۲۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳
خیار در مزرعه ۶۰۰ و در بازار ۵۲۰۰ تومان!/ جیب دلالان پر می شود
تکرار سوء استفاده از کشاورزان مناطق محروم

خیار در مزرعه ۶۰۰ و در بازار ۵۲۰۰ تومان!/ جیب دلالان پر می شود

کرمان – دلالان یک بار دیگر در زمان برداشت محصولات جنوب کرمان فعال شده و دسترنج چند ماهه کشاورزان را در حالی به جیب می زنند که هزینه های تولید نیز چند برابر شده است.

به گزارش بازار، طبق برنامه چشم انداز توسعه کرمان مهمترین زمینه اقتصادی این استان در بخش کشاورزی پایه گذاری و برنامه ریزی شده است، این استان تنها در جنوب کرمان سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی تولید و روانه بازار مصرف می شود این محصولات گردش مالی میلیاردی در جنوب استان کرمان ایجاد کرده است که طبق تخمینهای اولیه رقمی معادل ۵۴۲ هزار میلیارد ریال در سال می شود که از این رقم فقط ۲۳ درصد عاید کشاورزان می شود و مابقی به جیب دلالان، بخش حمل و نقل و میدان داران می رود.

سایه دلالان بر روی بازار محصولات کشاورزی کرمان

این روزها زمان برداشت محصول خیار گلخانه ای در جنوب استان کرمان است، محصولی که به صورت سنتی در این منطقه کشت می شود و هزاران هکتار گلخانه زیر کشن این محصول رفته است.

قیمت نهاده های کشاورزی در سال جاری مطابق با تورم به شدت افزایش یافته است؛ بذر، کود، پلاستیک، سم و ... همه با افزایش حداقل دوبرابری قیمت مواجه شده اند و کشاورزان به امید اینکه دست رنجشان بتواند هزینه های یک سال زندگی در یکی از گرمترین مناطق کشور را جبران کند به کار و تلاش پرداخته اند.

در روزهای آخر آذر ماه و در حالیکه نخستین برداشت ها از گلخانه ها آغاز می شود اما بار دیگر دلالان و واسطه ها در جنوب کرمان فعال شده اند.

قیمت هر کیلو خیار در این جنوب کرمان حالا به ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان رسیده است در حالیکه همین محصول در بازار مصرف شهرهای بزرگ کشور چندین برابر قیمتی است که خیار از کشاورزان خریداری می شود.

طبق بررسی های خبرنگار بازار هم اکنون قیمت هر کیلو خیار گلخانه ای در میادین تهران ۶۰۰۰ تومان، خیار رویال، ۴۱۰۰ تومان، خیال رسمی ۴۱۰۰ تومان و خیار سالادی که بی کیفیت ترین محصول از این دست است ۲۰۰۰ تومان است.

این در حالیست که قیمت تمام شده ای که محصول به دست مصرف کننده نهایی می رسد ۲۰ تا ۴۰ درصد بنا به انصاف مغازه دارها بیشتر از نرخ میادین میوه و تره بار می باشد.

خیار خوراک دام می شود

در این میان سودی به جیب کشاورز نمی رود و حتی هزینه های کشت فصل جاری را نیز نمی تواند جبران کند. همین مساله بسیاری از کشاورزان جنوب کرمان را در معرض ورشکستگی جدی قرار داده است.

طبق گزارشهای میدانی خبرنگار بازار در جنوب کرمان هم اکنون به دلیل افزایش قیمت دستمزد کارگر، بسته بندی و حمل و نقل بسیاری از گلخانه داران از قید برداشت محصول نیز گذشته اند و محصولات در گلخانه ها در حال خراب شدن هستند.یکی از میدان داران جنوب کرمان به خبرنگار بازار می گوید: هم اکنون هزینه بذر خریداری شده برای یک کیلو محصول و سم و کود بسیار بیشتر از قیمت یک کیلو خیار است، این در حالیست که باید نرخ برق،آب، پلاستیک، کارگر، حمل و نقل و ده ها مورد دیگر را نیز به قیمت تمام شده محصول اضافه کنیم.

محمد میرشکاری می افزاید: در شرایط موجود برای کشاورز صرف نمی کند که محصول را برداشت کند چون باید هزینه ای بسیار بیشتر از هر کیلو ۷۰۰ تومان پرداخت کند و تازه باید مقابل دلالان التماس کنند که با همین قیمت محصول را خریداری کنند.

سیستم کشاورز را به دلال وابسته کرده است

وی گفت: جنوب کرمان فاقد کارخانه های فرآوری محصول هستند و هر سال دلالان محصولات را خریداری و به بازار مصرف منتقل می کنند و به گونه ای انحصار را در دست گرفته اند.

وی با اشاره به قیمت حمل و نقل گفت: در چنین شرایطی کشاورز نمی تواند خودش با کرایه کامیون محصول را به بازار منتقل کند و وابسته به دلال می شود.

مشکل کشاورزان در حال پیگیری است

یحیی کمالی پور نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار اظهارداشت: یکی از مهمترین مشکلات موجود در کشاورزی جنوب کرمان دلال بازی و واسطه گری در زمان فروش محصولات است.

وی گفت: جلسات متعددی در خصوص جلوگیری از افت قیمت محصول برگزار شده و پیگیریهایی نیز از سوی نمایندگان صورت گرفته و مشکلات کشاورزان به وزارتخانه منتقل شده است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات در سال جاری کاهش صادرات محصول خیار به کشورهای همسایه است، هر سال بخش عمده خیار تولید شده در جنوب کرمان صادر می شد در حالیکه در سال جاری صادرات محدود شده است.

کمالی پور افزود: در بازار داخلی نیز قیمتها توسط دلالان مشخص می شود و هیچ قاعده و اصول مشخصی وجود ندارد.

وی گفت: در صورت عدم ورود مسئولان مربوط و عدم حمایت از کشاورزان بخش قابل توجهی از کشاورزان جنوب استان کرمان با مشکلات شدید اقتصادی مواجه خواهند شد.

وی از کشاورزان نیز خواست از فروش محصولات خود به دلالان خودداری و با ایجاد تعاونی های کشاورزان خود نبض بازار را به دست بگیرند.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد ادامه داد: برخی از کشاورزان هم اکنون ترجیح می دهند محصول را برداشت نکنند و یا از آن به عنوان خوراک دام استفاده کنند زیرا هزینه ها برداشت بسیار بیشتر از نرخ نهایی محصول می شود.

کمالی پور افزود: سال هاست مردم جنوب کرمان با پدیده حضور دلالان و هماهنگی این افراد با یکدیگر و پایین آوردن قیمت نهایی محصول مواجه هستند و با وجود اینکه مسئولان هر سال وعده های زیادی به کشاورزان می دهند اما نمی توانند مشکل دلال بازی در بازار را برطرف کنند.

کد خبر: ۲۶۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • هادی IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
      0 0
      سالهاست می شنویم اما هنوز مشکل پابرجاست