک اولویت تبدیل شده است و با تسریع در فرآیندهای مرتبط با این بخش می توانیم زمینه فعالیت را برای این صنعتگران فراهم کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان قزوین گفت: ارزآوری و صادرات  واحدهای صنعتی استان در وضعیت مطلوبی قرار دارد و با تسریع در فرآیندهای گمرکی و حمایت  مسئولین قابلیت رشد نیز دارد که امیدواریم هرچه زودتر محقق شود.

کد خبر: ۲۶٬۲۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha