۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
نیش ترمز به گرانی ارز؛ دلار ۱۹۲۵۰ تومان شد
«بازار» گزارش می دهد؛

نیش ترمز به گرانی ارز؛ دلار ۱۹۲۵۰ تومان شد

قیمت ارز با ورود بانک مرکزی به بازار در سراشیبی قرار گرفته است و برخی فعالان بازار معتقدند با عرضه سنگین از سوی بازارساز ارز، قیمت ها بیش از این در بازار کاهشی می شود.

اسدالله خسروی؛ بازار: رشد خرگوشی قیمت ارز که از هفته گذشته شروع شده بود با دخالت بانک مرکزی بالاخرها از غروب دو روز پیش متوقف شد و قیمت ها  در این بازار مسیر عقب گرد را در پیش گرفته است. عقب گرد قیمتی که مدت هاست در بازار ارز به چشم نمی خورد چرا که فعالان این بازار به کاهش قیمت چنین کالایی اعتقادی نداشتند و بر این باور بودند که چون بانک مرکزی در عرضه ارز به بازار تعلل می کند، حتما ارزی برای عرضه وجود ندارد. اما اکنون که سیاست ها و برنامه های بانک مرکزی حول محور کاهش قیمت ارز در بازار می چرخد این موضوع باعث شده است تا همه فروشنده ارز در بازار شوند و حتی بخشی از دلارهای خانگی نیر برای فروش به بازار بیایید.

افزایش قیمت انواع ارز در بازار طی چند هفته و رسیدن قیمت دلار به بیش از ۲۰ هزار تومان، موجب شد تا پس از مدتها رشد قیمت این کالا در بازار، نمایندگان مجلس، رئیس کل بانک مرکزی را برای پاسخگویی به موضوع گرانی ارز به کمیسیون اقتصادی فرا خوانند. با رسانه ای شدن حضور همتی به مجلس و اعلام کاهش قیمت های در بازار ارز از سوی وی در کمیسیون اقتصادی مجلس سیر نزولی قیمت انواع ارز از دیروز غروب شروع و دلار از ۲۰ هزار ۵۰۰ تومان مسیر سراشیبی را در پیش گرفت و در کانال ۱۹ هزار تومان قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که روز گذشته معادل ۷۶ میلیون یورو در قالب انواع ارز اعم از دلار آمریکا، یورو، یوان چین، درهم امارات، روپیه هند و... در سامانه نیما عرضه شد و با وجود عرضه انبوه ارز اما تقاضای آنچنانی برای خرید وجود نداشت. البته دیروز در بازار آزاد نیز شاهد افزایش عرضه از سوی بازارساز بودیم که خریدار آنچنانی نداشت.

سقوط دلار در کانال ۱۹ هزار تومان
در چنین شرایطی دلار امروز صبح با ادامه عرضه سنگین از سوی بازارساز، از کانال ۲۰ هزار تومان به کانال ۱۹ هزار تومان آمد. و هم اکنون در بازار ۱۹ هزار و ۲۰۰تومان داد و ستد می شود. همچنین در بازار آزاد یورو نیز ۲۱ هزار و ۱۶۰تومان و درهم امارات ۵ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شده است.
 صرافی‌بانک‌ها نیز همزمان با کاهش قیمت ارز در بازار آزاد، قیمت خرید و فروش دلار و یورو را نسبت به دیروز کاهش دادند،  در این صرافی ها قیمت دلار برای فروش  ۱۹ هزار و ۱۶ تومان اعلام شده است. همچنین قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها  ۲۱ هزار و ۲۵۰ تومان اعلام شده است.

طلا ۱۸ عیار هر گرم ۸۲۰ هزار و سکه تمام بهار آزادی ۸ میلیون ۲۰۰ هزار تومان
در بازار آزاد نیز امروز قیمت طلای ۱۸ عیار هر گرم ۸۱۲ هزار تومان و ۳۰۰ تومان و قیمت سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.
 هر گرم طلای ۲۴ عیار نیز هم اکنون یک میلیون و ۸۳ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت ۱۷۶۵ دلار معامله می‌شود.

حضور بازار ساز ارز برای سیر نزولی قیمت ها در این بازار
کارشناسان معتقدند؛ تلاش در راستای سرعت بخشی بازگشت ارزهای حاصل از صادرات و عادی شدن روال تجارت کشور ناشی از کاهش پیامدهای شیوع ویروس کرونا موجب کاهش هیجانات در بازار ارز و ایجاد ثبات در آن می شود. همچنین صرافی ها پیش بینی می کنند که حضور بازار ساز در بازار ارز در روزهای آینده ادامه پیداکند؛ برهمین اساس افزایش عرضه از سوی بازار ساز و همچنین افزایش تعداد فروشنده ها در بازار ارز از مهمترین دلایل کاهش قیمت دلار بوده است.  بانک مرکزی و دولت اما معتقدند التهابات ارزی و شوک فعلی در بازار ارز موقتی است و در روزهای آینده تمام می شود؛ یکی از دلایل مهم نوسانات اخیر ارزی، عدم بازگشت ارزهای صادراتی به کشور است.
طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی از ۷۲ میلیارد صادرات غیرنفتی تنها ۴۵ میلیارد ارز به کشور بازگشت و ۲۷ میلیارد دلار باید تا پایان تیر از سوی صادرکنندگان برگردد. فعالان بازار معتقدند با بازگشت ارزهای صادراتی به کشور، قیمت ارز ریزش شدیدی را تجربه خواهد کرد.

قیمت ها باید بیش از این کاهش یابد
جبار کوچکی نژاد در گفتگو با «بازار» درباره کاهش نرخ ارز در بازار، گفت: بانک مرکزی طی این مدت نباید نسبت به ساماندهی بازار ارز تعلل می کرد، البته کاهش منابع ارزی نیز مشکلاتی را برای تصمیم گیران ایجاد کرده است اما مدیریت ها در این بازار مهم اقتصادی با ایجاد راهکارهای مختلف باید به گونه ای باشد که مانع از رشد قیمت ارز شود چرا که افزایش قیمتها در بازار ارز اقتصاد کشور به هم می ریزد.
وی خاطر نشان کرد: اکنون که کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی شکل گرفته اند، بنابراین رسیدگی به مشکلات اقتصادی و بررسی بازار ارز از سوی مجلس با تعامل با بانک مرکزی برای تصمیم گیری ها میسر است تا با راهکارهای کارشناسی شده بازار ارز ساماندهی شود.
وی افزود: بانک مرکزی با مدیریت آقای همتی آنگونه که در سالهای گذشته توانست برای مدتها قیمت ارز را در بازار تثبیت کند، بنابراین با بازگشت ارزهای صادراتی و تقویب بنیه ارزی کشور به خوبی می توان مانع افزایش نرخ ارز در کشور شد.

کد خبر: ۲۶٬۰۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha