۳ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
 خاموشی در انتظار دستگاه‌های بد مصرف/ اعلام اسامی ‌پرمصرف‌ها در رسانه‌ها
سهم ۷ درصدی دستگاه‌های اجرایی از مصرف برق

 خاموشی در انتظار دستگاه‌های بد مصرف/ اعلام اسامی ‌پرمصرف‌ها در رسانه‌ها

چیزی حدود ۴ هزار مگاوات از ۵۶ هزار مگاوات برق مصرفی در کشور مربوط به دستگاه‌های اجرایی است. آنگونه که سخنگوی صنعت برق می‌گوید بر اساس مصوبه دولت، ادارات موظف هستند که سالانه حدود ۱۰ درصد از مصرف خود را کاهش دهند. دستگاه‌های بد مصرف اگر مصرف برق خود را کاهش ندهند، برقشان در ساعت‌های اوج مصرف قطع خواهد شد.

بازار؛ گروه انرژی: بیش از ۷ درصد برق کشور در دستگاه‌های اجرایی مصرف می‌شود. بر اساس آنچه سخنگوی صنعت برق به بازار گفته از حدود ۵۶ هزار مگاوات برقی که در کشور مصرف می‌شود، سهم دستگاه‌های اجرایی چیزی حدود ۴ هزار مگاوات است. مصطفی رجبی مشهدی می‌گوید: بر اساس مصوبه هییت وزیران که ۲ سال پیش به تصویب  رسیده، دستگاه‌های اجرایی باید سالانه حدود ۱۰ درصد از مصرف برق خود بکاهند. اما نگاهی به وضعیت برق نهادهای دولتی نشان می‌دهد که خبری از این اجرای این مصوبه نیست.

البته امسال با توجه به شرایط متفاوتی که مصرف برق کشور وجود دارد، سخنگوی صنعت برق از برخورد شدید با مشترکان پر مصرف خبر می‌دهد. او گفت: به دستگاه و نهادهای پر مصرف اعلام کرده ایم چنانچه مصرف خود را مدیریت نکنند، در صورت نیاز ناچار به قطع برق آنها درساعت‌های پیک مصرف خواهیم شد.

خوش مصرفی ادارات دولتی
حدود یک چهارم یعنی هزار مگاوات از برقی که در دستگاه‌های اجرایی مصرف می‌شود، مربوط به تهران است. سخنگوی صنعت برق می‌گوید : با توجه به میزان مصرف بالای برق در پایتخت، بخش زیادی از دستگاه‌های اجرایی در تهران را به به کنترل هوشمند مجهز کرده و میزان مصرف برق آنها از طریق مرکز پایش رصد می‌شود .

او ادامه داد: تاکنون گزارشی از مصرف غیر متعارف دستگاه‌های اجرایی در پایتخت نداشته‌ایم اما در شهرهایی همچون مشهد مشترکین پر مصرف شناسایی و به آنها هشدار داده شده است .

رجبی مشهدی همچنین از معرفی ادارات پر مصرف و انتشار اسامی ‌بدمصرف‌ها در روزنامه‌های محلی خبر داد و گفت: بر اساس آنچه شرکت توزیع برق مشهد اعلام کرده، بانک ملت بلوار شهید مدرس، بانک سپه شعبه احمد آباد مشهد،تامین اجتماعی مشهد، سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، بانک ملت خیابان امام خمینی  مصرف خود را نه تنها کاهش نداده بلکه میزان مصرف خود را افزایش هم داده‌اند. به این ادارات تذکر داده شده و چنانچه میزان مصرف خود را کاهش ندهند، در صورت لزوم در ساعت های پیک مصرف برقشان قطع خواهد شد.

تغییر ساعت کاری در برخی از استان‌ها
روش‌های متعددی برای مدیریت مصرف در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد که ساده‌ترین آنها تنظیم دمای کولرهاست.سخنگوی صنعت برق همچنین با بیان اینکه از حدود ۵۶ هزار مگاوات مصرف برق حدود ۲۱ هزار مگاوات آن مربوط به مصرف دستگاه‌های سرمایشی است، ادامه داد: خیلی راحت می‌توان به کاهش دمای کولرهای گازی و تنظیم آن روی دما آسایش تا حد زیادی میزان مصرف را به خصوص در ساعت‌های پیک مدیریت کرد.

او همچنین تاکید کرد: دستگاه‌های دولتی بعد از پایان ساعت اداری دستگاه‌های سرمایشی و وسایل روشنایی را خاموش کنند و آنها را از مدار خارج کنند تا حد زیادی به کاهش مصرف به ویژه در ساعت‌های پیک کمک خواهد کرد.

سخنگوی صنعت برق همچنین ادامه داد: برخی استاندارها برای مدیریت مصرف به سراغ روش‌های دیگری همچون اصلاح ساعت کار رفته‌اند. هم اکنون شاهد هستیم که ادارات دولتی در برخی از استان‌ها به ویژه استان گرمسیر، کار خود را حدود ۱.۵ ساعت زودتر شروع کرده و به جای اینکه از ساعت ۸ تا ۱۲ سر کار باشند از ساعت ۶.۵ صبح تا ۱۲.۵ ظهر در محل کار خود حضور دارند.

کد خبر: ۲۵٬۶۹۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha