۹ تیر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
اسب اجاره‌بها چهار نعل می‌تازد؛ چنگال دلالان بر گلوی مستاجران
حباب مسکن زندگی‌های مشترک را می‌بلعد؛

اسب اجاره‌بها چهار نعل می‌تازد؛ چنگال دلالان بر گلوی مستاجران

یاسوج- اسب اجاره‌بها در یاسوج چهار نعل می‌تازد و افزایش اجاره‌بها کابوس زوج‌های جوانی است که پشتوانه‌ای جز جوانی و تلاش ندارند.

صدیقه امیدی؛ بازار: این روزها اگر سری به سایتهای اجاره مسکن در کهگیلویه و بویراحمد بزنیم یا سراغی از بنگاههای معاملات املاک بگیریم، رشد صعودی اجاره بها، بسیار چشمگیر است و جهش قیمتها در مرکز کهگیلویه و بویراحمد در چشم برهم زدنی رخ می دهد.

در مرکز استان اما این امر شدت بیشتری داشته و به واسطه مهاجرپذیری و تقاضای مسکن این روند همچنان ادامه دارد.  

علی دو سال است که ازدواج کرده و در خانه ای ۷۰ متری با یک اتاق همراه با دختر و همسرش زندگی می کند.  

علی می گوید: در سال اول خانه را با ۲۰ میلیون رهن و ۴۰۰ هزار تومان اجاره کردیم اما امسال صاحبخانه ۲۰ میلیون به رهن اضافه کرده است و ۴۰۰ تومان نیز به اجاره بها افزوده است.

وی با بیان اینکه الان در هیچ نقطه ای از شهر یاسوج قادر به اجاره مسکن نیستم، می افزاید: متاسفانه در روستاها نیز به طرز شگفت آوری مسکن افزایش یافته است.

در این میان با نگاهی به سایتهای اجاره مسکن شاهد جهش بی رویه قیمتها هستیم، قیمتهایی که شاید در ۱۰ سال بعد با این نرخ تورم باید اتفاق می افتاد.

حاج حسن صاحبخانه ای است که چهار واحد آپارتمان را در یک مجتمع اجاره داده است از او علت افزایش قیمت اجاره بها را جویا می شویم.

حاج حسن می گوید: وقتی برای اجاره دادن واحدها به بنگاه رفتم، مسئول بنگاه به من گفت می توانم واحدها را با اجاره بها و رهنی دو برابر از این که شما مد نظرتان است برایتان اجاره دهم.

دلالها تیشه بر ریشه خانواده ها می زنند
او می افزاید: متاسفانه بازار مسکن در شهر یاسوج به دست دلالها افتاده و دارد تیشه بر ریشه خانواده ها می زند.

در این راستا یکی از بنگاهداران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به علت افزایش قیمت مسکن گفت: متاسفانه بازار مسکن در شهر یاسوج به دست دلالان افتاده و برخی بنگاهها با درج قمیت های سرسام آور و غیر واقعی سبب التهاب در بازار می شوند.

عابد عابدینی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه این افزایش قیمتها به هیچ وجه قابل قبول نیست، گفت: افزایش بی ضابطه و خارج از قانون باید پیگیری و دست دلالان کوتاه شود و بنگاههای متخلف نیز به دست قانون سپرده شوند.

افزایش بی ضابطه و خارج از قانون باید پیگیری و دست دلالان کوتاه شود و بنگاههای متخلف نیز به دست قانون سپرده شوند

وی بیان داشت: یکی از صاحب خانه ها که آپارتمان خود را برای فروش گذاشته بود به من مراجعه کرده و گفت که فلان بنگاه گفته می توانم این واحد را ۱۰۰ میلیون بالاتر از قیمت واقعی بفروشم.

عابدینی افزود: شما اکنون ملک خود را برای فروش به قیمت متعادل و عرف به بنگاه ارائه کن خود بنگاه دار می گوید قیمت پایین است و من می توانم ملک را به دو برابر اجاره دهم.

وی تصریح کرد: این حجم از ظلم در حق مردم واقعا پذیرفتنی نیست و باید در این راستا چاره ای اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار بازار، این روزها ازدحام جمعیت در بنگاههای معاملات املاک خبر از واقعه ای تلخ دارد و این حباب اگر همچنان بزرگتر شود قربانیان بسیاری را در خود می بلعد.

مسکن ملی از التهاب بازار مسکن می کاهد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: این بی نظمی و افزایش بی رویه قیمت در اجاره بها و مسکن باید کنترل شود.

حسین کلانتری افزود: با توجه به وضعیت معیشت و بحران کرونا، بیشتر افراد قادر به اجاره مسکن در این شرایط نیستند.

در استان بیش از ۱۰ هزار واحد مسکن در دست احداث است که از این تعداد، چهار هزار و ۱۴۲ واحد، مسکن ملی است

وی با بیان اینکه یکی از راهکارها ایجاد مسکن ملی در استان است که این امر کلید خورده است، گفت: در استان بیش از ۱۰ هزار واحد مسکن در دست احداث است که از این تعداد، چهار هزار و ۱۴۲ واحد، مسکن ملی است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: همچنین تا پایان سال جاری سه هزار و ۵۰۰ واحد مسکن محرومان در استان احداث می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین دو هزار و ۷۰۰ واحد مسکن روستایی نیز احداث می شود و احداث مسکن از التهاب بازار مسکن خواهد کاست.

کلانتری بیان داشت: موضوع مسکن از مسائل بسیار جدی در زندگی مردم بوده و گرانی مسکن و اجاره بها در استان به خصوص در شهر یاسوج بی رویه است و باید در این راستا دستگاه‌ها به صورت داوطلبانه، میزان اراضی مازاد خود را اعلام کنند.

املاک چندین برابر قیمت واقعی خود قیمت گذاری شده اند
معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در شهر یاسوج املاک بسیار بیشتر از قیمت واقعی خود قیمت گذاری شده اند.

حشمت الله صمیمی دوست افزود: صاحبان املاک باید شرایط مردم را نیز مد نظر قرار دهند.

وی با بیان اینکه کرونا معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است، اظهار داشت: باید از افزایش بی رویه قیمت در استان جلوگیری کرد.

صمیمی دوست افزود: در سایتهای اجاره مسکن، قیمت مسکن در روستاها نیز به شکل عجیبی افزایش یافته و باید در این راستا ورود کرد.

مردم کهگیلویه و بویراحمد که در برخی از مناطق هنوز با محرومیت دست و پنجه نرم می کنند، این روزها با قیمتهای عجیب و غریب مسکن مواجه هستند، با رهن مسکن که گاهی به ۳۰۰ میلیون نیز می رسد و اجاره بهایی که در برخی مناطق تا دو میلیون هم می رسد، آن هم با زوجهای جوانی که شاید حقوق ماهیانه آنها کمی بیش از یک میلیون تومان باشد.

شیب رشد قیمت مسکن در مقایسه با سال گذشته در استان بسیار بالاست
معاون عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: در راستای اجرای طرح مسکن ملی در استان، زمینهای مازاد ادارت دولتی برای اجرای طرح مسکن ملی در همه شهرهای استان شناسایی شود.

عزیز فیلی با بیان اینکه برای احداث مسکن ملی در شهرهای استان تاکنون ۸۶ هزار مترمربع زمین دولتی در ادارات شناسایی شده است، افزود: طرح مسکن ملی در استان بعد از مرحله ثبت نام، وارد فاز شناسایی زمین شده است و مراحل خوبی را طی می کند.

شیب رشد قیمت مسکن در مقایسه با سال گذشته در استان بسیار بالاست و باید در راستای کاهش قیمت مسکن و رسیدن به یک قیمت متعادل دست دلالان از بازار مسکن و اجاره بها کوتاه شود

وی بیان داشت: شیب رشد قیمت مسکن در مقایسه با سال گذشته در استان بسیار بالاست و باید در راستای کاهش قیمت مسکن و رسیدن به یک قیمت متعادل دست دلالان از بازار مسکن و اجاره بها کوتاه شود.

اجاره بها در یاسوج از برخی کلان شهرها بیشتر است
رئیس اتحادیه مشاوران املاک یاسوج نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: اجاره بها در شهر یاسوج از برخی کلان شهرهای کشور گران تر است.

عنایت رضایی افزود: با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان، راه و شهرسازی، استانداری، صمت، دادگستری، استاندارد، شهرداری و امور مالیاتی باید بازار مسکن و اجاره بها ساماندهی شود.

مشاوران املاک قولنامه های غیر منطقی و گران منعقد می کنند
وی بیان داشت: برخی از مشاوران املاک با گرفتن پول بیشتر، قولنامه‌های غیرمنطقی و گران منعقد می کنند.

نرخ کرایه خانه در یاسوج براساس کار کارشناسی و منطقه بندی مشخص می شود و صاحبان خانه ها نمی‌توانند خودسرانه اقدام به افزایش اجاره بها کنند

رضایی افزود: برخی سایتهای اجاره مسکن نیز در فضای مجازی قیمتهای بسیار گران و دور از واقعیت را برای مسکن در استان قرار می دهند که این امر سبب ایجاد گرانی در بازار مسکن و اجاره بها می شود و در این راستا با تعدادی از افراد به صورت قانونی برخورد شد و مشاوران املاک نیز از انعقاد قرار داد اجاره نامه با قیمت‌های بالا و نجومی خودداری کنند،  در غیر اینصورت به صورت قانونی با آنها برخورد می شود.

وی تاکید کرد: نرخ کرایه خانه در یاسوج براساس کار کارشناسی و منطقه بندی مشخص می شود و صاحبان خانه ها نمی‌توانند خودسرانه اقدام به افزایش اجاره بها کنند.

این روزها تعداد زوجهای جوانی که در بنگاههای معاملات املاک سرگردانند، کم نیست و انگار همه بر این واقعیت چشم بسته اند که نسلی که باید آینده ساز این کشور باشد، دچار مشکلات فراوانی در زندگی هستند و یکی از مهمترین این مشکلات نداشتن خانه ای برای سکونت است که هم سفره ها را روز به روز کوچکتر می کند و هم مشکلات بسیاری را با خود با همراه دارد، مشکلاتی که اگر حل نشوند و زودتر چاره ای برای آن اندیشیده نشود، معضلات مختلف اجتماعی را رقم خواهد زد.

کد خبر: ۲۶٬۲۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha