۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۹
صنعت خودرو نیاز به سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری دارد/سیاست زدگی بازار
یک کارشناس صنعت خودرو:

صنعت خودرو نیاز به سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری دارد/سیاست زدگی بازار

اصفهان - یک کارشناس صنعت خودرو گفت: برای بهبود عملکرد اتومبیل های ساخت داخل و توسعه خدمات خودروهای ایرانی نیاز به سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در این صنعت داریم.

یاور رضایی در گفتگو با خبرنگار بازار با انتقاد از سیاست زدگی بازار و صنعت خودروی ایران و اعمال نفوذ مسئولان از رده ها و نهادهای مختلف در این صنعت، اظهار کرد: سیاست زدگی و وابستگی به دستگاه های اقتصادی و کنترل کننده دولت در تاروپود بخش قابل توجهی از صنعت خودروی ایران رسوخ کرده و همین امر موجب شده، برنامه ریزی برای توسعه از صنعت خودرو رخت برببندد.

وی افزود: توسعه محصولات و تحقیق و پژوهش در راستای افزایش سطح ایمنی و خدمات حمل و نقل اتومبیل ها در صنعت خودروی ایران به یک مبحث پیش پا افتاده و غیرمهم تبدیل شده و ضعف در کنترل بازار خودرو و نوسانات ناشی از بحران اقتصادی شیوع ویروس کرونا در این بازار باعث شده، گروه های صنعتی تولیدکننده اتومبیل بر کنترل بازار و اصلاح نظام عرضه که از وظایف ذاتی دولت و اصناف است، تمرکز کنند.

نفوذ رانت و فساد در صنعت خودرو

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه نتیجه نفوذ چندین و چندساله دستگاه های دولتی در صنعت خودرو، چیزی جز بی‌نظمی در اجرای برنامه‌های راهبردی توسعه، نفوذ رانت و فساد در این صنعت نیست، تصریح کرد: اذعان مدیرعامل یکی از گروه های بزرگ و شاخص تولیدکننده خودرو در کشور، نشان داد که برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال های اخیر بدون هیچ منع قانونی در روند مدیریت کارخانجات تولید خودرو دخالت قابل توجه و جدی داشته اند.

رضایی اضافه کرد: انحصار و اعمال نفوذ دستگاه های دولتی و دیگرنهادهای اقتصادی کشور در صنعت و بازار خودروی ایران، سالهاست که مورد نقد و انتقاد تعداد زیادی از کارشناسان و فعالان بازار خودرو است؛ در حقیقت ضعف سیاست‌گذاری، دولتی بودن و وابستگی به دستگاه های اقتصادی حاکمیت و بنگاه‌داری خودروسازان در کنار دیگر تصمیمات اشتباه در این صنعت باعث شده که راه نفوذ برای بسیاری از مسئولان دولتی به صنعت خودروسازی هموار شود.

ندانم کاری‌های عمدی تعدادی از مسئولان و ز ضرر و زیان هنگفت برای  صنعت خودرو، مردم و دولت

وی ادامه داد: متاسفانه امروز فقدان مسئولیت پذیری تحت برنامه ریزی از پیش تعیین شده در راستای توسعه محصولات و ندانم کاری‌های عمدی تعداد زیادی از مسئولان در این حوزه، صنعت خودروسازی کشور را به سمت و سویی کشانده که نتیجه سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و دولتی انجام شده در بستر آن چیزی جز ضرر و زیان هنگفت برای این صنعت، مردم و دولت نیست.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مفاد گزارش ارائه شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد و روند فعالیت کارخانجات تولیدکننده اتومبیل در کشور، خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری انجام شده برای توسعه محصولات و خدمات خودروها از سوی گروه های تولیدکننده اتومبیل ایرانی در سال گذشته، بیش از ۱۵ میلیون دلار هزینه داشته و هرساله شاهد ورود خودروهایی با اتاقک جدید و بدون پیشرفت تکنولوژی در بازار هستیم.

وی یادآور شد: ۱۵ میلیون دلار، هزینه ناچیزی برای سرمایه‌گذاری توسعه‌ای در صنعت خودروسازی کشور است و برای بهبود عملکرد اتومبیل های ساخت داخل و توسعه خدمات خودروهای ایرانی نیاز به سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در این صنعت داریم.

کد خبر: ۲۶٬۰۲۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha