۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵
یارانه‌ها و تسهیلات کشاورزان در بین راه ناپدید می‌شوند
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم :

یارانه‌ها و تسهیلات کشاورزان در بین راه ناپدید می‌شوند

زارعی کیاپی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است: در سال جهش تولید برخی یارانه‌ها و اقدامات تسهیلی که می‌تواند تولیدکننده را کمک کنند به‌راحتی به دست تولیدکننده نمی‌رسد و نصیب دلالان، واسطه‌ها و رانت خواران می‌شود.

گروه کشاورزی؛ بازار: منصور علی زارعی کیاپی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار داشت: بحث کشاورزی و تولید محصولات کشاورزی به عنوان امنیت غذایی کشور یکی از موضوعات مهم و حیاتی مطرح است که در این دوران کرونایی این موضوع بیشتر جلوه پیدا کرد و نشان داد که در حوزه امنیت غذایی باید بیشتر کار کنیم تا وابستگی ما به کشورهای بیگانه کم شود.

 زارعی کیاپی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ظرفیت و منابع در همه بخشهای این صنعت وجود دارد اگر در حوزه کشاورزی برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری کنیم براحتی می‌توانیم جمعیت ۸۰ میلیونی کشور را از جهت تامین غذایی پاسخگو باشیم و هیچ شکی در این موضوع نیست. بنابراین مهمترین مساله این است که از تمام توان و ظرفیت های این بخش همچون زمین، آب و اقلیم  استفاده کنیم.

نماینده مردم ساری در مجلس یازدهم گفت: از جمله مشکلاتی که در این صنعت داریم می توان به بحث نداشتن آمایش سرزمین اشاره کرد که با بهره گیری از تخصص و توان متخصصان و کارشناسان مربوط می‌توان این بحث را نیز ساماندهی کرد.

اختلافات بین دستگاهی در روند پیگیری برخی مسائل بخش کشاورزی
زارعی کیاپی با بیان اینکه در خصوص پیگیری برخی مسائل بخش کشاورزی از جمله بحث تنظیم بازار محصولات کشاورزی، تا حدودی اختلافات بین دستگاهی وجود دارد، اذعان داشت: ما نمایندگان معتقدیم مسئول اصلی امور کشاورزی در کشور وزارت جهاد کشاورزی است و اگر دستگاه‌های دیگر در حوزه‌های مختلف مشکلاتی دارند این وزارتخانه باید خودش باشد و پیگیر باشد. اما الان اینگونه نیست و گاهی چند ارگان و سازمان همزمان  در مورد این امور دخیل هستند.

وی افزود: از سوی دیگر ما معتقدیم یکسری قوانین نیز در این حوزه باید اصلاح گردد تا به این ترتیب به این صنعت کمک شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص قابلیت‌های بالقوه صنعت کشاورزی اظهار داشت: یکی از اصلی ترین قابلیت‌های این بخش این است که میزان محصولات ما در همه بخشها قابل توجه است به طوری که حتی می‌توانیم به کشورهای همسایه هم صادر کنیم.

زارعی کیاپی ادامه داد: گواه این حرف این موضوع است که امسال در حوزه یکی از مهمترین محصولات استراتژیک کشور یعنی گندم توانستیم بیش از میزان مورد نیاز تولید کنیم. بنابراین در مورد بقیه محصولات هم به همین نحو است و می‌توان به خوبی عمل کنیم.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر در بحث تولید محصولاتی مثل سویا و ذرت علیرغم اینکه مبانی استراتژیک بالای محصولات ما هستند و برای دام و طیور منابع اصلی محسوب می‌شود، اما در این حوزه مقداری وابستگی به واردات داریم که در این راستا نیز با توجه به امکانات و ظرفیت‌های موجود می‌توان اقدامات موثرتری انجام داد.

زارعی کیاپی گفت: در حقیقت بایستی با تقسیم بندی های مشخص تعیین گردد که در چه مناطقی چه محصولی کشت کنیم که بتوانیم وابستگی را به کشورهای دیگر کاهش دهیم.

 ۷ درصد منابع کل دنیا راداریم می توان توان  وابستگی‌ها را حداقل کرد
این نماینده مجلس یازدهم اذعان داشت: ما اعتقاد داریم که در همه حوزه‌ها می توانیم وابستگی را به کشورهای دیگر به حداقل برسانیم چون همانطور که می‌دانید ما  ۷ درصد منابع کل دنیا و حدودا ۱ درصد جمعیت کل دنیا را داریم بنابراین اگر تلاش کنیم و نظارت دقیقی نیز صورت بگیرد خواهیم توانست وابستگی ها را به حداقل برسانیم.

زارعی کیاپی گفت: با توجه به اینکه امسال سال جهش تولید است، به نظر بنده باید نگاه‌ها را به سمت تولیدکننده ببریم. یکی از موضوعات مهمی که در بخش کشاورزی وجود دارد حضور  واسطه‌ها و دلالی‌ها و بعضا رانت خواری‌ها است. به طوری که می بینید در جایی که باید برخی یارانه‌ها یا برخی اقدامات تسهیلی و اقداماتی که می‌تواند تولیدکننده را کمک کنند براحتی به دست تولیدکننده نمی‌رسد و معمولا بین راه واسطه‌ها و بعضا رانت خواران در دستگاه های اداری وجود دارد.

وی ادامه داد: با این تفاسیر مجلس با نظارتی که دارد باید بتواند به طور دقیق واسطه گری‌ها را از بین ببرد یا حداقل میزان آن را کاهش دهد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در پایان گفت: باز هم تاکید دارم که اگر می خواهیم جهش تولید داشته باشیم که نیاز هم هست، باید حتما به سمت تولیدکنندگان برویم.

کد خبر: ۲۶٬۰۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha