۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
حفظ بازار عراق منوط به سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در این کشور است
معاون بین‌الملل اتاق ایران:

حفظ بازار عراق منوط به سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در این کشور است

در نشستی که با حضور سرکنسول ایران در کربلا، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق و فعالان اقتصادی که در بازار این کشور مشغول هستند، برگزار شد، هدف‌گذاری‌های بلندمدت از طریق سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال فناوری و یا انتقال بخشی از خط تولید به عراق مورد تأکید قرار گرفت.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، معاون بین‌الملل اتاق ایران در نشستی که به موضوع توسعه مناسبات اقتصادی ایران با عراق اختصاص داشت، از تغییر رویکرد مسئولان عراقی و تلاش برای رسیدن به خودکفایی در حوزه‌های مختلف سخن گفت و تأکید کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی برای تداوم حضور در بازار عراق باید در بلندمدت به فکر سرمایه‌گذاری مشترک، انتقال تکنولوژی و با انتقال بخش از خط تولید خود به این کشور باشند.

محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران ادامه داد: ضمن اینکه باید سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال برای جوانان عراقی را مدنظر داشته باشیم باید صادرات محصولات باکیفیت به این بازار را در اولویت قرار دهیم و اجازه ندهیم با صدور محصولاتی که کیفیت و استاندارد لازم را ندارند، به تدریج اعتبار خود را در این بازار از دست بدهیم.

وی حضور در بازار کشورهای همسایه به ویژه عراق را از اولویت‌های صادراتی ایران دانست و تأکید کرد: از دیرباز بین این دو کشور علی‌رغم فراز و نشیب‌های بسیار رابطه اقتصادی برقرار بوده و حضور در این بازار جزو اولویت‌های اقتصادی و تجاری ایران محسوب می‌شود. بنابراین نباید اجازه دهیم رقبای ایران که در حال برنامه‌ریزی برای حضور پررنگ و بلندمدت در عراق هستند، جایگزین ایران شوند.

کرباسی در ادامه به طلب شرکت‌های پیمانکاری از طرف‌های عراقی اشاره و تصریح کرد: در این مورد دولت‌ها وارد مذاکره شده‌اند و در حال پیگیری برای حل مسئله هستند. امیدواریم هر چه سریع‌تر به نتیجه برسیم.

او در مورد بسته شدن مرزهای ایران و عراق با شیوع ویروس کرونا نیز گفت: در همان دوران که تمام مرزها بسته بود، مرز ایران و منطقه اقلیم باز بود و از این طریق کالاهای ایرانی صادر می‌شد. البته ایران منطقه اقلیم را از سرزمین عراق جدا نمی‌داند اما قوانین حاکم بر اقلیم راحت‌تر از سایر مناطق عراق است برای همین فعالان اقتصادی از این ظرفیت استفاده می‌کنند.

معاون بین‌الملل اتاق ایران حجم تبادلات تجاری ایران و عراق را در سال ۹۸ برابر با ۹.۵ میلیارد دلار برآورد کرد؛ این رقم برای دو ماهه سال ۹۹ حدود یک میلیارد دلار بوده است.

کرباسی سطح تولید محصولات کرونایی از جمله ماسک، دستکش و انواع مواد ضدعفونی‌کننده را در ایران مناسب ارزیابی کرد و با بیان این مطلب که آمادگی صادرات این محصولات را نیز داریم از موافقت دستگاه‌های مربوط برای اعطای مجوز صادرات این محصولات خبر داد.

لغو روادید برای سفر به عراق در دستورکار است
در ادامه مجتبی کریمی شصتی، سرکنسول ایران در کربلا با بیان این مطلب که پیگیری لغو روادید برای سفر به عراق هستیم، گفت: قرار بود این موضوع پیش از شیوع ویروس کرونا نهایی شود که متأسفانه با شیوع این بیماری و بسته شدن مرزها، موضوع قابل پیگیری نبود. به طور حتم با عادی شرایط مجدد مسئله را پیگیر خواهیم کرد.

او حجم مناسبات ایران با منطقه بابل و کربلا را حدود ۲ میلیارد دلار برآورد کرد که به اعتقاد او ظرفیت‌ها بیش از این رقم است. آنچه از سوی کریمی به عنوان یک نکته کلیدی مورد تأکید قرار گرفت، ارتقای سطح کیفیت محصولات صادراتی به عراق است.

وی یادآور شد: نباید اجازه دهیم کشورهای دیگر با ورود محصولات باکیفیت‌تر این بازار را از ایران بگیرند. سفارت و کنسول گری ایران در عراق تمام تلاش خود را برای معرفی محصولات ایرانی در این کشور می‌کند از سوی دیگر تولیدکنندگان و صادرکنندگان نیز باید تلاش کنند تا محصولات استاندارد و مطابق سلیقه بازار را عرضه کنند.

کریمی در ادامه بر مشورت با کنسول ایران در عراق به هنگام عقد قرارداد، تأکید کرد و گفت: باید مواظب باشیم که بندهای قرارداد را اصولی و محکم تهیه کنیم تا به هنگام بروز مشکل، قابل پیگیری باشد.

مقامات عراقی در پی برقراری توازن تجاری بین دو کشور هستند
یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق نیز با تأیید آنچه در این نشست مطرح شد، از انتقاد مسئولان عراقی در مورد واردات اندک ایران از عراق سخن گفت و این انتقاد را اصولی دانست و گفت: رویکرد مقامات عراقی نسبت به گذشته تغییر کرده و آنها به دنبال خودکفایی هستند. برای همین برقراری توازن تجاری بین دو کشور را دنبال می‌کنند.

به اعتقاد او فعالان اقتصاد ایرانی باید به تدریج از صادرات صرف محصولات خود به عراق فراتر رفته و سرمایه و ایجاد اشتغال در این کشور را در اولویت قرار دهند و اگر نه از بازار حذف خواهند شد.

این فعال اقتصادی یکی از ظرفیت‌های بازار عراق را ترانزیت عنوان کرد و با بیان این نکته که همچنان قوانین عراق اجازه ترانزیت را نمی‌دهد از پیگیری مقامات دولتی برای حل این مشکل و بروز برخی گشایش‌ها در این رابطه خبر داد.

آل اسحاق تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع کالا در عراق را نیز یکی از پروژه‌های مهم قابل اجرا در عراق برشمرد و ادامه داد: عراق در ذات خود کشور فقیری نیست و منابع بسیار خوبی در اختیار دارد تنها لازم است به کمک انتقال تکنولوژی این منابع را مورد استفاده قرار دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت مرزهای ایران و عراق با توجه به شیوع ویروس همه‌گیر کرونا اشاره و تصریح کرد: در حال حاضر مرز مهران در هفته دو روز باز است. مرزهای جنوبی عراق هنوز باز نشده‌اند و در حال مذاکره برای بازگشایی این مرزها هستیم. البته مرزهای شمالی باز هستند و روزانه حدود ۲ هزار کامیون از این مرزها رفت‌وآمد می‌کنند.

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق ضمن تأکید بر اهمیت انعقاد قرارداد اصولی برای کار برای طرف‌های عراقی از تلاش اتاق مشترک برای تهیه چارچوب عمومی قراردادها خبر داد. وی خاطرنشان کرد: شرکت‌هایی که تمایل به کار با عراق دارند، می‌توانند هنگام انعقاد قرارداد از این چارچوب کلی استفاده کنند و متناسب با توافق‌هایی که صورت می‌گیرد بندهای آن را اصلاح کنند.

در ادامه این نشست هر یک از فعالان اقتصادی که در تجارت با طرف‌های عراقی دچار مشکل شده بودند، سئوالات و ابهامات خود را مطرح کردند.

در پایان کرباسی از تشکیل بخشی در معاونت بین‌الملل اتاق ایران برای پاسخ‌گویی به سئوالات و ارائه نظرات مشورتی برای انعقاد قراردادهای استاندارد با همکاری واحد حقوقی اتاق ایران خبر داد.

کد خبر: ۲۵٬۹۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha