۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
ادعای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مشتریان از جیب طلا فروشان!
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران مطرح کرد

ادعای پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مشتریان از جیب طلا فروشان!

جذابیت بازار پر نوسان طلا و سکه این روزها هر فردی را بر سر شوق می آورد تا از این بازار طرفی ببندد اما بی اطلاعی از بازی با قیمتها و شگردهای خرید و فروش می تواند برای مصرف کنندگانی که آگاهی چندانی از ترفندهای خرید و فروش در این بازار ندارد به بازی دو سر باخت تبدیل شود.

ملیحه خورده پا؛ بازار: نوسانات شدید قیمت در بازار طلا و سکه این روزها بخش عمده ای از سرمایه های خرد و کلان را به سمت این بازارها هدایت کرده است و خریدار و فروشنده به دنبال کسب سود بیشتر از این بازار هستند ولی مساله اصلی این است که بی اطلاعی از شگردهای خرید و فروش طلا و بازی با نوسانات این بازار می تواند زیان های کلانی را به هر دو طرف تحمیل کند کمااینکه هر ساله تعدادی از کاسبان بی تجربه و با سرمایه کم ورشکست می شوند. اما نکته اساسی برای مصرف کنندگانی که از خرید و فروش طلا متحمل زیان می شود این است که حساب و کتابها به نحوی انجام می شود که خریدار متوجه نمی شود چند گرم طلا را به چه قیمتی خریده است.

بدون تردید بخش عمده ای از خریداران طلا و جواهر به درستی در نمی یابند که قیمت نهایی خرید هر گرم طلا برای آنها به چه میزان تمام می شود و گاهی دلخوش تخفیف های ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومانی می شوند و لذت برنده بودن از خرید طلا را همواره به خصوص در روزهای پر نوسان بازار با خود به یدک می کشند.

در روزهای پر نوسان قیمت طلا میزان خرید و فروش این کالا افزایش پیدا می کند و خریدار و فروشنده به دنبال کسب سود بیشتر از شرایط موجود هستند ولی رئیس اتحادیه صنف طلا و جواهر از وضعیت این بازار گله مند است زیرا میزان تقاضا برای خرید مصنوعات طلا به حداقل ممکن رسیده است.

ابراهیم محمد ولی در گفتگو با خبرنگار بازار می گوید: زیر سنگینی سایه رکود دیگر توان ادامه فعالیت را نداریم زیرا هیچ مشتری ای برای مصنوعات طلا وجود ندارد.

وی می افزاید: وضعیت صنف فروشندگان مصنوعات طلا چنگی به دل نمی زند  زیرا در این بخش داد و ستدی انجام نمی شود.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر ادامه می دهد: در حال حاضر تقاضا برای خرید سکه و طلای خام و آب شده بسیار افزایش یافته است اما این شرایط برای فعالان صنعت طلا خوشایند نیست زیرا برای فعال بودن صنعت طلا باید قیمت ثابت باشد و داد و ستد انجام شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر: تعیین ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده موجب شده تا تقاضا برای خرید طلا در جامعه را به دلیل بالابردن نرخ نهایی کالا کاهش دهد به همین دلیل فروشندگان طلا برای عبور از رکود حاکم بر بازار از مصرف کنندگان این میزان مالیات را دریافت نمی کنند ولی در نهایت خودشان این رقم را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می کنند

به گفته محمد ولی؛ بدون داد و ستد چرخهای تولید صنعت طلا نمی چرخد و با توجه به اینکه ۲۰ رسته در صنعت طلا فعال و به هم وابسته هستند، اگر یکی از حلقه های این صنعت رکود را تجربه کند سایر رسته ها نیز درگیر این رکود خواهند شد به همین دلیل امیدواریم این روند تغییر کند و در بخش مصنوعات افزایش داد و ستد داشته باشیم.

رکود و مالیات بر ارزش افزوده دو معضل طلا فروشان
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر نوسانات قیمت طلا را عاملی برای تشدید رکود در این بازار معرفی کرده و می گوید: علاوه بر نوسانات قیمت طلا پرداخت مالیات برارزش افزوده از سوی فروشندگان طلا موجب شده تا تعداد زیادی از فروشندگان صنف طلا و جواهر اقدام به ابطال پروانه کسب خود کنند.

محمدولی می افزاید: در سال گذشته بیش از سه هزار واحد صنفی پروانه فعالیت خود را بخاطر رکود و پرداخت مالیات برارزش افزوده تعطیل کرده اند.

این فعال صنفی ادامه می دهد: در تهران نیز از زمستان ۹۷ تا کنون بیش از ۶۰۰ واحد صنفی پروانه فعالیت خود را لغو کرده اند.

یک ادعای عجیب
رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر بر این باور است که تعیین ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده موجب شده تا تقاضا برای خرید طلا در جامعه به دلیل بالابردن نرخ نهایی کالا را کاهش دهد به همین دلیل فروشندگان طلا برای عبور از رکود حاکم بر بازار از مصرف کنندگان این میزان مالیات را دریافت نمی کنند ولی در نهایت خودشان این رقم را به حساب سازمان امور مالیاتی واریز می کنند.

محمدولی صحبتهای خود را در مورد مالیات صنف طلا فروشان اینچنین ادامه می دهد: همه مشکل طلا فروشان این نیست که مجبور به پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده مصرف کنندگان هستند بلکه در پایان هر دوره سه ماهه نیز برگه های تشخیص مالیاتی برای آنها صادر می شود و طلا فروشان ناچار هستند مالیاتهایی با اعداد و ارقام عجیب و غریب به حساب سازمان امور مالیاتی واریز کنند.

این ادعای عجیب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر درحالی مطرح می شود که بر اساس قانون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده به عهده مصرف کننده نهایی است و مشاهدات میدانی و تجربی تمامی ما نشان می دهد که امکان عدم دریافت مالیات بر ارزش افزوده از سوی فروشندگان طلا و جواهر وجود ندارد. البته هستند عده ای که از ناآگاهی مصرف کننده در قبال شگردهای خرید و فروش سوء استفاده کرده و با محاسبات غیرشفاف و با ادعای عدم دریافت مالیات بر ارزش افزوده از خریداران منجر به ایجاد دلخوشی و حس وفاداری در مصرف کننده می شوند.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر که مدعی است طلا فروشان برای جذب مشتری حاضر به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده که پرداخت آن مطابق قانون برعهده مصرف کنندگان است،شده اند در واکنش به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه مگر فعالیت در صنف طلا فروشی چه میزان سوددهی دارد که طلا فروشان حاضر به پذیرش پرداخت مالیات مصرف کنندگانی که از خرید طلا سود می برند، شده اند فقط یک حرف را تکرار می کند: این اقدام برای جذب مشتری و خروج صنف از رکود است.

این یک ادعای فاقد منطق است؛ و بدون تردید کمی اشراف به ترفندهای فروش طلا حقیقت را برای خریدار نه چندان حرفه ای هم روشن می کند چه برسد برای بازرسان و کارشناسان سازمان امور مالیاتی و ...

بدون تردید هیچ فعال صنفی حاضر به پرداخت زیان برای ادامه فعالیت خود نمی شوند. هر کسب و کاری با هدف کسب سود و منافع انجام می شود و اگر یک فعال صنفی از مرحله سوددهی خارج شده و به ضرر و زیان بیفتد طبیعتا حاضر به پذیرش هزینه های باز نگه داشتن واحد صنفی نخواهد شد.

بازی با اجرت جایگزین ادعای عدم دریافت سود و مالیات
یکی از شگردهایی که طلا فروشان برای جلب رضایت مشتری انجام می دهند ادعای عدم دریافت مالیات بر ارزش افزوده و سود بسیار پایین است اما این امر در حقیقت رخ نمی دهد. طلا فروشان با اعلام اجرت ساخت بالا برای هر قطعه از مصنوعات طلا عملا می توانند هزینه اجرت پرداختی به سازنده، سود ۷ درصدی و مالیات ۹ درصدی را برای خود لحاظ کنند و مصرف کننده در این زمینه نیز نه می تواند ادعایی داشته باشد و نه این مساله قابلیت اثبات و پیگیری دارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر درباره این شگرد طلا فروشان می گوید: شاید برخی از فروشندگان طلا از این شیوه نامتعارف برای فروش مصنوعات طلا استفاده کنند و طبیعی است در صنف طلا فروشان نیز مانند هر صنف دیگری بین دو تا سه درصد تخلف صورت می گیرد ولی نمی توان این امر را به همه طلا فروشان نسبت داد.

بدون تردید نمی توان استفاده از یک شگرد را برای کسب سود بیشتر از مصرف کنندگان را به تمامی فعالان صنفی نسبت داد و افراد متخلف می توانند از هر شگردی بهره بگیرند ولی مساله اساسی این است که چرا رئیس یک صنف چنین ادعای واهی را مطرح می کند!؟

کد خبر: ۲۵٬۹۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha