۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۶
اسرار توافق آمریکایی_ چینی؛ مرکانتلیست ها بازمی گردند
آمریکا برای خرید بیشترچینی ها تخفیف تحریمی داد!

اسرار توافق آمریکایی_ چینی؛ مرکانتلیست ها بازمی گردند

امضای فاز اول توافق نامه تجاری چین و آمریکا با توجه به الزام خرید چینی ها و تخفیف تحریمی که چندان شفاف نیست، یادآور از مرکانتلیسم قرن شانزدهم که حاصل تحمیل نظر تاجر پیشه ها بود.

بازار، تهمینه غمخوار- ایالات متحده امریکا و چین روز گذشته فاز اول توافق تجاری دو ساله را با حضور رییس جمهور امریکا دونالد ترامپ و لیو هی معاون رئیس جمهور چین در کاخ سفید به امضا در آوردند اما ان طور که رسانه های خارجی انعکاس داده اند این توافق  مبتنی بر کاهش تحریم های امریکا و افزایش خرید چین است؛ کارشناسان بر این باورند که این معامله به بازار و ثبات آن تسکین می بخشد اما عدم اطمینان همچنان وجود دارد.

 این توافق در حالی انجام شد که تنها یک روز قبل ازاین توافق قرار گرفتن شرکت بزرگ هووای در لیست سیاه تحریم های آمریکا رسانه ای شد. به نظر می رسد ترامپ با توجه به عملکرد دو سال اخیرش و راه اندازی جنگ تجاری به دلیل ناتوانی در رقابت قیمت تمام شده کالاه و خدمات  از تجارت آزاد و موافقتنامه های چون شیکاگو فاصله گرفته و بامهلت دهی دو ساله به تولیدکنندگان   از یک سو به دنبال احیا تولید رقابت پذیر بوده و از سوی دیگر  در تلاش است تا مرکانتلیسم تجاری نوینی را برای بازار جهانی پایه گذاری کند. سیاستی که باعث تولد آمریکا شده است.

مرکانتیلیسم (mercantilism) یا مکتب سوداگری فلسفه‌ای فرهنگی و اقتصادی بود که نظراتی در مورد تجارت بین‌الملل ارائه کرد. مرکانتیلیستها از یک‌سو طرفدار صادرات بودند، چرا که در مقابل صدور کالا، طلا دریافت می‌کردند، از سوی دیگر اعتقاد داشتند که تا حد امکان باید جلوی واردات را گرفت به همین دلیل در کشورهای استعمار شده کالاهای خود را با شرایط ویژه می فروختند ولی اجازه واردات کالا که دران زمان پارچه هند بود را نداند. در خلال دوره‌ای که مرکانتیلیسم رواج یافت درگیری‌های نظامی میان دولت- ملت‌ها بیشتر، شدیدتر و گسترده‌تر از هر زمان دیگری در تاریخ بود وسیاست‌های مرکانتیلیستی، پیامد طبیعی ارتباط میان حکومت‌های دولت- ملت‌ها با دیگر گروه‌های تاجر پیشه بود.

پس از امضای توافق نامه ، معاون رییس جمهور چین اظهار داشت که دستیابی به فاز نخست توافق اقتصادی و تجاری هم برای چین، هم آمریکا و هم کل جهان مناسب و موجب آرامش بازار است.

وی همچنین تاکید کرد که این توافق با حقوق قانونی و منافع هیچ شخص ثالثی منافات ندارد و مطابق قوانین سازمان تجارت جهانی است.

دونالد ترامپ نیز در این مراسم گفت که امضای این توافق در راستای جبران اقدامات اشتباه گذشته و کاهش تحریم های اقتصادی امریکاست .

به گزارش شبکه سی ان بی سی، رئیس اتاق بازرگانی آمریکا در چین از امضای این توافق نامه ابراز خرسندی کرد و از اینکه این توافق موجب ایجاد آرامش و تسکین در بازار می شود خوشنود است.   

با این وجود، کارشناسان بر این باورند که عدم اطمینان هنوز باقی مانده و اختلافات اساسی حل نشده واشنگتن با پکن برای تبدیل چین به یک قدرت تکنولوژیکی هنوز حل نشده است.  

در این توافق نامه در نظر گرفته شده است تا برخی از تحریم های اقتصادی ایالات متحده علیه چین کاهش یابد در حالی که پکن قصد دارد تا به خرید محصولات کشاورزی آمریکا و کالاهای دیگر سرعت ببخشد. ترامپ گوشت گاو، گوشت خوک، مرغ، غذاهای دریایی، برنج و لبنیات را به عنوان نمونه ذکر کرده است.

بنابراین وبر اساس این توافق، چین موافقت کرد که ۲۰۰ میلیارددلار دیگر کالای ایالات متحده را برای دو سال آینده خریداری کند و فرصت های گسترده صادراتی را برای مزارع و کارخانه های ایالات متحده فراهم کرده و اقدامات بیشتری برای محافظت از اسرار تجاری آمریکا انجام دهد.

همچنین در این توافقنامه مقرر شده است که پکن در سال ۲۰۲۰، ۷۷ میلیارد دلار کالا و خدمات اضافی و ۱۲۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ برای تأمین کل ۲۰۰ میلیارد دلار خریداری کند.

شایان ذکر است که چین در سال ۲۰۱۷، ۱۸۶ میلیارد دلار کالاها و خدمات ایالات متحده خریداری کرده است.

همچنین صادرات ایالات متحده به چین باید از نظر تئوری به ۲۶۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ و ۳۰۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ برسد.

به نظر می  رسد این توافقنامه  خود نیز  به نوعی تخفیف در تحریم ها  است که هدف آن  حمایت از تولیدگنندگان آمریکایی و مرکانتلیسم تجاری است. فاز اول توافق نامه به عنوان نوعی آتش بس دیده می شود و پکن قول داده است که در راستای رسیدن به توافق دوجانبه دائمی، تعداد زیادی از محصولات آمریکایی را خریداری کرده و ۲۰۰ میلیارد دلار را از طریق موارد زیر بر اساس گزارش سی ان بی سی خریداری کند:

کالاهای تولیدی: ۳۲.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، ۴۴.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱
کالاهای کشاورزی: ‌۱۲.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، ۱۹.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱
کالاهای انرژی: ۱۸.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، ۳۳.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱
خدمات: ۱۲.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰، ۲۵.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱

بر اساس گزارش اسوشیتد پرس، بر اساس این توافق قرار شد امریکا برنامه های افزایش تعرفه ها را برای واردات چین به ارزش ۱۶۰ میلیارد دلار اضافی کاهش دهد. این اقدام که در ابتدا برای ۱۵ دسامبر برنامه ریزی شده بود، می تواند تعرفه های مربوط به کالاهای ارسالی چین به  ایالات متحده را افزایش دهد.  

با این حال، ایالات متحده تعرفه های واردات چین به ارزش ۳۶۰ میلیارد دلار را بر اساس این توافق حفظ می کند اما هنوز مشخص نیست که چین با تعرفه های تلافی جویانه ای که بر روی محصولات ایالات متحده اعمال کرده است چه خواهد کرد.

در این توافقنامه همچنین قید شده است که چنانچه چین بخشی از آن را نقض کند، آمریکا می‌تواند همۀ تعرفه‌های لغو شده را دوباره بر کالاهای چینی اعمال کند.
 


 

کد خبر: ۲٬۶۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha