۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
بحران در بازارهای نوظهور اقتصاد امریکا را به ورطه نابودی می کشاند
ویروس کرونا و نابودی اقتصاد آمریکا

بحران در بازارهای نوظهور اقتصاد امریکا را به ورطه نابودی می کشاند

ضربه موج دوم کووید ۱۹ می تواند موج بزرگی از بدهی های بازار نوظهور را ایجاد کند که این مهم می تواند به اقتصاد ایالات متحده و سیستم های مالی جهانی آسیب وارد کند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار:  آشکار است که موج دوم ابتلا به بیماری همه گیر کووید ۱۹  روند بهبود اقتصاد جهان از جمله اقتصاد ایالات متحده آمریکا را دشوار می سازد زیرا ابعاد این بحران اقتصاد ایالات متحده و سایر اقتصادها را تحت الشعاع قرار داده است. احتمالا در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ شاهد موج دوم ویروس خواهیم بود. سخنان امیدوارانه دولت ترامپ مبنی بر اینکه اقتصاد ایالات متحده در تلاش است  روند قوی بهبود اقتصادی قوی را طی کند و بدترین رکود اقتصادی در طی نود سال گذشته را طی کند بیشتر باعث نگرانی می شود.

لازم نیست که همه اپیدمیولوژیست و پزشک باشند تا بدانند که بیماری همه گیر کووید ۱۹ هنوز به پایان نرسیده و احتمالا راه درازی جهت تهیه واکسن برای آن در پیش است. هم اکنون تعداد افراد مبتلا به این بیماری در بیست و یک ایالت آمریکا از جمله کالیفرنیا ، فلوریدا و تگزاس در حال افزایش بوده و این امر باعث نگرانی های زیادی شده است.  بیماری جدید کووید ۱۹ در حال حاضر در سراسر جهان با سریعترین سرعت از زمان شروع این بیماری در حال گسترش است. حتی در چین که اقدامات زیادی برای تحت کنترل درآوردن آن انجام شده، موارد جدیدی در سراسر آن کشور در حال بروز می باشد.

به سختی می توان در وضعیتی آسوده خاطر بود که در آن  بسیاری از اپیدمیولوژیست ها شروع فعالیت های اقتصای و اتمام قرنطینه را خطری بسیار جدی می دانند - جایی که در آن شاهد تجمعات گسترده بدون رعایت فاصله اجتماعی هستیم. آشکار است که موج دوم ابتلا به بیماری همه گیر کووید ۱۹  روند بهبود اقتصاد جهان از جمله اقتصاد ایالات متحده آمریکا را دشوار می سازد زیرا ابعاد این بحران اقتصاد ایالات متحده و سایر اقتصادها را تحت الشعاع قرار داده است.

حتی اگر موج دوم منجر به اختلال اقتصادی دیگر نشود ، این امر عواقب مخربی برای بخشهای مهم و آسیب پذیر اقتصاد خدمات محور ما خواهد داشت. اگر موج دوم کرونا نیز عمیق باشد ،  مردم  کمتر تمایل به مسافرت ، اقامت در هتل ها ، غذا خوردن در رستوران ها و شرکت در همایش ها و مسابقات ورزشی خواهند داشت. همچنین  تدریس آنلاین در دانشگاههای کشور باعث نابودی اقتصاد بسیاری از شهرهای دانشگاهی خواهد شد.

یکی از نتایج دور اول بیماری همه گیرکووید ۱۹ در امریکا سرعت بخشیدن به روند بلند مدت - حرکت به سمت اقتصاد دیجیتالی ایالات متحده - بود و اینکه تعداد بیشتری از افراد به طور دائم آنلاین و در خانه کار کنند. موج دوم کووید ۱۹ سوخت این روندها را تامین می کند.

با خرید آنلاین ، آیا واقعاً به مراکز خرید زیادی احتیاج داریم؟ با وجود تعداد بیشتری از افراد که در خانه کار می کنند، آیا شرکت های املاک و مستغلات مثل سابق به کار خود ادامه می دهند؟ موج دوم بیماری همه گیر در سطح جهانی نیز تمامی این سوالات را ایجاد می کند و روند به سمت دیجیتالی شدن را تسریع می کند.

لازم به ذکر است که در پی موج دوم کووید ۱۹اقتصاد ایالات متحده آمریکا با شوک خارجی دیگری روبرو خواهد شد و آن اینکه زنجیره های تأمین جهانی که بخش عمده ای از بخش تولید ایالات متحده آمریکا به آن وابسته است ، دوباره مختل خواهند شد و جدی تر از آن اینکه اقتصاد ایالات متحده آمریکا با بحران دیگری نیز مواجه خواهد شد و آن بحران در بازار نوظهور است - بحرانی  بزرگتر از بحران هایی که تاکنون در اقتصادهای قبلی آسیا و آمریکای لاتین رخ داده است. مشکل دیگر امریکا مواجه با بحران بدهی اروپاست.

در پی موج دوم کووید ۱۹ اقتصادهای نوظهور در بازار، که قبلاً مجبور به کنار آمدن با طوفان اقتصادی  برای کاهش قیمت کالاهای بین المللی ، وارونه شدن جریان سرمایه و تقاضای خارجی ضعیف بودند، ضربه جدی دیگری خواهند خورد. این مهم به نوبه خود می تواند موج بزرگی از  بدهی های بازار نوظهور را ایجاد کند که می تواند به اقتصاد ایالات متحده و سیستم های مالی جهانی آسیب وارد کند.

در همین حال، آخرین چیزی که کشورهای بسیار بدهکار اروپای جنوبی مانند ایتالیا جهت رکود کامل به آن احتیاج دارند، موج دوم بیماری همه گیر است زیرا این امر باعث می شود رکود در حال حاضر عمیق تر شود و امور مالی عمومی آنها در مسیری  ناپایدار قرار گیرد. باید گفت که اقتصاد ایتالیا ده برابر اقتصاد یونان است بنابراین می توان درک کرد که بحران بدهی ایتالیا برای اقتصاد ایالات متحده چقدر جدی است.

امیدوارم دولت ترامپ اعتقادی به صحبت های امیدوار کننده خود مبنی بر اینکه اقتصاد ایالات متحده به خوبی روند بهبودی را طی می کند نداشته باشد.

کد خبر: ۲۵٬۸۲۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha